جلوگیری از سکته ی قلبی با کیوی!

mahdie.mohtashami
با ترک رژیم غذایی غلط و داشتن تحرک به اندازه ی کافی خود را از خطر سکته دور نگه دارید.

با توجه به تغییر سبک زندگی های امروزی سکته ی قلبی گریبان گیر افراد زیادی می شود و متاسفانه شاهد رخ دادن این اتفاق حتی برای جوانان هستیم. عادت غذایی غلط و عدم تحرک به این بیماری دامن میزند. با شناخت عوامل موثر در جلوگیری از این بیماری خود و اطرافیانتان را نجات دهید.

کیوی

یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی که در میوه کیوی به وفور یافت می‌شود ویتامین C موجود در آن است. در واقع مهم‌ترین ارزش غذائی میوه کیوی مربوط به ویتامین C آن می‌باشد. مقاومت این ویتامین در این میوه زیاد است و تقریباً تا ۴ ماه پس از چیده شدن با نگهداری اصولی می‌توان از این ویتامین در میوه کیوی بهره برد

 

ویتامین C یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که بدن ما قادر به ساخت آن نمی‌باشد و باید از طریق غذا به مقدار کافی دریافت شود. این ویتامین به ویژه برای ساخت پروتئین کلاژن (در تشکیل پوست، استخوان، دیوارة رگ‌ها و لثه نقش دارد) مورد نیاز است. کمبود آن در بدن عوارضی چون خونریزی مویرگ‌های زیر پوستی، خون ریزی لثه و عدم التیام زخم‌ها را بوجود می‌آورد

 

این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به جذب آهن در بدن کمک می‌کند پس کیوی میوه مناسبی است که به عنوان دسر می‌توان بعد از غذا از آن استفاده نمود چون ویتامین C موجود در آن جذب روده‌ای آهن را افزایش می‌دهد. پس اشخاصی که دچار کمبود فقر آهن هستند می‌توانند از این میوه در کنار منابع حیوانی غنی از آهن استفاده نمایند

 

ویتامین C همچنین باعث افزایش مقاومت بدن در برابر امراض مختلفی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، زکام، گریپ، سرطان، سکته و انسداد عروق می‌شود پس می‌تواند عمر انسان را طولانی کند. در حالی که کمبود ویتامین C احتمال بروز سرطان را به ویژه در افراد سیگاری افزایش می‌دهد. لازم به توضیح هست که تأکید ما بر ویتامین C حاصل از میوه و سایر مواد غذائی تازه است نه ویتامین C که به صورت قرص مصرف می‌شود

 

طبق تحقیقات دانشمندان میزان ویتامین C موجود در کیوی دو برابر ویتامین C موجود در مرکبات و ده برابر ویتامین C موجود در سیب و هلو است. علاوه بر ویتامین C دارای مقداری ویتامین E و املاح مهمی چون پتاسیم، منیزیوم و کلسیم می‌باشد که به تنظیم فشار خون در بدن کمک می‌کند

حداقل یک بار در هفته ماهی بخورید

شما می‌توانید ماهی را کباب کنید، بپزید یا به‌صورت سرخ شده مصرف کنید. اما در هر صورت حتما ماهی بخورید. طبق مطالعات زنانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند. این نتیجه در مطالعات دیگر برای مردان نیز صادق بوده است. مصرف ماهی ضربان قلب را تنظیم می‌کند و فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. افزایش ضربان قلب و فیبریلاسیون دهلیزی از شایع‌ترین دلایل ایجاد سکته قلبی هستند که استفاده از ماهی به کاهش خطر آنها کمک زیادی می‌کند.

فندق بخورید

مصرف روزانه ۴۰ گرم از مغزهایی نظیر فندق شما را از بیماری‌های قلبی و عروقی دور می‌کند. می‌توانید این مواد خوشمزه و مغذی را به تنهایی میل کنید یا در غذاهای خود استفاده کنید. ریختن پودر فندق یا فندق خرد شده در کوکو و استفاده از آن در مواد داخلی مرغ یا ماهی شکم‌پُر، ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد.

هر دو ساعت یک لیوان آب بنوشید

مطالعات می‌گویند، زنانی که روزانه بیش از ۵ لیوان آب می‌نوشند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که تنها ۲ لیوان یا کمتر آب مصرف می‌کنند به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. مصرف آب باعث می‌شود که آب‌رسانی یا هیدراسیون در بدن شکل بگیرد و جریان خون به راحتی به گردش دربیاید. منظور از مصرف آب تنها و تنها خود آب آشامیدنی است و سایر مایعات جایگزین مناسبی برای آن نیستند.

پرتقال بخورید

پرتقال حاوی لوتئین و فلاون ها، پتاسیم، فولات و فیبر است، که همه این مواد مغذی برای سلامت قلب ضروری هستند. پرتقال منبع غنی از ویتامین c است؛ ویتامین c با بهبود گردش خون به قلب، از بدن در برابر سکته قلبی و مغزی محافظت می کند. این میوه شیرین و آبدار به کنترل فشار خون بالا، بهبود عملکرد رگ های خونی و کاهش التهاب شریان کمک می کند.

پرتقال و آب پرتقال بنوشید. از شیرین کننده های طبیعی برای شیرین کردن استفاده کنید. از آب لیمو و دارچین برای تنوع دادن به آب پرتقال استفاده کنید.

بلوبری

بلوبری حاوی مقادیر زیادی از بتا کاروتن، لوتئین، آنتوسیانین، آلائیک اسید، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فیبر است.  همه این مواد مغذی سالم، سلامت قلب را تامین می کنند. افرادی که حداقل یک بار در هفته بلوبری می خورند، ۱۰ % کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار می گیرند.

هم چنین می توانید بلو بری تازه و یا خشک را به جو دوسر، ماست، انواع پنکیک و یا شیرینی اضافه کنید و از خواص و طعم بی نظیر بلو بری لذت ببرید. توت فرنگی و تمشک هم برای حفظ سلامت قلب مفید هستند.

 

 عجیب ترین علل سکته قلبی

 اولین نشانه های سکته قلبی

پنج غذا برای پیشگیری از سکته قلبی، سرطان و سکته مغزی

 راهکا‌رهایی برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی

پیش به سوی جلوگیری از سکته قلبی!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ