علائم و عوارض پرکاری تیروئید را بشناسید!

faateme1366
پرکاری تیروئید می تواند عوارض زیادی برای تمام اعضای بدن ایجاد کند. علائم و عوارض پرکاری تیروئید را بشناسید تا بتوانید زود از آن آگاه شوید. اگر علائم و عوارض پرکاری تیروئید را بشناسید، بهتر خواهید توانست از پس این مشکل برآیید.

 

علل پرکاری تیروئید چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، پرکاری تیروئید می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. بیماری گریوز، یکی از شایع‌ترین علل پرکاری تیروئید است. گریوز نوعی بیماری خودایمنی است، این بیماری باعث می‌شود آنتی‌بادی‌های تحریک‌کننده‌ی تیروئید، بیش‌ازحد هورمون ترشح کنند. زنان، بیش از مردان به بیماری گریوز مبتلا می‌شوند. این بیماری در بین افرادی که سابقه‌ی خانوادگی دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر خویشاوندانی دارید که به این بیماری مبتلا هستند، حتما به پزشک خود بگویید. موارد زیر نیز می‌توانند از علل پرکاری تیروئید باشند:

زیاده‌روی در مصرف یُد (یُد یک عنصر مهم در هورمون‌های تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) است)؛

تیروئیدیت یا التهاب تیروئید، منجر به افزایش ترشح تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) می‌شود؛

تومورهای بیضه‌ها و تخمدان؛

تومورهای‌ غده‌ی هیپوفیز یا تومورهای خوش‌خیم تیروئید؛

مصرف زیاد تری یدوتیرونین (T3) از طریق مکمل های غذایی یا داروها.

 

علامت اول پرکاری تیروئید

تقریبا در تمام بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، کاهش وزن مشاهده میشود که بعلت سوختن بیش از حد کالری در بدن بر اثر افزایش هورمون تیروئید می باشد. فرد در اکثر اوقات احساس گرسنگی میکند و حتی ممکن است شبها از خواب بیدار شود تا غذا بخورد. این کاهش وزن میتواند از 2 تا 35 کیلوگرم متغیر باشد ولی در بعضی افراد اشتهایشان بقدری زیاد میشود و آنقدر غذا میخورند که نه تنها وزنشان کم نمیشود بلکه دچار اضافه وزن نیز میشوند.

 

علامت دوم پرکاری تیروئید

از آنجایی که در پرکاری تیروئید متابولیسم بدن افزایش میابد، بدن شما حرارت بیشتری تولید میکند که این حرارت را با عرق کردن نشان میدهد. فرد از بودن در مکانهای گرم احساس نا آرامی میکند.

 

علامت سوم پرکاری تیروئید

تحریک پذیری و زودرنجی که بر اثر پرکاری تیروئید ایجاد میشود معمولا در خانم های جوان بیشتر بروز میکند. فرد ممکن است نتواند با استرسها و فشارهایی که در اطرافش وجود دارد کنار بیاید. همچنین ممکن است نسبت به انتقادهایی که از او میشود حساسیت غیرطبیعی و بیش از حد نشان دهد و خیلی زود از کوره در برود. حتی ممکن است بدون هیچ علت واضحی گریه کند. عدم تمرکز حواس نیز میتواند با بیماری پرکاری تیروئید مرتبط باشد.

 

علامت چهارم پرکاری تیروئید

اکثر بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، تپش قلب دارند. فرد احساس میکند که ضربان قلبش سریعتر از حالت طبیعی شده است. در پرکاری تیروئیدی شدید که مدت زیادی طول کشیده و درمان نشده باشد، بویژه در افراد سالخورده، ممکن است بی نظمی در ضربان قلب ایجاد شود که اصطلاحا به آن فیبریلاسیون دهلیزی گفته میشود. حتی ممکن است نارسایی قلبی هم رخ دهد.

 

علائم دیگر پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید بیشتر در بین زنان 20 تا 40 سال شایع است، اما مردان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. علائم این بیماری می‌تواند برای بیمار بسیار دلهره‌آور باشد. این علائم عبارتند از:

ضعف عضلانی

لرزش دست

ضربان سریع قلب

خستگی مفرط

اسهال یا دفعات زیاد کار کردن روده‌ها

آشفتگی، تحریک‌پذیری و اضطراب

اختلالات بینایی (تحریک شدن چشم و مشکلات دید)

بی‌نظمی در قاعدگی

عدم تحمل گرما و تعرق شدید

ناباروری

 

عوارض پرکاری تیروئید

مشکلات قلبی – بعضی از جدی ترین عوارض پرکاری تیروئید مربوط به قلب و مشکلات قلبی می شود. این مشکلات شامل ضربان قلب سریع، نارسایی احتقانی قلب و … می شود. این مشکلات را می توان با درمان درست و بموقع پیشگیری و درمان نمود.

شکنندگی استخوان ها – پرکاری تیروئید درمان نشده، می تواند باعث ضعف استخوان ها که به آن پوکی استخوان می گویند، شود. استحکام استخوان ها بسته به میزان کلسیم و مواد معدنی می باشد که شما دریافت می نمایید. هورمون تیروئید زیاد در بدن می تواند بر توانایی بدن در جذب کلسیم تاثیر گذارد.

مشکلات چشمی – دچار افتالموپاتی گریوز نیز هستند، دچار مشکلات چشمی همچون سرخی چشم ها، بیرون زدگی چشم ها، ورم و پف چشم ها، حساسیت به نور و دوبینی و تاری دید می شوند.

سرخی و ورم پوست – در موارد نادر، افراد مبتلا به بیماری گریوز دچار مشکلی به نام درموپاتی گریوز شده و پوستشان سرخ و ورم کرده می شود.

بحران تیروتوکسیک – پرکاری تیروئید باعث افزایش خطر بحرانی تیروتوکسیک شده و بصورت ناگهانی دچار تب، افزایش ضربان قلب و حتی هذیان می شوند. این افراد باید سریعا با اورژانس تماس بگیرند.

آیا می دانستید که ریزش مو یا ابرو به تیروئیدتان مرتبط است؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ