دمنوش های گیاهی معجزه آسا برای کاهش درد قاعدگی

sahar.d
دردهای دوران قاعدگی در برخی از خانم ها بسیار شدید و درد آور است تا حدی که گاهی به بستری شدن در بیمارستان می انجامد. از رایج ترین روش های کاهش دردهای قاعدگی، مصرف قرص های مسکن است که در صورت مصرف زیاد و طولانی مدت می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. طب سنتی برای کاهش دردهای قاعدگی توصیه های بسیار مفیدی دارد.

دردهای دوران قاعدگی در برخی از خانم ها بسیار شدید و درد آور است تا حدی که گاهی به بستری شدن در بیمارستان می انجامد. از رایج ترین روش های کاهش دردهای قاعدگی، مصرف قرص های مسکن است که در صورت مصرف زیاد و طولانی مدت می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. طب سنتی برای کاهش دردهای قاعدگی توصیه های بسیار مفیدی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با دمنوش های گیاهی برای کاهش دردهای قاعدگی آشنا کنیم.

بهترین دمنوش ها و چای ها برای تسکین دردهای قاعدگی

گرفتگی در حد متوسط ​​جزء طبیعی از روند قاعدگی به شمار می آید. با این وجود، این گرفتگی ها دردناک می توانند روند زندگی عادی را مختل کنند. برخی از زنان به جای استفاده از داروهای بدون نسخه به دمنوش ها برای تسکین طبیعی گرفتگی ها متوسل می شوند.

برخی تحقیقات نوشیدن دمنوش های خاصی را برای کاهش دردهای قاعدگی، نفخ و ناراحتی های مربوط به قاعدگی حمایت می کنند. با این وجود، به طور کلی شواهد ضعیفی موجود است. با این وجود، بر اساس تجربه های شخصی افراد متوجه شوند برخی دمنوش ها به تسکین گرفتگی و درد کمک می کنند.

از آنجا که مصرف همه آنها بی خطر تلقی می شود، بنابراین ارزش امتحان کردن را دارند. به گزارش هلث لاین، در ادامه دمنوش هایی برای کمک به کاهش دردهای قاعدگی معرفی می شوند.

روزهای قبل از قاعدگی چی بخوریم؟

استفاده از زعفران و رازیانه و دارچین و ترخون و خوردن فلفل‌سیاه در دروران قبل از قاعدگی به سبک شدن درد در این دوران به شدت کمک می کند .زعفران و رازیانه دارای خاصیت قاعده آوری هستند و به همین دلیل باعث کاهش درد می شوند .

توصیه می شود چند روز قبل از شروع قاعدگی از اسفناج چه به شکل بخارپز و چه خام یا به همراه ماست استفاده کنید زیرا سرشار از آهن است. از خوردن تمشک و گردو نیز غافل نشوید تا به درمان درد قاعدگی خود کمک کنید.

دمنوش برگ تمشک قرمز

دمنوش برگ تمشک قرمز از برگ گیاهان تمشک تهیه می شود. طعم آن ملایم شبیه به چای سیاه و اصلا مزه تمشک نمی دهد. از این دمنوش برای اهداف مختلفی مانند توانایی گزارش شده برای تحریک انقباضات رحمی در ارتباط با سلامت زنان استفاده می شود.

برخی شواهد نشان می دهد ضمن کمک به تقویت رحم آن را قوی تر می کند. با این حال، انقباضات رحمی باعث گرفتگی قاعدگی می شوند، بنابراین اگر چنین باشد دمنوش برگ تمشک قرمز باعث تشدید درد می شوند.

با این حال، با وجود سابقه طولانی استفاده تحقیقات زیادی در مورد استفاده از دمنوش برگ تمشک قرمز برای سلامت زنان انجام نشده است. یکی از جدیدترین مطالعات در فاز حیوانی در مورد تاثیر دمنوش برگ تمشک قرمز نشان می دهد هیچ تاثیری بر انقباضات رحمی روی موش ها ندارد.

با این حال، گزارش های بسیاری از زنان مبنی بر کاهش گرفتگی پیرو نوشیدن دمنوش برگ تمشک قرمز وجود دارد.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل از ریشه تند و تیز زنجبیل تهیه می شود. سال هاست از زنجبیل در حوزه آشپزی و داروی استفاده می شود. امروزه، دمنوش زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی معمولی برای انواع بیماری ها از جمله کاهش و تسکین درد قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص ضدالتهابی و تسکین درد دمنوش زنجبیل به کاهش درد و نفخ کمک می کند. نتایج بررسی 7 مطالعه شامل بیش از 600 زن نشان می دهد مصرف 750 تا 2 هزار میلی گرم پودر زنجبیل در 3 تا 4 روز نخست قاعدگی به نظر می رسد به کاهش درد قاعدگی کمک می کند.

مطالعه دیگری روی 168 دانشجوی دختر نیز نشان می دهد مصرف 200 میلی گرم زنجبیل در هر 6 ساعت به اندازه داروی نوافن ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین در کاهش درد قاعدگی موثر است.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه با طعم ملایم  از گل های بابونه خشک شده تهیه می شود. در حالی که به نظر نمی رسد تاثیر مستقیمی بر کاهش دردهای قاعدگی داشته باشد، اما ممکن است به بهبود خواب بهتر و کاهش خستگی کمک کند.

علاوه بر این، مطالعه روی بیش از هزار دانشجوی دختر نشان می دهد کیفیت پایین خواب با مشکلات شدید قاعدگی مرتبط است. در یک مطالعه در مقیاس کوچک، 118 زن 250 میلی گرم بابونه را 3 بار در روز از هفته منتهی به قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی مصرف کردند. مصرف بابونه در مقایسه با دارونما خونریزی قاعدگی کمتری را در پی داشت.

دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع فلفلی از برگ های گیاه نعناع تهیه می شود. نعناع سرشار از منتول است، ترکیبی با بوی قوی که چندین مزیت برای سلامتی همراه با احساس خنک کنندگی به همراه دارد.

اغلب افراد از اسانس نعناع به عنوان یک درمان خانگی برای درد دستگاه گوارش به ویژه مربوط به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می کنند. منتول موجود در روغن نعناع به کاهش اسپاسم ماهیچه های صاف و کاهش گرفتگی های دردناک معده کمک می کند.

اگرچه شواهدی مبنی بر استفاده از نعناع برای بهبود دردهای قاعدگی وجود ندارد، اما برخی اذعان می دارند منتول به کاهش انقباضات رحمی و در نتیجه کاهش گرفتگی کمک می کند. با این حال، دانشمندان نمی دانند آیا مقدار کمی منتول در چای نعناع به ویژه پس از هضم و جذب بر رحم تاثیر می گذارد یا خیر.

دمنوش دارچین

دمنوش دارچین با طعمی شیرین، ملایم، تند و گرم از دارچین خشک شده تهیه می شود برخی شواهد نشان می دهد دارچین به کاهش التهاب کمک می کند که نفخ ناراحت کننده همراه با چرخه قاعدگی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، دارچین به مدیریت سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک می کند که با تنظیم ضعیف قند خون و بی نظمی قاعدگی مشخص می شود.

بیشتر بخوانید:برای درمان گلو درد سیر بخورید

چای سبز

چای سبز از برگ های خشک شده کاملیا سیننسیس تهیه می شود. رنگ چای سبز کم رنگ است و طعم ملایم خاکی و گلی دارد. هزاران سال است چای سبز بخشی از داروهای گیاهی سنتی در چین است.

ترکیبات آنتی اکسیدانی و اثرات ضدالتهابی چای سبز به کاهش نفخ کمک می کند، همچنین حاوی ترکیب ال تیانین است که مطالعات نشان می دهد به حفظ آرامش بیشتر کمک می کند. مطالعه ای شامل هزار و 183 زن اشاره می کند نوشیدن چای سبز در مقایسه با نوشیدن سایر انواع چای با کاهش درد قاعدگی مرتبط است.

دمنوش آویشن

آویشن به عنوان گیاهی محبوب در آشپزی مزایای زیادی برای سلامتی به همراه دارد. طعم قوی و خاکی آویشن باعث خوشمزگی آن می شود که اغلب افراد در برخی نقاط جهان نیز از نوشیدن آن لذت می برند.

نتایج یک مطالعه روی 252 نوجوان اتیوپیایی نشان می دهد نوشیدن دمنوش آویشن با کاهش 63.2 درصدی درد قاعدگی مرتبط است. با این حال، این مطالعه در مقیاس کوچک انجام شده و سایر مطالعات نتایج آن را تکرار نکرده اند.

چای اولانگ

چای اولانگ تلاقی بین چای سبز و سیاه است که برخی از مزایا را برای سلامتی به همراه دارد. برگ ها خشک شده و تا حدی پیر می شوند در نتیجه رنگ چای می تواند از زرد کم رنگ تا نارنجی متغیر بوده و طعم آن ترکیبی از چای سبز و سیاه باشد.

همان مطالعه ای که نشان داد چای سبز با کاهش درد قاعدگی مرتبط است ارتباط کمی بین چای اولانگ و کاهش درد قاعدگی را نیز ضعیف تر نشان می دهد.

این دمنوش ها به کاهش درد قاعدگی کمک می کند

در دوران قاعدگی برای کاهش درد از دم کرده ی گیاه بابونه، گل گاوزبان و سنبل‌الطیب استفاده کنید.

استفاده از دم کرده ی زنجیل یا خوردن زنجبیل به صورت تازه  در غذاها به دلیل داشتن طبع گرم این گیاه بسیر برای کاهش درد دوران قاعدگی و هضم غذا و حالت تهوع مفید است.

نوشیدن دمنوش نعناع نیز به دلیل کاهش گرفتگی ماهیچه ها و خاصیت آرام بخشی خود باعث تسکین و درمان درد دوران قاعدگی در بانوان می شود .

دمنوش پونه و آویشن علاوه بر تاثیر فوق العاده‌ای که بر کاهش دردهای قاعدگی دارد برای سرماخوردگی هم بسیار مفید است. ۱ قاشق غذاخوری پونه و ۱ قاشق غذاخوری آویشن را در ۳ لیوان آب جوش بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم سی دقیقه‌ای دم بکشد. یک لیوان از دم‌نوش را با ۲ قاشق غذا خوری عسل، شیرین و نوش جان کنید.

روزی دو بار دمنوش بابونه و اسطوخودوس و آویشن را دم کنید و با کمی نبات میل کنید.

پودر سیاهدانه، رازیانه، بومادران و عسل را با هم مخلوط کنید و هر شب یک قاشق مرباخوری میل کنید.

منیزیم مصرف کنید

کمبود منیزیم در خون بر خی بانوان ، عامل ایجاد دردهای قبل از قاعدگی گزارش شده است . خوردن روزانه یه مقدار 500 میلی‌گرم منیزیم و 50 میلی‌گرم ویتامین B6 زیر نظر دکتر از یک هفته قبل از قاعدگی بسیار مفید است.

موارد منفی و اقدامات احتیاطی پیرامون نوشیدن دمنوش ها و چای ها

تحقیقات بسیار کمی برای حمایت از توانایی این چای ها در کاهش درد قاعدگی وجود دارد. چای ها و دمنوش های این لیست که شواهدی در پشت اثرات مثبت آنها وجود دارد عبارتند از: دمنوش زنجبیل، چای سبز، دمنوش آویشن و چای اولانگ.

با این حال، حتی با وجود این چای ها و دمنوش ها شواهد نسبتا ضعیف هستند تنها از یک مطالعه در مورد دمنوش آویشن، چای سبز و چای اولانگ حاصل شده است.

علاوه بر این، محققان به جای دمنوش زنجبیل از مکمل های زنجبیل پودر شده برای مطالعاتی پیرامون ارتباط بین زنجبیل و کاهش دردهای قاعدگی استفاده کردند، بنابراین مشخص نیست آیا دمنوش زنجبیل نیز این تاثیرات را دارد یا خیر.

خوشبختانه، بعید به نظر می رسد بیشتر چای ها و دمنوش های موجود آسیب زا باشند، بنابراین نوشیدن آنها حتی در صورت عدم کاهش علائم قاعدگی بی خطر است. با این حال، در صورت بارداری باید از نوشیدن اکثر چای ها و دمنوش های گیاهی اجتناب کنید به ویژه دو مورد زیر:

دمنوش برگ تمشک قرمز. زنان اغلب در اواخر بارداری از دمنوش برگ تمشک قرمز برای کمک به زایمان استفاده می کنند. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این چای باعث کمک به زایمان می شود.

دمنوش جعفری. دمنوش جعفری باعث انقباضات رحمی می شود و به عنوان یک درمان خانگی برای شروع زودرس قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین برخی شواهد گزارش می دهند برخی افراد مقادیر زیادی را برای سقط جنین مصرف می کنند، بنابراین توصیه می شود در صورت بارداری از نوشیدن آن خودداری کنید.

در صورت مصرف هرگونه دارویی که ممکن است با آن تداخل داشته باشد توجه به چای ها و دمنوش های گیاهی ایده خوبی است. در صورت وجو نگرانی در این مورد حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

به خاطر داشته باشید چای تهیه شده از برگ چای حاوی کافئین است. این شامل چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ است، بنابراین باید سعی کنید مصرف کافئین خود را به 400 میلی گرم یا کمتر در روز محدود کنید.

در اینجا مقدار کافئین تخمینی یک فنجان معادل 240 میلی لیتر از این چای های رایج ذکر شده است:

  • چای سبز: 29 میلی گرم
  • چای سیاه: 48 میلی گرم
  • چای اولانگ: 38 میلی گرم

البته این اعداد فقط تخمین هستند. میزان کافئین موجود در یک فنجان چای به عوامل مختلفی مانند زمان دم کشیدن و میزان کافئین یک گروه چای متفاوت بستگی دارد. در نهایت اگر داروهای خانگی یا بدون نسخه برای کاهش گرفتگی قاعدگی شدید موثر نیستند با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان

چای و دمنوش جایگزین امیدوار کننده ای برای داروهای بدون نسخه هستند که به مدیریت دردهای قاعدگی کمک می کنند. در حالی که چندین چای و دمنوش در کاهش گرفتگی و درد قاعدگی موثر هستند، اما آنهایی که شواهد علمی برای استفاده از آنها وجود دارند عبارتند از دمنوش زنجبیل، چای سبز، دمنوش آویشن و چای اولانگ.

با این حال، شواهد موجود در حال حاضر بسیار محدود است و دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر همه این چای ها و دمنوش ها بر دردهای قاعدگی در فاز انسانی انجام دهند. در صورت بارداری از نوشیدن بیشتر چای ها و دمنوش های گیاهی به ویژه دمنوش برگ تمشک قرمز و جعفری اجتناب کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره چای ها و دمنوش های مناسب یا وجود مشکل در مدیریت دردهای قاعدگی با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

10 راه معجزه گر تسکین درد های قاعدگی

داروهای گیاهی که در درمان درد معجزه می کند

اسطوخدوس برای جلوگیری از درد قاعدگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ