با مصرف این قرص شنوایی تان را از دست می دهید

sahar.d
شنوایی یکی از مهمترین نیازهای انسان است و کاهش شنوایی تاثیر عمیقی بر کیفیت زندگی خواهد داشت. در این مطلب به بررسی تاثیر مصرف قرص های مسکن بر شنوایی می پردازیم.

شاید کسی نتواند تصور کند که مصرف یک قرص بتواند بر شنوایی تاثیرگذار باشد، اما طی مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است مشخص شده است که مصرف بیش از حد قرص های مسکن از جمله استامینوفن بیش از الودگی صوتی و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، باعث آسیب دیدگی حس شنوایی می باشد. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

تاثیر مسکن بر شنوایی چیست

محققان دریافتند مردانی که در هفته بیش از دو قرص استامینوفن مصرف می کنند، دو برابر بیش از مردانی که از این مسکن ها استفاده نمی کنند، در خطر کاهش قدرت شنوایی قرار دارند.

استامینوفن (Acetaminophen) ترکیبی فعال در داروی Tylenol و سایر مسکن ها می باشد همچنین مردانی که در طی هفته بیش از دو بار قرص Ibuprofen ، ترکیب اصلی موجود در داروی (Advil) را مصرف می کنند تا حدود 66 درصد بیش از دیگران در معرض خطر کاهش قدرت شنوایی قرار دارند.

همچنین مصرف قرص آسپیرین، 33 درصد خطر تضعیف قدرت شنوایی را افزایش می دهد. تمام این یافته ها در خصوص مردانی با حداکثر سن 50 سال به دست آمده است.

آیا همه ی مردان میانسال می بایست از مصرف مسکن ها چشم پوشی کنند؟

محققان پاسخ می دهند؛ ترک مصرف مسکن ها ضروری نمی باشد زیرا خطر کاهش شنوایی تحت تاثیر داروهای مسکن حدود یک درصد می باشد ولی اگر سابقه مصرف قرص های مسکن به بیش از 10 سال برسد، 10 درصد مردان دچار کاهش قدرت شنوایی می شود.

این یافته ها از بررسی سوابق 27 هزار مرد در طی 24 سال به دست آمده است، با جمع آوری اطلاعاتی همچون سن، دردهای مزمن، مصرف داروهای مسکّن و سنجش قدرت شنوایی طی مدت بررسی، محققان سه هزار و 488 نفر را مبتلا به اختلال کاهش قدرت شنوایی تشخیص دادند.

خطر ابتلا به اختلال کاهش قدرت شنوایی در مردانی که طی هفته بیش از دو بار قرص آسپیرین مصرف می کردند، 12 درصد بیشتر از مردانی بود که یک قرص در هفته مصرف می کردند.

مطالعات سابق نشان می داد؛ مصرف قرص های مسکن از طبقه ی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی(NSAIDs) باعث عفونت در گوش حیوانات می ‌شود و گزارش هایی از کاهش قدرت شنوایی انسان تحت تاثیر مصرف مسکن های NSAIDs در دست است.

کاهش قدرت شنوایی رایج ترین اختلال حواس پنج گانه می باشد و مصرف آسپیرین، ایبوپروفن و استامینوفن یکی از دلایل ابتلا به اختلال، تلقی می شود.

منبع: ایسنا

تاثیر مصرف طولانی مدت مسکن ها بر کاهش شنوایی

عوامل موثر بر افت شنوایی و پیر گوشی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ