خوراکی های مقوی که باعث جوش می شوند!

atoosamirzavandi
آیا می دانستید توت فرنگی باعث جوش می شود.

همیشه عامل جوش زدن خوراکی های ناسالم نیستند و گاهی خوراکی های سالم و مقوی نیز باعث ایجاد جوش و آکنه می گردند. برای شفاف و زیبا تر شدن پوستتان گاهی نیاز است حتی از غذاهای سالم نیز صرف نظر کنید. در این مقاله با این خوراکی های مقوی و سالم آشنا شوید.

سویا

سویا ماده‌ی غذایی مفیدی است که می‌تواند جایگزین مواد غذایی ناسالم در رژیم غذایی روزانه شود، اما باید توجه داشت که مصرف زیاد آن، ‌ممکن است تأثیرات نامطلوبی روی پوست‌ داشته باشد.

همچنین براساس تحقیقات نشریه‌ی تایم،‌ ۹۰ درصد محصولات سویا در جهان اصلاح‌شده و یا دست‌کاری‌شده‌ی ژنتیکی هستند و به‌همین‌خاطر بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید. در این پژوهش عنوان شده است که مصرف سویا می‌تواند موجب اختلال در تعادل هورمون‌های بدن شود و همین نداشتن توازن هورمونی زمینه را برای بروز آکنه، جوش و یا حتی چروکیدگی پوست به‌خصوص در بانوان فراهم می‌کند.

آجیل

برای داشتن یک بدن سالم نباید در مصرف انواع غذاها حتی غذاهای سالم زیاده‌روی کرد. در اکثر رژیم‌های غذایی، مصرف آجیل در حجم زیاد توصیه می‌شود، اما اگر میزان پروتئین دریافتی شما در این زمینه بیش از نیاز روزانه‌تان باشد، پوست‌تان باید بهای آن را بپردازد.

یک رژیم غذایی غنی و سرشار از امگا3 و امگا۶ حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن است، اما مصرف برخی از آجیل‌ها موجب می‌شود سطح امگا۶ به‌شدت افزایش یابد. بسیاری از اسیدهای چرب موجود در امگا۶ که در رژیم‌های توصیه‌شده‌ی غربی به‌دلیل پروتئین بالا توصیه می‌شوند، می‌توانند موجب بروز جوش و قرمزی در پوست شوند. گردو، آجیل کاج و بادام حاوی مقادیر بالایی امگا۶ هستند.

میگو

یکی دیگر از موادی که می‌تواند موجب تشکیل جوش بر روی پوست شود، مصرف زیاد یُد است. میگو و برخی از غذاهای دریایی حاوی مقدار زیادی ید هستند. این مواد اگرچه کالری پایینی دارند، اما به‌دلیل بالا بودن سطح عناصر شیمیایی ممکن است موجب بروز جوش و حساسیت های پوستی به‌ویژه در بانوان شوند.

اگر شما تمایل دارید از غذاهای دریایی استفاده کنید، توصیه می‌شود موادی را در سبد غذایی خود بگذارید که میزان اسیدهای چرب آن در سطح متعادلی باشد، مانند ماهی سالمون. این کار باعث می‌شود نه رژیم غذایی‌تان را زیر پا بگذارید و نه دچار جوش و حساسیت‌های پوستی شوید.

 

آب‌میوه

مصرف آب‌میوه کمک زیادی به کاهش استرس‌های روزانه می‌کند و در نتیجه پوست شاداب‌تری نیز خواهید داشت.

فقط آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی را برای مصرف انتخاب کنید. براساس تحقیقات مؤسسه‌ی سلامت، بسیاری از تولیدکنندگان آب‌میوه از شکر در تولیدات خود استفاده می‌کنند. هرچند ممکن است وجود شکر ضرر نداشته باشد، اما در برخی افراد ممکن است باعث بروز آکنه، جوش و یا دیگر حساسیت‌های پوستی شود. بنابراین، فقط از آب‌میوه‌های کاملا طبیعی استفاده کنید، به ویژه آب‌میوه‌هایی که با استفاده از آب میوه گیری پرس سرد گرفته می‌شوند، چون میزان بیشتری از آنزیم‌ها و مواد مغذی در آنها باقی می‌ماند. توجه داشته باشید که حذف شکر از رژیم‌ غذایی یعنی خداحافظی با جوش‌های مزاحم.

توت فرنگی

توت‌فرنگی میوه‌ای خوشمزه و خوش‌طعم است. اگر در رژیم‌غذایی خود دنبال مصرف یک میوه خوشمزه و شیرین هستید، توت‌فرنگی را فراموش نکنید، اما بهتر است زیاده‌روی نکنید.

توت‌فرنگی با داشتن مقدار زیادی ویتامین C برای شفافیت پوست و طول عمر بسیار مفید است، اما ممکن است در برخی از افراد موجب قرمزی و حساسیت پوستی به‌خصوص در اطراف بینی و دهان شود.

مواد لبنی

به گزارش الو دکتر تحقیقات صورت گرفته در آکادمی آمریکایی پوست‌شناسی نشان می‌دهد که شیر برخلاف فواید فراوانی که برای سلامت بدن دارد، تاثیر عکس روی ایجاد جوش و آکنه روی بدن و صورت به جا می‌گذارد و در واقع، ارتباط مستقیمی بین مصرف شیر و آکنه وجود دارد. به‌طور کلی مواد لبنی باعث شدت یافتن هورمون‌های مولد جوش در بدن می‌شود. از سوی دیگر، پزشکان به افرادی که مستعد ابتلا به آکنه هستند، توصیه می‌کنند به جای استفاده از شیر گاو که چربی بالایی دارد، از شیرهای گیاهی از قبیل شیره بادام، شیره برنج یا شیره نارگیل استفاده کنند که چربی کمتری دارد.

بادام زمینی

بادام زمینی حاوی هورمون «آندروژن» است که با افزایش تولید چربی‌های پوستی، ایجاد آکنه را به‌ویژه در افراد حساس و مستعد بالا می‌برد. علاوه‌بر این، احتمال بروز جوش‌های سرسفید در افرادی که بادام زمینی بیشتری مصرف می‌کنند، بالاتر از حد معمول است. افراد مبتلا به آکنه می‌توانند از بادام به‌عنوان جایگزین مناسبی برای بادام زمینی استفاده کنند.

پزشکان می‌گویند مواد غذایی تازه و مواد مغذی کامل مانند پروتئین، سبزیجات، چربی‌های سالم و غلات فاقد گلوتن ازجمله مواد غذایی سالمی محسوب می‌شوند که می‌توانند برای سلامت پوست مفید باشند.

بهترین روش از بین بردن جای جوش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ