طعم دهنده های طبیعی برای غذاها

mousavi
مهمترین دلیل برای مصرف زردچوبه، مزایای ضد سرطانی آن است. این ماده غذایی قادر است در پیشرفت سرطان اختلال ایجاد کند و باعث کند شدن آن و حتی توقف سرطان در بدن شود.

بسیاری از گیاهان و انواع زیادی از ادویه‌جات باعث خوش طعم شدن غذا‌های ما می‌شوند. اما نباید از یاد برد که ما بسیاری از این گونه مواد را به خاطر خواص درمانی و تغذیه‌ای بالایی که دارند مصرف می‌کنیم. همان طور که می‌دانید؛ برخی از ادویه‌ها و برگ گیاهان از جایگاه ویژه‌تری برخوردار هستند، از این رو این گونه مواد کاربرد بیشتری در خانه‌های ما دارند. هیچ گاه نباید از خواص و ارزش غذایی بالای ادویه‌ها غافل شد. در عین حال به هیچ عنوان نیز توصیه نمی‌شود که از این گونه مواد به شکل بی‌رویه و بی‌برنامه مصرف کرد.

اگر می‌خواهید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، می‌توانید به همراه غذا‌هایی که می‌خورید، ادویه‌جات و برخی از گیاهان را به غذاهای خود اضافه کنید و سپس میل کنید. این کار باعث می‌شود تا بدنتان با انبوهی از مواد مغذی و سالم روبه‌رو شود. البته این گونه ادویه‌جات که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم؛ می‌توانند باعث افزایش جذب مواد مغذی در غذا‌ها نیز شوند. یک نکته مهم در هنگام خرید ادویه‌جات و سبزیجاتی که به همراه غذا میل می‌شود، این است که توجه داشته باشید این گونه مواد چگونه تهیه می‌شوند. توجه به این نکته که فراوری ادویه‌ها ارگانیک بوده یا نه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. چرا که اگر این گونه مواد با استفاده از انواع آفت کش‌ها و علف کش‌ها تهیه شده باشد، بی‌شک ریسک مصرف‌شان بسیار بالا می‌رود. برای این که این گونه مواد شیمیای گا‌ها در بافت گیاهان نفوذ می‌کنند و از این راه وارد بدن ما می‌شوند؛ بنابراین بهتر است از مصرف چنین موادی خودداری شود. در ادامه این مطلب شما را با ۸ تا از بهترین طعم دهنده‌های طبیعی روی زمین آشنا می‌کنیم.

رزماری

از خصوصیات مصرف رزماری این است که این ماده غذایی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان شود. البته مصرف منظم رزماری می‌تواند شما را در برابر بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا حفظ کند. این ماده می‌تواند بدن‌تان را از ابتلا به سرطان نیز حفظ کند. پس برای اینکه بتوانید سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنید، بهتر است رزماری را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. البته مصرف رزماری می‌تواند به بهبود مشکلات دستگاه گوارشی کمک کند و کسانی که در ناحیه سیستم گوارشی در رنج هستند بهتر است از این ماده غذایی بی‌بهره نباشند.

 زردچوبه

زردچوبه ویژگی‌های ضد التهابی بسیار بالایی دارد. به همین منظور از این ادویه برای درمان التهابات داخلی بهره می‌برند. همچنین با مصرف زرد چوبه می‌توان به روش کاملا طبیعی، به درمان نشانه‌های آرتریت و سیستم گوارشی بدن پرداخت. اما شاید مهمترین دلیل برای مصرف زردچوبه، مزایای ضد سرطانی آن است. در این رابطه تحقیقات مفصلی صورت گرفته است که نشان می‌دهد؛ زرد چوبه خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین این ماده غذایی قادر است در پیشرفت سرطان اختلال ایجاد کند و باعث کند شدن آن و حتی توقف سرطان در بدن شود. خوشبختانه زرد چوبه از آن دست از ادویه‌هایی است که به وفور یافت می‌شود. توصیه می‌شود برای اینکه از مزایای درمانی آن نهایت استفاده را ببرید؛ از پودر بیش از حد مانده این ماده غذایی استفاده نکنید، بلکه قبل از مصرف مقداری از آن را پودر کرده و سپس مصرف کنید. زرد چوبه یکی از اولین ادویه‌هایی است که در هند مورد استفاده قرار گرفت. شما برای خوش طعم کردن غذا می‌توانید از زرد چوبه بهره ببرید. البته مخلوط کردن زرد چوبه به همراه زیره سبز و هل نارنجی می‌تواند طعم فوق العاده‌ای به مواد غذایی بدهد و همچنین می‌توانید از مزایای بهداشتی آن‌ها نیز نهایت استفاده را ببرید.

 ریحان

ریحان با توجه به طبقه بندی آن شاید در جایگاه ادویه‌جات قرار نگیرد، اما نباید این موضوع سبب شود تا از مزایای بی‌نظیر آن غافل شویم. اگر تا به امروز میلی برای مصرف برگ ریحان نداشتید، سعی کنید آن را در برنامه غذایی خود لحاظ کنید. از جمله مزایای مصرف ریحان برای بدن می‌توان به تقویت DNA، کاهش التهاب و افزایش سلامت قلب و عروق اشاره کرد. البته از دیگر مزایای مصرف ریحان می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی آن اشاره کرد. این خصوصیت ویژه ریحان باعث می‌شود، علاوه بر نابود شدن باکتری‌های مضر بدن، باکتری‌های مفید رشد بهتری را تجربه کنند. از این رو در حد امکان از برگ‌های تازه ریحان استفاده کنید تا از مزایای ویژه آن نهایت بهره را ببرید. بد نیست بدانید شما می‌توانید این گیاه با ارزش را در بالکن خانه خود پرورش دهید و از مزایای بی‌نظیر آن نیز بهترین استفاده را ببرید.

زیره

شما می‌توانید از زیره سبز هم به عنوان یک طعم دهنده فوق‌العاده و هم به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کنید. از جمله مزایای سلامتی زیره برای بدن می‌توان به کمک به جلوگیری از دیابت، کمک به دستگاه گوارش و همچنین فراهم کردن مواد مغذی برای بدن اشاره کرد. دیابتی‌ها باید با مزایای بی‌نظیر این ماده غذایی بیشتر آشنا شوند. چرا که ثابت شده مصرف زیره برای افرادی که دیابت دارند؛ بسیار مفید بوده و می‌تواند نقش حمایتی از آن‌ها را بازی کند. یک نکته بسیار مهم در هنگام استفاده از زیره و یا هر ادویه دیگر این است که حتما در میزان و شیوه مصرف آن با پزشک خودتان مشورت داشته باشید. یکی دیگر از مزایای مصرف زیره این است که کار هضم را آسان می‌کند و همچنین زیره سرشار از مواد معدنی ضروری چون؛ فسفر، تیامین و پتاسیم نیز هست که روزانه بدن‌تان به آن نیاز دارد.

زعفران

شما با مصرف عصاره زعفران می‌توانید به بسیاری از مزایای بهداشتی آن دست یابید. از یاد نبرید که این ماده جادویی خواص بسیار زیادی برای بدن دارد؛ به عنوان مثال از مزایای درمانی آن می‌توان به خواص ضد افسردگی آن اشاره کرد. همچنین این ماده باعث کاهش سکته مغزی نیز می‌شود. البته مصرف زعفران در زنان می‌تواند درد حاصل از دوران قاعدگی را نیز کاهش دهد. همچنین تحقیقاتی که روی خواص درمانی زعفران صورت گرفته، نشان می‌دهد این ماده می‌تواند اشخاص را از ابتلا به آلزایمر حفظ کند. البته همان طور که می‌دانید زعفران علاوه بر طعم دار کردن غذا رنگ بسیار زیبایی نیز به آن می‌بخشد. از این رو مصرف زعفران در آشپزخانه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ادویه کاری

شاید برای شما تعجب آور باشد که ادویه کاری نه تنها ترکیبی از ادویه‌های مختلف است، بلکه این ماده غذایی منبع بسیار خوبی از مواد سالم نیز هست. تقریبا تمام محتویات ادویه کاری را موادی سالم تشکیل داده‌اند؛ از این رو شما با مصرف آن با معدنی از مواد ضروری برای بدن روبه‌رو می‌شوید. این ادویه بی‌شک یک جایگزین مناسب در تمام آشپزخانه‌ها برای طعم دار کردن غذا‌ها است. با این تفاسیر می‌توان روی خواص ضد التهابی و ضد سرطانی ادویه کاری حساب ویژه باز کرد. از آنجایی که ادویه کاری ترکیبی از دیگر ادویه‌هاست، پس می‌توان نتیجه گرفت که شما با مصرف آن علاوه بر طعم دار کردن غذا از مزایای بهداشتی آن نیز نهایت استفاده را می‌برید.

آویشن

استفاده از آویش در ترکیب غذایی بستگی به ذائقه خودتان دارد، اما بی شک مزایای بی‌نظیر آن برای سلامتی باعث می‌شود که مردم ترغیب شوند تا آن را به همراه دیگر غذا‌ها میل کنند. آویشن سرشار از آنتی اکسیدان است، حتی برخی بر این باورند که آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه از نظر ارزشی با آنتی آکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات برابری می‌کند. شما با مصرف آویشن می‌توانید با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه کنید. همان طور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد بدن می‌توانند باعث ایجاد انواع بیماری به ویژه سرطان در انسان شوند. البته مصرف آویشن می‌تواند باعث نابودی باکتری‌ها و قارچ‌های مضر در بدن شود. از این رو شما با مصرف آن می‌توانید سلامت بدن‌تان را از لحاظ هجوم انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها حفظ کنید.

زنجبیل

زنجبیل در طول سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و اکنون می‌توانید آن را تقریبا در هر کجایی از شهر تهیه کنید. این بالا رفتن درخواست‌ها برای تهیه زنجبیل به خاطر خواص پاک کنندگی بی‌نظیر آن است. البته دانشمندان درباره خواص ضد سرطانی زنجیبل بحث‌های فراوانی می‌کنند. نکته جالب درباره ریشه زنجبیل این است که دانشمندان به فکر آن هستند که از این ریشه نه تنها صرفا برای مبتلا نشدن به سرطان، بلکه برای درمان آن نیز استفاده کنند.

منبع: فردا

سالم ترین ادویه ها برای کاهش قند خون دیابتی ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ