مهمترین نشانه های کمبود آهن در بدن

faateme1366
کمبود آهن چندان هم بی سر و صدا نیست و مهمترین نشانه های کمبود آهن در بدن را می توانید در بدن خود چک کنید. اگرچه برای تشخیص قطعی کمبود آهن نیاز به آزمایش است اما مهمترین نشانه های کمبود آهن در بدن هم می تواند به شما کمک کند. اگر می خواهید مهمترین نشانه های کمبود آهن در بدن را بدانید، این مطلب آماده است.

 

کمبود آهن یعنی از خواب سیر نمی شوید

به گزارش سایت الودکتر، یکی از شایع ترین علایم کمبود آهن که به سختی می توان علت اصلی آن را تشخیص داد، احساس خستگی مفرط است زیرا اغلب زنان زندگی پرمشغله ای دارند و در نتیجه احساس خستگی می کنند.به گفته یک متخصص خون، خانم ها خستگی را بخشی از زندگی خود می دانند؛ در حالی که کمبود آهن باعث می شود اکسیژن کمتری به بافت ها برسد و بدن از انرژی که به آن نیاز دارد، محروم می شود. اگر خستگی طبیعی شما همراه با احساس ضعف و بی قراری است و نمی توانید روی کارها تمرکز کنید، این امر می تواند نشانه کمبود آهن باشد.

 

کمبود آهن را در ناخن هایتان ببینید

ظاهر و وضعیت ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده سلامتی بدن و یا کمبود آهن باشد. زمانی که ناخن‌ها به شکل قاشق درمی آیند، نرم، شکننده و ترک خورده می‌شوند باید مراقب بود. کوئلونیشیا نام نوعی ناهنجاری است که در آن ناخن‌ها ظاهر قاشقی شکلی پیدا می‌کنند یکی از علائم زودهنگام نشان دهنده کمبود آهن است. بدن برای ساخت هموگلوبین که حمل کننده اکسیژن به بافت‌های بدن است نیاز بهآهن دارد. اکسیژن رسانی نامناسب باعث بروز شکنندگی و ضعیف شدن ناخن‌ها و موها می‌شود. دلیل اینکه چرا ناخن‌ها به دلیل کمبود آهن تغییر شکل می‌دهند هنوز به درستی مشخص نشده است. اما در هر حالآهن نقش موثری در ساخت مو و ناخن دارد. خوشبختانه با تشخیص و درمان کمبود آهن ناخن‌ها به مرور به وضعیت عادی برمی گردند.

 

مهمترین نشانه های کمبود آهن در بدن

ریزش مو یکی از علائم زودهنگام کمبود آهن است.آهن نقش مهمی در اکسیژن رسانی به پیاز مو دارد. البته باید گفت که ریزش موی شدید می‌تواند مربوط به اختلالات تیروئید باشد. در این صورت نیز موها دچار ریزش می‌شوند. بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید تا میزانآهن و همچنین هورمون‌های تیروئیدتان بررسی شود.

 

علامت کمبود آهن در پوست

اگرچه بیشتر افراد دارای پوستی رنگ پریده هستند و ممکن است بیماری و یا نقصی در بدن نیز نداشته باشند اما رنگ پریدگی در صورت می‌تواند نشانهکمبود آهن باشد. هموگلوبین در خون برای تولید رنگ صورت کمک می‌کند و باعث خوش رنگ شدن آن می‌گردد. زمانی که سطح هموگلوبین کم باشد رنگ صورت، پریده و کم رنگ خواهد شد. هنگامی که سلول‌های خونیآهن کافی نداشته باشند ، کوچکتر و ضعیف‌تر شده و می‌توانند باعث رنگ پریده شدن صورت گردند. به خصوص اگر پلک پایینی خود را نگاه کنید متوجه این موضوع خواهید شد.

 

کمبود آهن هوس خاک خوردن

هوس خوردن مواد غیرخوراکی می تواند نشانه کمبود آهن باشد. برخی زنان وسوسه می شوند گچ، خاک و خاک رس بخورند اما اغلب زنان ترجیح می دهند یخ بخورند.

 

نفس کم می آورید چون کمبود آهن دارید

اگر میزان اکسیژنی که به بدن می رسد، پایین باشد، هرچه قدر هم عمیق نفس بکشید، دچار کمبود نفس خواهید شد. اگر در انجام کارهای معمولی از جمله بالا رفتن از پله، ورزش کردن و … نفس کم می آورید، بدانید که دچار کمبود آهن شده اید. افرادی که با کمترین فعالیت بدنی به نفس نفس می‌افتند باید بیشتر مراقب سلامتی شان باشند. در این صورت ممکن است پای کمبود شدیدآهن در میان باشد. نفس نفس زدن یکی از علائم نشان دهنده کم خونی است که مرحله دیرهنگام کمبود آهن است. افت میزان هموگلوبین منشا این نفس نفس زدن است. در این صورت مجموع ارگان‌های بدن دچار کمبود اکسیژن می‌شوند و در نتیجه نفس نفس زدن، خستگی، تپش قلب و غیره بروز می‌کند.

 

کمبود آهن و لب های کویری

کمبود آهن اغلب به واسطه لب‌های ترک خورده و زخم و ترک گوشه لب خود را نشان می‌دهد. کمبود آهن همچنین باعث می‌شود زبان قرمز، لیز و دردناک شده (گلوسیت) شده و مخاط دهان دچار اریتم یا سرخی ناشی از احتقان مویرگ‌ها شود.آهن نقش موثری در سوخت و ساز بافت‌ها برای احیای سریع دارد. بنابراین اگر احساس کردید که قوه چشایی‌تان نیز دچار مشکل شده است می‌توانید به کمبود آهن شک کنید.مصرف مکملآهن به کمبود این ماده معدنی پایان می‌دهد. باید بدانید که کمبود پیشرفتهآهن در افراد سیگاری و الکلی رایج‌تر بوده و با احتمال سرطانی شدن بافت‌های پشت گلو همراه است.

۵ راهکار طب سنتی برای درمان کم‌خونی و فقر آهن

بالاترین جذب آهن با ساده ترین راهها!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ