با این روش خانگی از شر قارچ های پوستی خلاص شوید

sahar.d
قارچ یکی از بیماری های پوستی است که مسری بوده و در صورت عدم درمان و تماس امکان انتقال آن به افراد دیگر وجود دارد.

قارچ یکی از بیماری های پوستی است که مسری بوده و در صورت عدم درمان و تماس امکان انتقال آن به افراد دیگر وجود دارد. برای درمان قارچ های پوستی طب سنتی روش های موثری را پیشنهاد می کند که در این مطلب به بررسی این روش های خانگی می پردازیم.

انواع عفونت های قارچی پوست و درمان های خانگی آن

اگرچه میلیون ها گونه قارچ وجود دارد، اما فقط حدود 300 نوع آنها در انسان باعث عفونت می شود. انواع مختلفی از عفونت های قارچ می توانند پوست را تحت تاثیر قرار می دهند. به گزارش هلث لاین، در این مقاله برخی از شایع ترین عفونت های قارچی پوست و راه های درمان و پیشگیری از آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

عفونت قارچی پوست چیست؟

قارچ ها در همه جا زندگی می کنند و در گیاهان، خاک و حتی روی پوست یافت می شود. این موجودات میکروسکوپی روی پوست به طور معمول مشکلی ایجاد نمی کنند مگر اینکه سریع تر از حالت طبیعی تکثیر شوند یا از طریق بریدگی یا ضایعه به پوست نفوذ کنند.

از آنجا که قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند ، عفونت های قارچی پوست اغلب می توانند در نواحی عرق کرده یا مرطوب ایجاد شوند که جریان هوای چندانی وجود ندارد. برخی از نمونه ها شامل پا، کشاله ران و چین های پوست است.

اغلب این عفونت ها به صورت بثورات پوسته پوسته یا تغییر رنگ پوست همراه با خارش ظاهر می شود. برخی از عفونت های قارچی پوست بسیار شایع هستند. اگرچه عفونت آزاردهنده و ناراحت کننده است، اما به طور معمول جدی نیست.

عفونت های قارچی پوست اغلب از طریق تماس مستقیم منتقل می شوند که می تواند شامل تماس با قارچ ها روی لباس یا وسایل دیگر یا روی یک شخص یا حیوان باشد.

شایع ترین عفونت های قارچی پوست کدامند؟

بسیاری از عفونت های قارچی رایج می توانند پوست را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر پوست، یکی دیگر از نواحی مشترک عفونت های قارچی غشاهای مخاطی است. برخی از این موارد عفونت قارچی واژن و برفک دهان است. در زیر برخی از رایج ترین انواع عفونت های قارچی که روی پوست تاثیر می گذارند مورد بررسی قرار می گیرند.

عفونت قارچی کرم حلقوی

برخلاف نام اش کرم حلقوی ناشی از قارچ است نه کرم و به طور معمول در ناحیه تنه و اندام رخ می دهد. کرم حلقوی در نواحی دیگر بدن نام های متفاوتی مانند بیماری پای ورزشکار و قارچ پا دارد. علامت اصلی کرم حلقوی بثورات حلقوی شکل با لبه های کمی برجسته است.

پوست داخل این بثورات دایره ای به طور معمول سالم به نظر می رسد. بثورات می تواند گسترش یابد و اغلب خارش دارد. کرم حلقوی به عنوان یک عفونت قارچی شایع پوست بسیار مسری است، اما جدی نیست و اغلب با کرم ضدقارچ درمان می شود.

پای ورزشکار

  • پای ورزشکار به عنوان یک عفونت قارچی روی پوست پا اغلب بین انگشتان تاثیر می گذارد. علائم معمولی پای ورزشکاران عبارتند از:
  • خارش یا سوزش و سوزش بین انگشتان پا یا کف پا
  • پوستی که قرمز، پوسته پوسته یا خشک به نظر می رسد
  • ترک خوردگی یا تاول پوستی

در برخی موارد عفونت به مناطق دیگر بدن سرایت می کند. نمونه ها شامل ناخن، کشاله ران یا دستان است.

تینیا کروریس

تینیا کروریس به عنوان عفونت قارچی پوست در ناحیه کشاله ران و ران رخ می دهد. این عارضه بیشتر در مردان و پسران نوجوان شایع است.

علامت اصلی آن بثورات قرمز خارش دار است که به طور معمول در ناحیه کشاله ران یا در ناحیه فوقانی داخلی ران شروع می شود. بثورات احتمال می رود بعد از ورزش یا سایر فعالیت های بدنی بدتر شود و به باسن و شکم گسترش یابد.

علاوه بر این، پوست آسیب دیده پوسته پوسته یا ترک خورده به نظر می رسد. مرز خارجی بثورات می تواند کمی برجسته و تیره تر باشد.

کرم حلقوی پوست سر

این عفونت قارچی پوست سر و ساقه موهای مرتبط با آن را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در کودکان خردسال شایع است و باید با داروهای خوراکی تجویز شده و شامپوهای ضدقارچ درمان شود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لکه های طاسی موضعی پوسته پوسته یا قرمز به نظر می رسند
  • پوسته پوسته شدن و خارش همراه است
  • حساسیت یا درد مرتبط با لکه ها

تینا ورسیکالر

تینا ورسیکالر به عنوان عفونت قارچی/ مخمری پوستی باعث ایجاد لکه های بی رنگ بیضی شکل روی پوست می شود. علت آن رشد بیش از حد یک نوع خاص قارچ به نام مالاسزیا است که به طور طبیعی در پوست حدود 90 درصد از بزرگسالان وجود دارد.

این لکه های رنگی پوست اغلب در پشت، قفسه سینه و بالای بازوها ایجاد می شود. این لکه ها روشن تر یا تیره تر از بقیه پوست هستند و می توانند قرمز، صورتی، برنزه یا قهوه ای رنگ باشند. این تکه ها خارش دار یا پوسته پوسته هستند. این عفونت قارچی در فصل تابستان یا در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر محتمل است. برخی اوقات این بیماری پس از درمان عود می کند.

کاندیدیازیس پوستی

کاندیدیازیس پوستی به عنوان عفونت پوستی توسط قارچ های کاندیدا ایجاد می شود. این نوع قارچ ها به طور طبیعی در بدن و درون آن وجود دارد. هنگام رشد بیش از حد عفونت رخ می دهد. عفونت های پوستی کاندیدا در نواحی گرم، مرطوب و تهویه ضعیف رخ می دهد.

برخی از نمونه های مناطق معمولی که تحت تاثیر قرار می گیرند شامل زیر سینه ها و چین های باسن است، علائم عفونت کاندیدیازیس پوستی شامل موارد زیر است:

  • بثورات قرمز
  • خارش
  • جوش های قرمز کوچک

عفونت قارچی ناخن

عفونت قارچی ناخن می تواند ناخن های دست یا پا را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه عفونت ناخن های پا بیشتر شایع است. اگر در یکی از گروه های زیر قرار دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر رنگ داده به طور معمول زرد، قهوه ای یا سفید رنگ است
  • شکننده شده یا به راحتی می شکند
  • ضخیم شده
  • داروهای تجویزی اغلب برای درمان این نوع عفونت مورد نیاز است. در موارد شدید پزشک قسمت ا تمام ناخن آسیب دیده را برمی دارد.

عوامل خطر

عوامل متعددی وجود دارد که فرد را در معرض افزایش خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست قرار می دهد. این شامل:

  • زندگی در محیط گرم یا مرطوب
  • تعریق شدید
  • تمیز و خشک نگه نداشتن پوست
  • به اشتراک گذاشتن مواردی مانند لباس، کفش، حوله یا ملافه
  • پوشیدن لباس های تنگ یا کفش هایی که به خوبی تنفس نمی کنند
  • شرکت در فعالیت هایی شامل تماس مکرر پوست با پوست
  • تماس با حیوانات آلوده
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلیل مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، درمان سرطان یا شرایطی مانند اچ آی وی

بیشتر بخوانید:بستنی های یخی دارای کالری کمی هستند؟

زمان مراجعه به پزشک

بسیاری از انواع عفونت های قارچی پوست در نهایت در پاسخ به درمان های قارچی بدون نسخه بهبود می یابند. با این حال، در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • عفونت قارچی پوست که پس از درمان بدون نسخه بهبود نیابد، بدتر شود یا عود کند
  • مشاهده تکه های ریزش مو همراه با خارش یا پوسته پوسته شدن پوست
  • سیستم ایمنی ضعیف و مشکوک به عفونت قارچی
  • ابتلا به دیابت، مشکوک به پای ورزشکار یا اونیکومایکوزیس

درمان قارچ پوستی

داروهای ضدقارچی برای درمان عفونت های قارچی موثر هستند. این گروه از داروها قارچ ها را به طور مستقیم از بین می برند یا از رشد و شکوفایی آنها جلوگیری می کنند. داروهای ضدقارچی به عنوان داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی در انواع مختلف در دسترس هستند، از جمله:

  • کرم یا پماد
  • قرص
  • پودرها
  • اسپری ها
  • شامپوها

در صورت مشکوک بودن به عفونت قارچی پوست هستید شاید بخواهید یک محصول بدون نسخه را امتحان کنید تا ببینید آیا به رفع این بیماری کمک می کند یا خیر. در موارد شدیدتر پزشک ممکن است داروی ضدقارچ قوی تری برای درمان عفونت تجویز کند.

علاوه بر مصرف داروهای ضد قارچ بدون نسخه مواردی برای انجام در خانه برای خلاص شدن از شر عفونت قارچی وجود دارد. این شامل:

  • تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه آسیب دیده
  • پوشیدن لباس یا کفش گشاد که به پوست اجازه تنفس می دهد

درمان های خانگی عفونت قارچی پوست

در ادامه چندین روش درمان خانگی برای بهبود عفونت قارچی پوست توضیح داده می شود:

سیر

سیر یک داروی موثر ضد قارچی است که بهترین درمان برای قارچ پوستی شناخته شده است. کافی است یک حبه سیر را له کنید و به آن پنج تا ده دقیقه استراحت بدهید و بعد با یک روغن مانند روغن زیتون و یا روغن نارگیل یا روغن آلوئه ورا مخلوط کنید و بر روی همان نقطه بمالید و بیست دقیقه صبر کنید و بعد با آب گرم موضع را بشویید و دو بار در روز تا رفع این بیماری این کار را تکرار کنید.

عصاره دانه گریپ فروت

نتایج برخی شواهد حاکی از آن است که عصاره دانه گریپ فروت عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند. برخی معتقدند برای درمان عفونت قارچی می‌توان یک قطره عصاره دانه گریپ فروت را با یک قاشق آب مخلوط کرد و دوبار در روز روی پوست قرار داد.

سرکه و نمک

با استفاده از سرکه و نمک خمیر سفتی درست کنید. این خمیر را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا به قارچ پوستی بمالید و ۵ دقیقه صبر کنید. به گفته‌ی آن‌هایی که از این درمان خانگی برای معالجه‌ی قارچ پوستی‌شان استفاده کرده‌اند، انجام این کار به مدت حدود ۷ روز می‌تواند به ناپدید شدن علائم عفونت کمک کند.

سرکه سیب

سرکه سیب را با نسبت مساوی آب مخلوط کنید و به وسیله یک تکه پنبه آن را دو تا سه بار در روز به موضع مورد حامله قارچ بمالید تا به شما در رفع این مشکل کمک کند. خوب است بدانید که سرکه سیب در درمان عفونت های قارچی که عامل آن قارچ کاندیدا آلبیکانس می باشد، موثر تر است.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا نه تنها یک درمان برای قارچ پوستی می باشد بلکه منجر به کاهش التهاب و خارش و قرمزی پوست می شود و از رشد عفونت قارچی و انتقال به نقاط دیگر نیز جلوگیری می کند. برای بالا بردن قدرت آلوئه ورا یک قاشق غذاخوری از ژل آن را با دو تا سه قطره روغن درخت چای مخلوط کنید و روزانه دو تا سه بار بر روی پوست بمالید تا از این بیماری رهایی یابید.

آب و صابون

برای جلوگیری از گسترش عفونت پوستی به دیگر بخش‌های بدن باید در حد امکان پوست را تمیز نگهداشت و به همین دلیل باید محل عفونت را یک یا دو بار در روز با آب گرم و صابون شست و شو داد. همچنین لازم است محل را به سرعت خشک کرد چرا قارچ‌ها در محیط‌های مرطوب به سرعت رشد می‌کنند.

عسل

عسل را با روغن زیتون و موم ترکیب کنید و برای استعمال موضعی از آن در رفع عفونت های قارچی بهره مند شوید. از جمله خواص عسل ضد باکتری و ضد قارچی آن می باشد که وقتی در کنار خواص روغن زیتون و موم قرار می گیرد تاثیرش چند برابر می شود.

برگ انجیر

برگ‌های انجیر غنی از فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها، پلی‌فنول‌ها است که این گیاه را برای مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو به عاملی قدرتمند و فوق‌العاده تبدیل می‌کنند. مطابق یکی از مطالعات انجام شده، مصرف انجیر می‌تواند به افزایش ایمنی و حفاظت از بدن در برابر بیماری‌های مختلف کمک کند.

آب گرفته شده از برگ‌های انجیر را روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید تا از دست عفونت‌های پوستی خلاص شوید. این مایع باید دوبار در روز به مدت یک هفته اعمال شود تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای شناخته شده با خاصیت ضد التهابی است. مصرف زردچوبه به عنوان دم نوش یا افزودن به مواد غذایی موجب بهره بردن از خواص آن می‌شود. همچنین برای استفاده موضعی می‌توان آن را با آب یا روغن نارگیل مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را روی محل مورد نظر قرار داد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و یک درمانگر ملایم است که به رفع عفونت و بیماری های قارچی بسیار کمک می کند. دو تا سه بار در روز این روغن را به طور مستقیم بر روی همان نقطه که دچار قارچ پوستی شده است بزنید و دو دقیقه بمالید تا از شر این معضل خلاص شوید. روغن نارگیل چون خطری ندارد در درمان قترچ پوستی برای کودکان هم استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:11 روش درمان خانگی جهت درمان دیابت دوران بارداری

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک درمان خانگی قارچ پوستی است که بر طبق تحقیقات انجام شده می توان برای درمان عفونت های قارچی که انگل دراماتوفیت آن را ایجا کرده است از رقیق شده این روغن استفاده کرد. برای مصرف این روغن حتما حتما آن را با یک روغن مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید تا رقیق شود و بعد بر روی موضع بمالید.

جلوگیری

نکات زیر را برای جلوگیری از عفونت قارچی پوست رعایت کنید:

  • حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید.
  • لباس، حوله یا سایر وسایل شخصی را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • هر روز لباس تمیز بپوشید به ویژه جوراب و لباس زیر خود را تعویض کنید.
  • لباس و کفش با تنفس خوب انتخاب کنید. از پوشیدن لباس یا کفش های بسیار تنگ یا غیرمناسب خودداری کنید.
  • بعد از دوش گرفتن یا شنا کردن با یک حوله تمیز و خشک بدن خود را به درستی خشک کنید.
  • در رختکن ها به جای راه رفتن با پای برهنه صندل یا دمپایی بپوشید.
  • سطوح مشترک مانند وسایل بدنسازی یا تشک را تمیز کنید.
  • از حیوانات دارای علائم عفونت قارچی مانند خاراندن مکرر دوری کنید.

در پایان

عفونت های قارچی پوست شایع هستند. اگرچه این عفونت ها به طور معمول جدی نیستند، اما به دلیل خارش یا قرمز شدن پوست باعث ناراحتی و سوزش می شوند. در صورت عدم درمان بثورات گسترش می یابد یا بیشتر تحریک می شود.

انواع زیادی از  داروهای بدون نسخه برای کمک به درمان عفونت های قارچی پوست وجود دارد. با این حال، در صورت وجود عفونتی که با داروهای بدون نسخه بهبود نمی یابد به پزشک مراجعه کنید شاید برای درمان موثرتر به داروهای با نسخه نیاز باشد.

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

پیشگیری و درمان قارچ پوستی با 12 توصیه!

انواع قارچ های پوستی و راه های پیشگیری و درمان آن ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
جوادالبوعبید

جوادالبوعبید

1401-09-21 - 02:24 پاسخ

سلام من تقریبا یک سال بیشتر قارچ تو بدنم پخش شده و چندین بار متخصص پوست رفتم و هیچ درمانی نداشتم واز داروهای خانگی هم استفاده کردم ولی هیج نتیجه نگرفتم ب نظرتون چکار کنم ک از شر قارج راحت بشم

منصوره رمضانی

منصوره رمضانی

1400-05-24 - 02:04 پاسخ

من دوازده ساله بدنم لکهای سفیدیاقرمزرنگ میزنه هیچ دکتری درمانم نکرده براباراول سیرباروغن زیتون روبدنم گذاشم آیاتاثیرداره؟