چرا تکرر ادرار دارم؟

faateme1366
هنوز از دستشویی بیرون نیامده، باز احساس ادراردارید، بارها و بارها باید برای تخلیه مثانه مراجعه می کنید، باید بگوییم تکرر ادرار دارید. اگر می خواهید به این سوال که چرا چرا تکرر ادراردارم؟ این مطلب را بخوانید.

 

چه زمانی گفته می شود تکرر ادرار دارید؟

به گزارش سایت الودکتر، می خواهید بدانید تکرر ادرار یعنی چه؟ زمانی که فردی با مصرف کم یا متوسط مایعات، به دفعات به دستشویی مراجعه کرده، هر بار حجم کمی ادراررا تخلیه و احساس کند هنوز تخلیه کامل انجام نشده، گفته می شود مبتلا به تکرر ادراراست. در حالت طبیعی در طول 24 ساعت باید 7 تا 8 بار برای تخلیه مثانه به دستشویی مراجعه شود، به علاوه در حالت طبیعی یک فرد جوان نباید در طول شب نیازی برای تخلیه مثانه احساس کند مگر آنکه مایعات زیادی مصرف کرده باشد. بنابراین فردی که هر نیم ساعت یکبار به دستشویی مراجعه کرده و شب ها مدام برای تخلیه مثانه بیدار می شود دچار تکرر ادراراست. نشانه مهم تکرر ادرار، تعداد زیاد دفعات مراجعه به دستشویی و حجم کم ادراراست. کسی که مایعات زیادی مصرف کرده و هر بار حجم زیادی ادرارتخلیه می کند جزو مبتلایان به تکرر ادرارمحسوب نمی شود.

 

تکرر ادرار و کوچک بودن مثانه

در برخی افراد مثانه کوچک است و نمی تواند حجم طبیعی ادراررا در خود نگه دارد. چنین افرادی با کمترین میزان ادرارباید مثانه را خالی کنند. کوچکی مثانه هم دلیل تکرر ادرار است و هم یکی از عوارض آن. کسی که مجبور است حجم کم ادرار را تخلیه کند به مثانه اجازه نمی دهد حجم پیدا کند و مقدار بیشتری ادراررا در خود نگه دارد، بنابراین رفته رفته مثانه کوچک می شود و بی اختیاری ادراربه وجود می آید.

 

چرا تکرر ادرار دارم؟

گاهی مثانه به دلایل مختلف ازجمله ضخیم شدن آن نمی تواند کشش و افزایش حجم داشته باشد. در حقیقت مثانه نمی تواند به شکل بادکنکی بزرگ تر شده و ادرار بیشتری را نگه دارد. تا زمانی که شما از پس درمان مشکل اصلی برنیایید، نمی توانید میزان توالت رفتن ها و دفع ادرارتان را کاهش دهید.

 

شاید عفونت دارید

در این حالت فرد سالم که قبلاً مشکلی نداشته و به صورت ناگهانی دچار تعییر رنگ ادراری، تکرر ادرار و سوزش ادراری می شود که اغلب رنگ ادرار این ها تغییر یافته و اغلب بدبو می شود. اگر مبتلا به این حالت شدید شد بلافاصله به دکتر مراجعه و اول آزمایش و کشت ادرار بدهید و سپس با مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک معالجتان و با مصرف مایعات فراوان مطمئن باشید که در عرض ۲-۳ روز بهتر می شوید.

 

مثانه بیش فعال

یکی دیگر از علل تکرر ادرار مزمن چه در آقایان و چه در خانم های جوان مثانه های بیش فعال می باشد.علائم مثانه بیش فعال عبارتند از:

۱- دستشوئی رفتن های بیش از ۸ بار در روز و ۲ بار در شب

۲- احساس عدم تخلیه کامل مثانه

۳- نیاز ناگهانی به دستشوئی رفتن به علت انقاباضات خودبخودی مثانه که اگر شدید باشد فرد لباس زیر خود را خیس می کند.

مثانه بیش فعال در افرادی که مبتلا به استرس و اضطراب هستند و تحریک پذیر هستند و اغلب در مردان و زنان جوان دیده می شود.در بررسی های پزشکی، سونوگرافی و آزمایشات ادرار این افراد نرمال و طبیعی هستند. بهترین و قعطی ترین وسیله تشخیصی مثانه بیش فعال تست ارودینامیک یا نوار مثانه می باشد که هم بیماری و هم شدت بیش فعالی را مشخص می کند و بر اساس آن بیمار درمان می شود.

 

تکرر ادرار به علت آسیب های عصبی

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن، مثانه عصبی است. تعریف مثانه عصبی در افراد مبتلا به مثانه عصبی یک بیماری زمینه ای عبارتند از: آسیب به نخاع، بیماری M.S، تومورهای نخاع، بیماریهای نخاعی مادرزادی از قبیل: مننگوسل، آسیب های مغزی هنگام تولد و یا بعد از آن مثلاً به علت تصادف، ضربه، تومور و بیماری پارکینسون وجود دارد که به علت بیماری زمینه ای عصب مثانه آسیب دیده و باعث می شود مثانه شدیداً تحریک پذیر شده و دچار انقباضات خودبخودی مثانه و بی اختیاری ادراری و تکرر ادراری شدید در شب و روز می شود که علت آن بالا رفتن فشار مثانه و کاهش شدید حجم مثانه می باشد. در موارد شدید اگر درمان مناسب و سریع انجام نشد فشار داخل مثانه به کلیه ها منتقل و سبب آسیب کلیه ها و نارسائی کلیه و سبب از کار افتادگی آنان می شود.

دلیل قرمز شدن رنگ ادرار چیست؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سیدهاجررحمانی

سیدهاجررحمانی

1398-08-15 - 00:23 پاسخ

هیچ وقت ادارم کاملا تخلیه نمیشه درکل شب ۱۰باری میرم اگه به دستشویی نرم قطره قطره باید برم واقعا خسته شدم