خانم های بالای 40 سال این توصیه ها را جدی بگیرید!

sahar.d
40سالگی شروع دوران جدید در زندگی تان است که میتواند بسیار زیبا و آرامش بخش باشد. در این مطلب توصیه های مهم برای خانم ها بعد از 40 سالگی را بیان می کنیم.

بعد از 40 سالگی بدن، روح و افکارتان تغییر خواهد کرد و این به معنی پیر شدن نیست بلکه وراد بخش جدیدی از زندگی شده اید که تغییراتی را در بدنتان به وجود آورده است. خانم ها با وارد شدن به این دوره باید به خودشان و تغییرات بنشان بیشتر توجه کنند و برخی نکات ضروری را رعایت کنن. در این مطلب شما را با توصیه های مهم بعد از 40 سالگی آشنا می کنیم.

وزنتان را متعادل کنید

با افزایش سن متابولیسم هم کاهش می‌یابد. برای ا ینکه وزن‌تان را حفظ کنید لازم است روزانه 50 تا 100 کالری کمتر دریافت کنید یعنی اگر 1700 کالری روزانه در سن 30 سالگی مصرف می‌کردید لازم است در سن 40 سالگی 1600 کالری مصرف کنید البته این با فرض همان میزان فعالیت فیزیکی است.
نگهداری وزن ایده‌آل یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که افراد برای سلامت ماندن باید انجام دهند.

هر هفته ماهی صرف کنید

هیچ غذایی نمی‌تواند جایگزین ماهی شود و مزیت‌های ماهی را داشته باشد. ماهی سرشار از مواد مغذی مثل امگا3، ویتامین D، سلینیوم و پروتئین است و محققان معتقدند که هر کدام این مواد برای جذب با ماده دیگر اهمیت دارد مثلا اسید چرب امگا3 که در ماهی یافت می‌شود برای جذب ویتامین D لازم است که ماده‌ای محلول در چربی است. 

ورزش و کلسیم فراموش نشود

خانم ها در سنین میانسالی ورزش هایی چونپیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند و ترکیبات لبنی حاوی کلسیم را به میزان 1500 میلی لیتر به طور روزانه مصرف کنند تا از ابتلای خود به مشکلات استخوانی به خصوص پوکی استخوان در این سنین پیشگیری نمایند. 

 در صورتیکه خانم های میانسال از 2 لیوان شیر و یک پیاله ماست استفاده کنند میزان کلسیم مصرفی آنها به 700،800 میلی لیتر می رسد برای تامین مابقی کلسیم مورد نیاز بدن باید از قرص های کلسیم و ویتامین D استفاده کنند. 

ویتامین B12

به محض این که وارد 40 سالگی می شوید ( و به خصوص بعد از 50 سالگی ) باید مراقب مصرف ویتامین B12 باشید. ویتامین D برای داشتن عملکرد مناسب خون و مغز ضروری است. در حالی که کودکان و جوانان به راحتی این ویتامین را از غذا بدست می آورند – از طریق گوشت و محصولات حیوانی شامل مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ – B12 با بالا رفتن سن به سختی جذب بدن می شود به خصوص با آغاز 50 سالگی چون در این سن سطح اسید معده کاهش پیدا می کند.

بعد از 40 سالگی و قبل از 50 سالگی زمانی مناسب برای شروع مکمل B12 یا مولتی ویتامین است. میزان مورد نیاز روزانه 2.4 میلی گرم است هر چند نیازی به نگرانی در مورد مصرف بیش از حد آن وجود ندارد، پاتریک اضافه می کند، از آنجا که این ویتامین محلول در آب است مقدار اضافه آن با ادرار از بدنتان خارج می شود.

ویتامین D

ویتامین D از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص بعد از 40 سالگی. این ویتامین از شما  در برابر تغییرات وابسته به سن محافظت می کند. کمبود ویتامین D با دیابت، بیماری های قلبی،  MS ، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ که با بالا رفتن سن احتمالشان بیشتر می شود ، در ارتباط است. به علاوه ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضروری است.

منابع غذایی ویتامین D، شامل ماهی و فرآورده های لبنی غنی شده، غلات و حبوبات است ولی در کل ویتامین D بدست آمده از مواد غذایی به سختی جذب می شود. خورشید بهترین منبع برای این ویتامین است ولی همه به اندازه کافی نزدیک به خط استوا زندگی نمی کنند تا در معرض اشعه خورشید قوی برای ساختن این ویتامین قرار داشته باشند.

منیزیم

منیزیم یک تابع کلیدی برای تنظیم فشار خون است که برای زنان بالای 40 سال بسیار اهمیت دارد چون در این سن و سال به طور نرمال خطر ابتلا به فشار خون افزایش پیدا می کند. کمبود منیزیم با بیماری قلبی، دیابت و التهاب مرتبط است. به گفته کرک پاتریک، علاوه بر این منیزیم به جذب کلسیم کمک می کند که نقش مهمی در عملکرد عضلات، عصب، عملکرد قلب و کنترل قند خون ایفا می کند.

اگر فکر می کنید دچار کمبود منیزیم هستید پزشکتان می تواند آزمایشی برای تعیین سطح میزان منیزیم خونتان انجام دهد و در صورت نیاز برایتان مکمل تجویز کند. ولی اگر یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارید به احتمال زیاد منیزم مورد نیازتان را از غذا دریافت می کنید ( 320 میلی گرم در روز برای زنان 40 سال و بالاتر ). منیزیم در سبزیجات با برگ سبز، لوبیا، سویا، آجیل ها، دانه ها و آووکادو یافت می شود. مصرف بیش از حد منیزیم لزوما با خطر سلامتی همراه نیست ولی ممکن است باعث ایجاد اسهال، تهوع و یا درد شود.

 پتاسیم

پتاسیم نقشی کلیدی در متعادل نگه داشتن فشار خون دارد، مهم نیست در چه سنی باشید.  تحقیقات مصرف بالای پتاسیم از طریق خوراکی ها در زنان یائسه را با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط دانسته است. 

پتاسیم قطعا جزو مواد غذایی ای است که باید به اندازه کافی دریافت کنید مگر این که دکتر به خاطر بیماری ای خاص شما را از مصرف آن منع کرده باشد. پتاسیم بیش از حد می تواند به دستگاه گوارش و قلب آسیب بزند و با آریتمی قلب (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) سبب تهدید بالقوه زندگی شود. اکثر مردم می توانند با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع شامل، موز، سیب زمینی شیرین، برگ چغندر، لوبیا و عدس، پتاسیم مورد نیاز بدنشان را تامین کنند. به گفته پاتریک بعید است که از طریق رژیم غذایی  مقدار پتاسیم دریافتی تان به سطح خطرناکی برسد. اگر پزشکتان برای شما مکمل پتاسیم تجویز کرده باید به دقت اثرات آن را بر روی شما مورد بررسی قرار دهد.

امگا 3

امگا 3 از نظر فنی یک ویتامین محسوب نمی شود، ولی اسیدهای چرب امگا3 به خاطر مزایای بی شماری که برای سلامتی دارند باید در این لیست قرار بگیرند، به خصوص برای این که با برخی تغییرات منفی که با افزایش سن رخ می دهد مانند خطر بیماری های قلبی و شناختی، مقابله می کند. تحقیقات نشان داده اند که امگا3 به کاهش فشار خون و کلسترول بد LDL کمک کرده،خطر بیماری قلبی را کاهش داده و نقش مهمی در حفظ حافظه و قدرت تفکر ایفا می نماید.

اگرچه می توانید امگا3 را از خوراکی هایی نظیر ماهی، گردو، دانه کتان و سبزیجات برگ سبز بدست آورید، مصرف مکمل راهی مناسب برای اطمینان از مصرف کافی امگا3 است. در هر صورت هدف، مصرف 500 میلی گرم در صورت سلامت بودن و 800 تا 1000 میلی گرم در صورت ابتلا به بیماری قلبی و 2000 تا 4000 میلی گرم در صورت بالا بودن سطح تری گلیسرید خونتاناست. اگر از داروهای ضد انعقادی استفاده می کنید حتما در مورد دوز مناسب مصرف امگا3 با پزشکتان مشورت کنید چون ممکن است عوارض جانبی جدی ای برایتان داشته باشد.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها نه ویتامین هستند و نه جزو مواد معدنی به حساب می آیند اما از ملزومات مهم برای زنان 40 سال و بالاتر هستند. شواهد روز افزونی نشان می دهد که پروبیوتیک ها نقش مهمی در سلامت روده و کاهش وزن و حتی کم شدن سطح بیماری های قلبی، دیابت و سکته ایفا می کنند، که تمام این موارد حدود 40 سالگی اهمیت پیدا می کنند به خصوص زمانی که توده های عضلانی شروع به کاهش کرده و افزایش وزن راحت تر و مقاومت در برابر انسولین بیشتر می شود.

گرچه می توانید پروبیوتیک ها را در بعضی محصولات لبنی و یا محصولات تخمیر شده سویا مثل سیتان seitan (گلوتن گندم) دریافت کنید ولی خوراکی ها مانند مکمل ها اغلب حاوی زنجیره های مختلف پروبیوتیک نیستند و هر زنجیره پروبیوتیک منافع مخصوص به خودش را دارد، بعضی به کنترل وزن کمک می کنند و بعضی به پیشگیری از اسهال. به علاوه چون پروبیوتیک ها در حقیقت زنده هستند و فعالیت می کنند نمی توانید آن ها را از غذاهایی که پخته شده اند یا حرارت دیده اند بدست آورید.

تغذیه پوست

خانمهای دارای سن 40 سال و یا بالاتر باید بدانند که چون در این سن ساختکلاژن پوست به حداقل خود خواهد رسید بیشتر باید از کرم هایی که حاوی کلاژن بوده و آبرسانی کافی را به پوست می رسانند استفاده کنند  چرا که تحقیقات و مطالعات کلینیکی انجام گرفته بر روی این نوع کرمها از خاصیت ضد پیری آنها خبر داده است . علاوه بر این، این نوع کرمها پوست های شل و افتاده را کشیده، خاصیت الاستیکی و استحکام پوست را بهبود بخشیده و میزان چین و چروک و عمق آنها را نیز کاهش می دهد.

لایه برداری از پوست

در افراد بالای ۴۰ سال، اسیدلاکتیک تأثیر بسزایی روی پوست دارد زیرا در این سنین پوست خشک و بی حالت شده و تغییررنگ پیدا می کند. این لوسیون مرطوب کننده نه تنها لکه های پوستی را از بین برده و رنگ پوست را به حالت اولیه باز می گرداند، بلکه رطوبت تأمین شده توسط این ماده، به پوست درخشش خاصی خواهد داد.

سالیسیلیک اسید پوستی را بسته و باید چندبار در هفته مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده همچنین تولید کلاژن ها را افزایش داده و علاوه بر تأمین رطوبت، به حل شدن و از بین رفتن خطوط روی پوست و سایر آسیب های پوستی کمک می کند.

مرطوب کننده

متأسفانه بیشتر کرم های مرطوب کننده حاوی مقدار زیادی موادشیمیایی بوده و سطح پوست را با چربی های غیرطبیعی می پوشانند. در این میان روغن شترمرغ یک مرطوب کننده طبیعی با ترکیبات مشابه چربی پوست است که نه تنها از پوست در برابر از دست دادن رطوبت محافظت می کند، بلکه در جلوگیری از بروز چروک و درمان پوست های آسیب دیده و ملتهب نیز مؤثر است.

روغن شترمرغ برای انواع پوست ها مفید بوده و باعث تحریک مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، جوش های سرسیاه و یا سرسفید نخواهد شد. علاوه بر این که در درمان سوختگی، اگزما و پسوریازیس نیز مؤثر است. مصرف این روغن هر روز و پس از هربار شست وشو توصیه می شود.

خانم های بالای 40 سال حتما این مطلب را بخوانند!!

5 تمرین ورزشی که افراد بالای 40 سال نباید از آن غفلت کنند!

بهترین ورزش زنان بالای ۴۰ سال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ