تقویت هورمون رشد در کودکان با اسفناج

mahdie.mohtashami
اسفناج سرشاز از پتاسیم، میزیم، کلسیم و آهن است که همگی این مواد معدنی در افزایش رشد بسیار موثرند.

از دغدغه های والدین افزایش رشد کودکشان می باشد همیشه مادرها به دنبال راهکارهایی برای بلند قد کردن فرزندشان هستند. سبزیجات از گروه های غذایی است که تاثیر بسیاری بر افزایش هورمون رشد دارد. اسفناج یکی از این سبزیجات موثر در افزایش هورمون رشد می باشدو در این مقاله به بررسی بیشتر خواص اسفناج می پردازیم.

اسفناج

اسفناج سبزیجات برگ سبز است که در افزایش قابلیت های بدن تاثیر دارد. یک منبع غنی از ویتامین، آهن، فیبر و کلسیم است.

اضافه کردن اسفناج در رژیم غذایی روزانه به رشد بدن  کمک کرده بر روی هورمون های رشد کمک میکند.
 
می توانید  اسفناج را  تمیز  شسته شده و کمی آب در مخلوط کن بریزید و بصور خمیر در آورید و میتوانید سبزیجات دیگری را نیز به این خمیر اضافه کنید.

خواص اسفناج

اسفناج و سلامت استخوان

اسفناج با توجه به ویتامین K فراوانی که دارد باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و به طور مداوم به عنوان متعادل‌کننده‌ی پروتئین‌های ماتریکس استخوان عمل می‌کند.

اسفناج همچنین جذب کلسیم را بهبود می‌دهد و حتی کمک می‌کند تا سطح کلسیم خود را تحت کنترل نگه دارید.

اسفناج سرشار از پتاسیم است.

اسفناج یکی از بهترین منابع غذایی پتاسیم است. صد گرم از این گیاه خوراکی حاوی ۵۵۸ میلی‌گرم پتاسیم است که این مقدار ۱۶ درصد از ارزش روزانه را تامین می‌کند.

در مقابل، صد گرم موز (که همیشه قهرمان پتاسیم در نظر گرفته شده‌است) حاوی ۳۵۸ میلی‌گرم پتاسیم است.

پتاسیم مسئول حفظ تراکم معدنی استخوان و همچنین حفظ توده‌ی عضلانی است.

پتاسیم همچنین به دلیل خواصی که برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و همچنین کنترل ضربان قلب و فشار خون دارد، شناخته شده‌است.

اسفناج غنی از آهن است.

اسفناج غنی‌ترین منبع آهن در میان تمام سبزیجات است.

صد گرم از این گیاه خوراکی حاوی ۲.۷ میلی‌گرم آهن است که به تنظیم تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و از کم خونی و ریزش مو جلوگیری می‌کند.

اسفناج و بیماری آلزایمر

ویتامین K همچنین باعث کاهش آسیب عصبی در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

ویتامین K برای سلامت مغز مهم است، به همین دلیل است که حتی می‌تواند از بروز آلزایمر نیز پیشگیری کند در صورتی که به صورت منظم مصرف شود.

اسفناج و دیابت

اسفناج دارای خواصی است که از بدن در برابر دیابت محافظت می‌کنند.

اگر دچار دیابت هستید، می‌توانید سطح قند خون خود را با خوردن اسفناج، تقویت حساسیت به انسولین و جلوگیری از تغییرات اکسیداتیو در بدن به لطف مقدار فراوان آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه خوراکی به نام اسید آلفا لیپوئیک کاهش دهید.

در واقع نوروپاتی محیطی و/یا نوروپاتی اعصاب خودکار (اتونوم) در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند به واسطه‌ی اسید آلفا لیپوئیک کاهش بیابد.

با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد هر کدام از این مزایای کنترل دیابت برای مصرف خوراکی اسید آلفا لیپوئیک درست باشد، زیرا بیشتر مطالعات با استفاده از اسید آلفا لیپوئیک داخل وریدی انجام شده‌اند.

نوعی آنتی اکسیدان

نوعی آنتی اکسیدان موجود در اسفناج نقش مهمی در تقویت عضلات به ویژه عضلات قلب که همواره به قسمت های دیگر بدن خون پمپاژ می کند، دارد.

لوتئین آن در پیشگیری از تصلب شرایین خون، سکته و سکته قلبی موثر است.

ویتامین K در اسفناج برای استخوان مفید است و مانع پوکی استخوان می شود.

توصیه هایی برای افزایش قد کودکان

دکتر رحمانیان به والدین توصیه می کند برای افزایش رشد قدی بچه ها به تغذیه آنها اهمیت دهند و سعی کنند موادی را که برای رشد استخوان ها لازم است بویژه در سنین کودکی و نوجوانی و حین بلوغ در برنامه غذایی شان بگنجانند. همچنین وضع خواب کودکان هم باید طوری باشد که هورمون رشد بخوبی ترشح شود. وی با بیان این مطلب توضیح می دهد:بیشترین میزان ترشح هورمون رشد در طول شبانه روز، در زمان خواب شبانه اتفاق می افتد و به همین دلیل خوب است بچه ها حتما حداکثر تا ساعت 11 شب خواب باشند، چون اگر در زمان اوج ترشح هورمون رشد که حدود 12 نیمه شب است، نخوابیده باشند این هورمون هم به اندازه کافی ترشح نمی شود، بنابراین کودکانی که دچار اختلالات خواب هستند با مشکل کوتاهی قد نیز روبه رو خواهند شد. موضوع دیگری که برای رشد قدی بچه ها باید در نظر گرفته شود، ایجاد محیطی آرام برای کودک است که می تواند در میزان ترشح هورمون رشد اثر بگذارد.

 خواص معجزه آسای اسفناج

مصرف چه ماده ای قد را بلند می کند

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ