غذاهایی که باعث کاهش عملکرد مغزی می‌شود

mousavi
متخصص طب سنتی ایران با اشاره به لزوم پرهیز از مصرف غذاهای دیرهضم در ایام امتحانات، گفت: اختلال عملکردهای مغزی پس از مصرف غذاهای پرچرب موجب بروز رفتار تغذیه‌ای نامناسب شده و با مصرف غذاهایی که موجب پرکاری دستگاه گوارش یا فساد غذا در معده می‌شوند، عملکرد مغزی کاهش می‌یابد

وی در ادامه گفت: حجم زیاد غذا حتی در صورت لطیف بودن آن، موجب فشار آمدن بر دستگاه گوارش و صرف نیروی بیشتر برای انجام اعمال هضم و جذب و دفع آن می‌شود به طوری که بدن از تأمین انرژی لازم برای کارهای مغزی بازمی‌ماند، به همین دلیل مصرف غذاهای سنگین و سرخ‌کرده مانند کله پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا و سوسیس در روزهای امتحان توصیه نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی ایران با توجه به آغاز ایام امتحانات به دانش‌آموزان و دانشجویان هشدار داد: در روزهای آزمون از پرخوری خودداری کنند، چرا که هرگونه ناسازگاری غذایی و فساد هضم در معده منجر به افت شدید عملکرد مغز می‌شود.

انوشیروانی یادآور شد: از دیدگاه طب سنتی ایران مصرف همزمان بعضی غذاها و میوه‌های لطیف مانند شیر و توت، ماهی و توت فرنگی یا شیر و پیاز و حتی شیر و ماهی در یک وعده غذایی نهی شده است.

وی در ادامه با بیان این که نباید از توت فرنگی به عنوان دسر استفاده شود، افزود: باید به این نکته توجه داشت که غذاهای لطیف و خوش هضم هرگز نباید پس از غذای سنگین و دیرهضم استفاده شوند به طور مثال خوردن توت فرنگی پس از صرف غذاهای چرب بسیار نامناسب است.

دکتر انوشیروانی مصرف غذاهای کم کالری را در فصل امتحانات مناسب ندانست و گفت: این نوع غذاها سبب کندی عملکرد مغز و خواب‌آلودگی در فرد شده و هوشیاری را کاهش می‌دهند، موادی همچون ماست، دوغ و کاهو از این جمله‌اند.

وی با اشاره به این که غذاهای نفاخ برای مصرف در روزهای امتحان مناسب نیستند، تصریح کرد: موادی همچون حبوبات خیس نکرده در غذا و مواد نفاخ مانند؛ کلم، تربچه، سیر و پیاز، غذاهایی هستند که علاوه بر ازدیاد فعالیت دستگاه گوارش، عملکرد سیستم اعصاب مرکزی را دچار اختلال کرده، موجب سنگینی و خواب‌آلودگی فرد می‌شوند.

این متخصص طب سنتی ایران در پایان به دانش آموزان و دانشجویان یادآور شد: در روزهای آزمون از مصرف زیاده از حد خوراکی‌های محرک سیستم عصبی مانند قهوه، نسکافه و چای پررنگ خودداری کنند، نوشیدن مفرط این نوع مواد موجب ایجاد احساس نا آرامی و اضطراب شده، تمرکز و یادگیری را مختل می‌کند

منبع: انجمن طب سنتی ایران

تاثیر نشستن طولانی بر عملکرد مغز!

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ