پیشرفت سرطان را با این رژیم غذایی متوقف کنید!

toranj
با رژیم غذایی می توان پیشرفت سرطان را متوقف کرد.

به گزارش الودکتر: بیشتر بیماری ها را می توان با تغذیه و رژیم غذایی مناسب ریشه کن کرد ازجمله پیشرفت سرطان را نیز می توان با رژیم غذایی مناسب متوقف کرد.

نقش تغذیه در درمان

تغذیه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عواملی است که می‌تواند به کاهش عوارض ناشی از شیمی‌درمانی در بیماران سرطانی منجر شود، هر چند که این عامل حتی در پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها و حتی سرطان‌ها نیز نقشی تعیین ‌کننده دارد.

در حالی که تغذیه می‌تواند در سرعت و پیشرفت انواع سرطان‌ها در مبتلایان به آنها نیز نقش حیاتی داشته باشد ولی کمتر از سوی پزشکان به آن توجه لازم می‌شود.

یکی از عوارض درمانی بیماران سرطانی مربوط به عوارض شیمی درمانی است که رعایت بهداشت تغذیه یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به کاهش این عوارض و رشد سلول‌های سرطانی شود.

برخی از غذاها تاثیر زیادی در بهبود بیماری ها دارند، علاوه بر انواع سبزیجات که تاثیر شگرفی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها دارد، برخی از آنها مانند انواع ترب و برگ آن، خرفه، گشنیز و جعفری، کاهو، شبدر، کاسنی، غزیانغی، شنگ، والک، سبزی‌های کوهی و موسیر از انواع سبزیجات بسیار تاثیرگذارتر برای مبتلایان به سرطان هستند.

انواع ترشی‌ها، سیب درختی، سیب گلاب، آلبالو، گیلاس، انواع آلو، زرد آلو، هلو، شلیل، شفتالو، چاغاله بادام، آلوچه سبز، هندوانه، گرمک، طالبی، خربزه، زالزالک، ازگیل، انار، ، انگور، غوره، خیار سبز، خیار چنبر، کنگر، ریواس، لیمو شیرین، گریپ فوروت، توت سفید، توت سیاه، شاه توت، تمشک، انبه، کنار و خرمالو از میوه‌هایی هستند که برای مبتلایان به سرطان مفید هستند.

 مواد غذایی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، لبو، شلغم، کلم سنگ، کلم گل، کلم پیچ، کلم قرمز، زردک ، رب انار، گل محمدی، آبغوره، سرکه و شیره انگور نیز تاثیرات خوبی در درمان انواع سرطان‌ها دارند.

 اگر بیماران سرطانی بر مصرف مواد فوق مداومت کنند و از مواد سرطان‌زا دوری کنند، سرعت رشد سلول‌های سرطانی در بدنشان روند کاهشی خواهد یافت.

البته مصرف این مواد غذایی قطعاً مجوزی برای عدم مصرف داروهای تجوزی از سوی پزشکان معالج نیست.

مبارزه با سرطان از طریق غذاهای مصرفی

یچ ماده غذایی واحدی نمی‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد، اما ممکن است کاربرد ترکیب مناسب مواد غذایی در کاهش دادن این خطر مهم باشد. در تعیین مواد غذایی مصرفی، باید بین دست کم دو سوم مواد غذایی گیاهی و حداکثر یک سوم مواد غذایی حیوانی موازنه برقرار شود. این رژیم غذایی ابزار مهمی برای مبارزه با سرطان است. باید گزینه‌های بهتر و بدتر مواد غذایی را بررسی و ارزیابی نمود.

مبارزه با سرطان با استفاده از مواد غذایی رنگی

مبارزه با سرطان با استفاده از مواد غذایی رنگی میوه‌ها و سبزیجات سرشار از موادی مغذی هستند که با سرطان مبارزه می‌کنند، و هرچه پر رنگ‌تر باشد ، مواد مغذی بیشتری در بر دارند. این مواد غذایی می‌توانند به شخص کمک کنند به وزن مناسب وزن دست یابد و آن را حفظ کند، و بنابراین از این طریق هم به کمتر شدن خطر سرطان کمک می‌کنند. با داشتن اضافه وزن، خطر چند نوع سرطان افزایش می‌یابد، از جمله سرطان‌های روده بزرگ، مری، و کلیه. هدف باید این باشد که در طول روز دست کم پنج پرس میوه و سبزی که به نحوی صحیح آماده شده است مصرف شود.

صبحانه‌ای مؤثر در مبارزه با سرطان

صبحانه‌ای مؤثر در مبارزه با سرطان فولات ویتامین B مهمی است که امکان دارد در کمک به محافظت از بدن در برابر سرطان‌های روده بزرگ (کولون)، راست‌روده (رکتوم)، و پستان مفید باشد. فولات به مقدار فراوان در مواد غذایی که به‌عنوان صبحانه مصرف می‌شوند وجود دارد. ذرت تقویت (غنی‌سازی) شده و فرآورده های گندم سبوس نگرفته، و همچنین آب پرتقال و خربزه و توت فرنگی‌، منابع مناسبی برای تأمین فولات هستند.

مواد غذایی دیگری که سرشار از فولات هستند

مواد غذایی دیگری که سرشار از فولات هستند مارچوبه و تخم مرغ منابع خوب دیگری برای تأمین فولات می‌باشند، و فولات در جگر مرغ، لوبیا، دانه آفتاب گردان، و سبزیجات برگی سبز رنگ مانند اسفناج یا کاهوی رومی (که دارای برگهای درازی است) هم وجود دارد. بهترین راه به‌دست آوردن فولات خوردن قرص حاوی آن نمی‌باشد، بلکه باید مقدار کافی میوه، سبزی، و فرآورده های غلات غنی‌سازی شده مصرف شود.

از خوردن مواد غذایی آماده (فست فود) اجتناب شود

از خوردن مواد غذایی آماده (فست فود) اجتناب شود احتمالاً مصرف هرازگاهی یک همبرگر  یا یک ساندویچ سوسیس ضرری ندارد. اما کاهش دادن میزان مصرف گوشت‌های فرآوری شده، مانند سوسیس دودی ،کالباس و همبرگر امکان دارد در کمتر کردن خطر سرطان های روده بزرگ و راست‌روده (کولورکتال) و معده مفید باشد. همچنین، ممکن است خوردن گوشت هایی که با دودی کردن یا با استفاده از نمک نگهداری شده‌اند شخص را در معرض عواملی قرار دهد که به‌طور بالقوه می‌توانند باعث ایجاد سرطان بشوند.

گوجه فرنگی ضدسرطان است

گوجه فرنگی ضدسرطان است مشخص نیست که آیا این ویژگی به‌خاطر وجود لیکوپن، رنگدانه‌ای که رنگ قرمز گوجه فرنگی ناشی از آن است، یا ماده‌ای دیگر می‌باشد. اما در برخی از مطالعا ، خوردن گوجه فرنگی را با کاهش خطر چند نوع سرطان، از جمله سرطان پروستات، ربط داده‌اند. همچنین، بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی، مانند افشره و سس یا خمیر گوجه فرنگی، پتانسیل ضد سرطانی بودن گوجه فرنگی را افزایش می‌دهند.

پتانسیل ضد سرطانی بودن چای

پتانسیل ضد سرطانی بودن چای گرچه شواهد موجود هنوز به یک اندازه قابل‌اطمینان نیستند، ممکن است چای، مخصوصاً چای سبز، یک ماده ضد سرطانی قوی باشد. در مطالعات آزمایشگاهی، چای سبز از ایجاد سرطان در سلول های روده بزرگ، کبد، پستان، و پروستات جلوگیری نموده یا سرعت تشکیل این سرطان‌ها را کاهش داده و همچنین تأثیری مشابه بر بافت ریه و پوست داشته است. در برخی از مطالعات درازمدت‌تر، مصرف چای را با کمتر شدن خطر سرطان‌های مثانه، معده، و لوزالمعده ربط داده‌اند.

رژیم مدیترانه ای مفید برای نوعی سرطان سینه
پیشگیری از سرطان روده با این رژیم غذایی
تاثیر رژیم کربوهیدرات بر کاهش سرطان پستان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ