افزایش کلسترول با خوردن کره همراه با غذا!

mahdie.mohtashami
افزایش کلسترول نگران کننده است اما باید بدانید که کدام نوع از کلسترول افزایش یافته است و سپس با خوردن مواد غذایی آن را کنترل کنید.

کلسترول به دو نوع HDL (خوب) و LDL (بد) تقسیم بندی می شود که افزایش نوع خوب آن نه تنها برای بدن ضرر ندارد بلکه مفید است. خوردن کره ی حیوانی باعث افزایش نوع خوب آن می گردد. در این مقاله بیشتر درمورد کلسترول بخوانید.

کره حیوانی حاوی بسیاری از چربی‌های اشباع شده سالم است

 پیکار با چربی‌های اشباع شده عواقب بدی دارد. طبق تحقیقات انجام شده هیچ وجه مشترکی بین چربی‌های اشباع شده و امراض قلبی وجود ندارد. چربی‌های اشباع شده باعث افزایش کلسترول HDL (نوع خوب) در خون می‌شوند و کلسترول LDL را از ابعاد کوچک با تراکم زیاد (خیلی بد) به نوع بزرگ و کم‌چگال تبدیل می‌کند که از نظر پزشکی خوب است. علاوه بر این کره حاوی چربی‌هایی با زنجیره‌های کوتاه و متوسط است که سوخت‌و‌ساز آنها متفاوت از سایر چربی‌ها است. آنها حس سیری ایجاد می‌کنند و میزان سوزاندن چربی را افزایش می‌دهند.

کره حیوانی غنی از ویتامین‌های حل‌شونده در چربی است

کره دارای ویتامین‌هایی است که در چربی حل و قابل استفاده برای بدن می‌شوند، از جمله ویتامین A و E و K2 است. قصد بزرگنمایی درباره ویتامین‌های A و E را نداریم. اگر شما در رژیم غذایی فعلی‌تان غذاهای حیوانی و گیاهی را مصرف می‌کنید، پس احتمالا از هر دوی آنها بهره‌مند هستید. ولی کمی در مورد ویتامین K2 بگوییم که در رژیم‌های جدید کمیاب است و بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند. K2 تأثیرات قدرتمند و مفیدی دارد. این ماده در سوخت‌وساز کلسیم دخالت دارد و مصرف کم آن می‌تواند با بیماری‌های بسیار جدی مرتبط باشد. از جمله آنها می‌توان به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و پوکی استخوان اشاره کرد. لبنیاتی که از شیر گاو گرفته شده‌اند حاوی ویتامین K2 هستند.

کره با خطر کمتر چاقی همراه است

 مقالات تغذیه اغلب توصیه می‌کنند که محصولات لبنی کم چرب استفاده کنیم. به این ترتیب می‌توانیم کلسیم را بدون نیاز به تمام آن چربی‌ها و کالری‌های اضافه و بد به دست بیاوریم. اما با وجود کالری بالاتر، خوردن محصولات لبنی با چربی زیاد با چاق شدن همراه نیست. در حقیقت با مرور برخی تحقیقات، اثرات مثبت مصرف بالای چربی‌های لبنی بر چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر اختلالات متابولیکی آشکار می‌شود.

غذاهایی که باعث افزایش کلسترول می شوند

قندهای ساده اضافه‌شده (مانند قند و شکر)

 یکی از بزرگ‌ترین موارد حیرت‌آور این است که قندهای اضافی در غذاهای فرایند شده و آماده با کاهش میزان HDL یا کلسترول خوب ارتباط دارند. یک مطالعه در سال 2010 ارتباط معناداری را بین شکر اضافی و سطح چربی‌های خون نشان داد. در این مطالعه مشاهده شد که آمریکایی‌های بزرگسال به صورت میانگین روزانه 21 قاشق چای‌خوری شکر مصرف می‌کنند. افزایش مصرف قندهای ساده (مانند قند وشکر) با افزایش کلسترول خون و خطر بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. برای هر فردی کاهش مقدار مصرف کربوهیدرات‌های ساده در برنامه غذایی می‌تواند مفید باشد، زیرا افزایش در مصرف این ترکیبات با احتمال چاقی و بیماری دیابت نوع 2 نیز ارتباط دارد. بر اساس توصیه انجمن قلب آمریکا دریافت قندهای ساده نباید بیشتر از 100 کیلوکالری در روز در یک رژیم غذایی 2000 کیلوکالری باشد.

 

پوره سیب‌زمینی

 بسیاری از پوره‌های سیب‌زمینی به خصوص انواع آماده‌شده در رستوران‌ها، حاوی مقادیری از کره، خامه، شیر کامل و یا پنیر خامه‌ای می‌باشند که سیب‌زمینی سالم را به بمبی از چربی‌های اشباع تبدیل می‌کند. شما می‌توانید سیب زمینی های پخته ساده را در کنار سبزی یا سس سالسا انتخاب کنید. یک انتخاب دیگر استفاده از سیب‌زمینی شیرین پخته طبیعی است که غنی از ویتامین A می‌باشد.

 

پیتزا

 تنها یک برش از پیتزای ساده حاوی تقریباً 10 گرم چربی و 4/4 گرم از چربی‌های اشباع است و همه ما می‌دانیم که یک برش بدون سوسیس و کالباس یک سفارش معمول نمی‌باشد، لذا توصیه می‌شود فقط یک برش مصرف کرده و آن را با ترکیبات پرفیبر و سبزی‌ها پر کنید.

لبنیات پرچرب

مواد لبنی غنی از مواد مغذی و همچنین میزان بالایی از کلسیم، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، اما زمانی که نوع پرچرب آن‌ها را انتخاب می‌کنید، شما مقدار بالایی چربی‌های اشباع نیز دریافت کرده‌اید. زمانی که شما انواع بدون چربی و یا کم‌چربی لبنیات را انتخاب می‌کنید، در واقع از تمامی فواید تغذیه‌ای لبنیات بدون دریافت کالری یا چربی اضافی بهره‌مند شده‌اید. چنانچه شما فقط پنیرهای پرچرب مصرف می‌کنید، به مقدار مصرف توجه کرده و آن را کنترل کنید.

 

غذاهای گیاهی مناطق گرمسیری

نارگیل، روغن نارگیل، روغن نخل یا روغن خرما و کره کاکائو به نظر سالم می‌آیند، اما تنها غذاهای گیاهی هستند که حاوی چربی‌های اشباع می‌باشند. برچسب‌های موجود بر روی این غذاها را بخوانید و می‌توانید در مقادیر کم از آن‌ها مصرف کنید. شکلات نیز زمانی که بیش از حد مصرف شود می‌تواند کلسترول را افزایش دهد.

 

پای و شیرینی

شیرینی‌های پر شده با کاستارد و یا پنیر همگی مقدار بالایی از چربی‌های اشباع را دارا می‌باشند، زیرا این مواد غالباً حاوی کره، خامه، پنیر خامه‌ای و یا شیر کامل هستند. این کره و یا روغن است که یک شیرینی را زیبا و ترد می‌کند. پای میوه‌ها را انتخاب کنید و بیشتر محتوای درونی آن را خورده و در جهت دریافت کالری و چربی کمتر، مقدار کمی از لایه رویی آن را مصرف کنید.

افزایش کلسترول خون 

خوردن کره بادام زمینی برای چه کسانی توصیه نمی شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ