فواید شگفت انگیز گلاب که نمی دانستید!

faateme1366
گلاب را می توان معجزه طبیعت نامید خواص و فواید بسیاری در این عصاره قرار دارد که در درمان بسیاری از درد ها و بیماری ها می تواند موثر باشد. این گل بهاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است.

به گزارش سایت الودکتر، گلاب را می توان معجزه طبیعت نامید خواص و فواید بسیاری در این عصاره قرار دارد که در درمان بسیاری از درد ها و بیماری ها می تواند موثر باشد. این گل بهاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است.

گلاب، معجزه طبیعت!

طبیعت گلاب گرم است و مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرامبخشی قوی به حساب می آید. به همین دلیل است که قدیمی ترها مصرف گلاب را در روزهای سخت و پرتنش لازم می دانستند. این مایع خوشبو و معطر تا حدودی تحریک کننده جریان خون بوده و بافت پوست را به تولید سلول های جدید تحریک می کند.

دندان های زیبا با گلاب

بسیاری از بیماری های دهان و دندان با استفاده از گلاب قابل درمان است. این عرق التهابات و مشکلات لثه را تسکین می دهد و در درمان آن ها بسیار موثر است. گلاب دندان ها را تقویت می کند و درد لثه ناشی از دندان درد را تسکین می دهد. علاوه بر این گلاب می تواند در درمان بوی بد دهان موثر است. برای رفع این مشکل می توانید از گلاب به عنوان دهان شویه استفاده نمایید.درمانگران طب سنتی برای افزایش استحکام و تقویت لثه قرقره گلاب را توصیه می‌کنند. آنها بر این باورند که نگه‌داشتن گلاب در دهان و قرقره کردن آن علاوه بر استحکام لثه به درمان برفک و آفت دهانی هم کمک می‌کند و سرعت از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌ها را در دهان بیشتر می‌کنند.

گلاب، آرامبخش طبیعی

یکی از خواص گلاب برای سلامتی، کاهش استرس است. عطر و رایحه گلاب در درمان استرس بسیار موثر و در کاهش فوری استرس بسیار مفید است. این عرق در بسیاری از داروهای عطر درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و با استرس مبارزه کرده و خلق و خوی را بهبود می بخشد. از گلاب در برخی از صابون ها و شوینده های بهداشتی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و استرس، استفاده می شود. یکی از مهمترین خواص عطر گلاب، کاهش خطر ابتلا به افسردگی می باشد.

 ریه پاک، معجزه گلاب

گلاب برای مجاری هوایی و ریه ها نیز مفید است. نرم کننده و لینت دهنده مجاری هوایی و گلو و حلق است. بخصوص برای افرادی که در شغلشان زیاد از حنجره خود استفاده می کنند نظیر مداحان و خوانندگان، آموزگاران، قاریان و امثالهم مفید است.

 کام سالم با گلاب

غرغره کردن گلاب برای کاهش التهابات و سرخی حلق، کام، لوزه ها و حنجره موثر است. در افرادی که به علت گرمی مزاج، دچار خشکی مخاط و خونریزی (مثلاً در لثه یا مخاط دهان و بینی) می شوند، خوردن، استنشاق کردن (مکش از طریق بینی) و دهان شویه با گلاب، بسیار توصیه می شود.

 خواص شگفت انگیز گلاب برای پوست

یکی از کاربردهای مهم  ، بهبود و درمان پوست های خشک و حساس است. ماسک کردن گلاب روی پوست یا جایگزین کردن آن به جای شیرپاک کن توسط افرادی که پوست خشک یا حساس دارند موجب می شود تا به مرور پوست آنها طراوت و نشاط خود را به دست آورد.

آب لیمو همیشه به عنوان یک درمان مؤثر برای آکنه شناخته شده است. علاوه بر این، گلاب و آب لیمو خواص یکدیگر را به خوبی تکمیل می کنند و ترکیب آن ها با هم، تأثیر بسیار قوی تری خواهد داشت. یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را خوب با هم ترکیب کنید. ترکیب را روی منافذ باز پوست و روی جوش ها بمالید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس، صورت را آب بکشید. جوش ها به تدریج خشک می شوند و جای آن ها هم کمرنگ تر می شود. این ترکیب برای رفع جوش صورت بسیار توصیه شده است.

از گلاب به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست می توانید استفاده نمایید. به کمک یک پد پنبه ای تمیز و به آرامی با  گلاب می توانید پوست خود را از آرایش پاک کنید. بهتر است با ماساژ این کار را انجام دهید. برای داشتن یک پاک کننده آرایش بهتر و مؤثرتر، ابتدا یک پد پنبه ای را با  گلاب مرطوب کرده و سپس در کمی روغن نارگیل مایع قرار داده تا با هم مخلوط شوند. این یک محصول طبیعی مراقبت از پوست و پاک کننده آرایش عالی محسوب می گردد.

تمام خواص عرقیجات گیاهی

راه هایی برای حفظ سلامت و تقویت لثه ها

هنگام صحبت از سلامت دهان همه چیز به دندان های صاف و لبخند درخشان ختم نمی شود بلکه سلامت لثه ها را نیز باید در نظر گرفت! حتی اگر دندان های شما عاری از پوسیدگی هستند و مرواریدترین دندان ها را هم داشته باشید بدان معنا نیست که از بیماری لثه مصون هستید. به گزارش هلث لاین، از آنجا که بیماری های مربوط به لثه به طور معمول بدون درد است اکثر مردم نمی دانند مشکل لثه دارند.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه هنگام ایجاد پلاک در زیر و در امتداد خط لثه ایجاد می شود. پلاک یک ماده چسبناک مملو از باکتری است. این عارضه می تواند باعث بروز عفونت های آسیب زا به لثه و استخوان و در نتیجه منجر به بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود، همچنین پلاک می تواند باعث التهاب لثه به عنوان نخستین مرحله بیماری شود، که موارد زیر نیز نمایان می شود:

ملتهب

حساس و آسیب پذیر

قرمز

متورم

مستعد خونریزی

اگر استخوان و بافتی که دندان ها را در خود جای داده تحت تاثیر قرار نگرفته باشد این آسیب برگشت پذیر است، همچنین پریودنتیت (التهاب مزمن لثه) شکل پیشرفته بیماری لثه ایجاد می شود. پریودنتیت بر استخوان هایی که دندان ها را در خود جای داده نیز تاثیر می گذارد. بدون درمان لثه ها، استخوان ها و بافت های متصل به دندان نیز خراب می شوند.

آخرین مرحله بیماری لثه پریودنتیت پیشرفته است یعنی زمانی که فیبرها و استخوان های نگهدارنده دندان از بین می روند. این عارضه می تواند روی نیش تاثیر بگذارد و در برخی شرایط لازم است باشد دندان ها کشیده شوند. بر اساس اظهارات انجمن دندانپزشکی آمریکا، علائم بیماری لثه عبارتند از:

بوی بد دهان یا بوی مداوم

جدا یا شل شدن دندان های دائمی

خونریزی راحت لثه ها

لثه های متورم، قرمز یا حساس

لثه های جدا شده از دندان

بیماری لثه قابل پیشگیری است. در اینجا چند راه برای کمک به حفظ سلامت لثه ها وجود دارد.

نخ دندان

حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. بر اساس اظهارات انجمن دندانپزشکی آمریکا، این کار باعث می شود پلاک و مواد غذایی با مسواک حذف شوند. مهم نیست نخ دندان را شب، صبح یا بعد از ناهار استفاده می کنید فقط در برنامه مراقبتی خود از دندان ها قرار دهید.

دندان ها را به طور مرتب تمیز کنید

دندانپزشک می تواند علائم اولیه بیماری لثه را در صورت بررسی و معاینه منظم تشخیص دهد. به این ترتیب می توان علائم را قبل از جدی شدن درمان کند. تمیز کردن حرفه ای تنها راه حذف جرم است، همچنین می تواند پلاک هایی را که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن جا افتاده اند را نیز از بین ببرد.

در صورت ابتلا به التهاب لثه مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان می تواند به معکوس شدن روند آن کمک کند.

ترک سیگار

یکی دیگر از دلایل ترک سیگار را می توان به  شدت شروع بیماری لثه مرتبط دانست. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) می گوید از آنجا که سیگار کشیدن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود مبارزه با عفونت لثه را نیز سخت تر می کند. به علاوه، سیگار کشیدن باعث سخت تر شدن لثه ها پس از آسیب دیدگی می شود.

دو بار در روز مسواک بزنید

بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید: این کار به حذف غذا و پلاک محبوس شده بین دندان ها و لثه ها کمک می کند. با مسواک زبان خود را نیز تمیز کنید زیرا باکتری ها می توانند روی زبان نیز جا خوش کنند. بر اساس اعلام کلینیک مایو، مسواک باید دارای موهای نرم باشد که به راحتی قابل استفاده در دهان باشد.

مسواک برقی را امتحان کنید: این نوع مسواک در مقایسه با مسواک دستی می تواند به کاهش ورم لثه و حذف بیشتر پلاک کمک کند. هر 3 تا 4 ماه یکبار مسواک یا سر مسواک خود را عوض کنید حتی در صورت خراب شدن موهای برس آن این کار را زودتر انجام دهید.

از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید

در مورد خمیردندان قفسه های فروشگاه پر از برندهایی است که ادعا می کنند التهاب لثه را کاهش می دهند، نفس را تازه و دندان ها را سفید می کنند، اما چگونه می توان متوجه شد کدام یک برای حفظ سلامت لثه ها بهتر است؟ توصیه می شود خمیردندان حاوی فلوراید و مهر تایید انجمن دندانپزشکی آمریکا را انتخاب کنید. پس از آن طعم و رنگ آن بستگی به شما دارد!

از دهانشویه درمانی استفاده کنید

بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، دهانشویه های درمانی بدون نسخه به طور معمول در دسترس هستند که به کاهش پلاک، جلوگیری یا کاهش التهاب لثه، کاهش سرعت ایجاد جرم یا ترکیبی از این موارد کمک می کند.

بعلاوه، شستشو به حذف ذرات و بقایای غذا از دهان کمک می کند اگرچه جایگزین نخ دندان یا مسواک زدن نیست. برای خرید دهانشویه به مهر تایید انجمن دندانپزشکی آمریکا دقت کنید این بدان معناست که این گزینه موثرتر و ایمن تر است. فرقی نمی کند نخست مسواک بزنید، نخ دندان بکشید یا با دهانشویه بشویید. فقط این کارها را با محصولات خوب و مناسب انجام دهید.

دندان های زیبا با گلاب

بسیاری از بیماری های دهان و دندان با استفاده از گلاب قابل درمان است. این عرق ضمن تسکین التهابات و مشکلات لثه در درمان آن ها نیز بسیار موثر است. گلاب علاوه بر تقویت دندان ها درد لثه ناشی از دندان درد را تسکین می دهد.

علاوه بر این، گلاب در درمان بوی بد دهان نیز گزینه موثری محسوب می شود. برای رفع این مشکل می توان از گلاب به عنوان دهان شویه استفاده کرد. درمانگران طب سنتی برای افزایش استحکام و تقویت لثه غرغره گلاب را توصیه می‌کنند.

آنها بر این باورند نگهداشتن گلاب در دهان و غرغره آن علاوه بر استحکام لثه به درمان برفک و آفت دهانی هم کمک می ‌کند و سرعت از بین رفتن آلودگی ‌ها و باکتری ‌ها را در دهان سرعت می بخشد.

کام سالم با گلاب

غرغره با گلاب برای کاهش التهابات و سرخی حلق، کام، لوزه ها و حنجره موثر است. در افرادی که به علت گرم مزاجی دچار خشکی مخاط و خونریزی می شوند مصرف گلاب، استنشاق و استفاده از آن به عنوان دهانشویه بسیار توصیه می شود.

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ