پیشگیری از ابتلا به مسمومیت با قارچ

mousavi
همه انواع قارچ ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه همه انواع قارچ ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند، هشدار داد: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی سبب مرگ شود.

عبدالرسول همتی نشانه‌های زودرس مسمومی شدن با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و عرق کردن اعلام کرد و افزود: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری هم با آن همراه می‌شود که این علایم، اغلب چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ خود ران نشان می‌دهد.

وی مسموم شدن کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی را هم از نشانه‌های دیررس این مسمومیت برشمرد که ممکن است طی روز‌ها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

همتی افزود: تنها در آزمایشگاه می‌توان نوع قارچ را شناسایی کرد و از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان فهمید کدام نوع وحشی خوراکی و کدام نوع سمی است.

این مقام مسوول تاکید کرد در صورت هر گونه تردید نسبت به مسمومیت با قارچ، باید فرد مسموم سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود.

همتی افزود: گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ‌های سمی باقی مانده خارج و از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری شود.

مراقب قارچ‌های سمی باشید معاون بهداشت دانشگاه برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت با قارچ، توصیه کرد: از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روئیده شده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده کنید.

وی اظهار داشت: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آن‌ها را از بین نمی‌برد.

همتی با بیان اینکه تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، خودداری از مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت است، تاکید کرد: سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افراد مشکوک به مسمومیت با قارچ می‌توانند در شیراز به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) واقع در انتهای خیابان سمیه، روبروی هتل هما و در شهرستان‌ها به بیمارستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

از هشتم اردیبهشت امسال تاکنون ۹۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کرمانشاه مسموم شده اند که سه نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده اند و هشت نفر هم برای پیوند کبد به شیراز منتقل شده اند.

بیماری های خطرناکی که با خوردن قارچ ایجاد می شوند

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ