بیماری که بر ناتوانی جنسی تاثیر فراوانی دارد

sahar.d
فشارخون بالا «قاتل خاموش» نامگذاری شده چون به تدریج و بدون هیچ علامتی به ارگان های بدن آسیب می رساند و در نهایت آنها را از کار می اندازد. در این مطلب به بررسی تاثیر فشار خون بالا بر ناتوانی جنسی می پردازیم.

فشار خون بالا یک بیماری مزمن است که بر اثر آن فشار خون در رگ ها بالا تر رفته و قلب برای حفظ گردش خون نیاز به فعالیت شدیدتر از حالت طبیعی دارد.  فشار خون بالا تمام ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و رفته رفته موجب آسیب به آن ها می شود. یکی از تاثیرات منفی فشار خون بر بدن، کاهش توانایی جنسی است. در این مطلب به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

خطرات فشار خون بالا

فشار خون مهمترین عامل مرگ در تمام دنیا شناخته شده است.

  باعث افزایش خطرِ بیماری‌ هاى قلبى و عروقى، سکته مغزی، آنوریسم آئورت، تصلب شرایین فراگیر و آمبولی ریه می‌شود. پرفشاری خون همچنین عامل خطر در اختلال شناختی، زوال عقل و بیماری مزمن کلیوی می‌باشد.

فشارخون طبیعى  سیستولی بین 100 تا 140 و فشارخون دیاستولی بین 60تا 90 مى باشد.

اما اگر فشار خون بطور مزمن برابر یا بیش از  140 و فشار دیاستولی بالای 90 باشد، فرد به پرفشاری خون مبتلا شده است. 

علائم فشار خون بالا

فشار خون بالا به ندرت علائمی از خود نشان می‌دهد و تشخیص آن معمولاً از طریق آزمایش، یا در حین درمان یک بیماری دیگر صورت می‌گیرد. برخی افراد مبتلا به فشار خون بالا، دارای علائمی نظیر سردرد (به ویژه در پشت سر و در هنگام صبح) و همچنین احساس سبکی سر، تهوع، وزوز گوش (بصورت همهمه یا سوت کشیدن)، تاری دید یا غش کردن می‌باشند.

تاثیر فشار خون بر قواى جنسى

 به مرور زمان فشارخون بالا، به عروق خونی آسیب می‌رساند و باعث سفت و باریک شدن سرخرگ‌ها و محدودشدن جریان خون می‌شود و بروز مشکلات ثانویه‌ای مانند بیماری عروق کرونری قلب، سکته مغزی، نارسایی کلیه و… را به دنبال دارد. این اتفاق در عروق آلت تناسلی نیز ممکن است رخ بدهد. 

وقتی که عروق نواحی تناسلی در مردان و زنان به دنبال عارضه فشارخون بالا تنگ و سفت می‌شود، خون کمتری در ناحیه تناسلی قادر به جریان است و همین مساله مردان را در رسیدن به نعوظ و حفظ آن و زنان را در رسیدن به برانگیختگی جنسی و ارگاسم دچار مشکل می‌کند. 

البته تاثیر فشارخون زیاد بر عملکرد جنسی، برحسب شدت فشارخون، مدت زمان ابتلا و داروهای مصرفی متفاوت است. متاسفانه فشارخون بالا هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارد. از این رو، بسیاری از افرادی که به فشارخون مبتلا هستند از وجود آن بی‌اطلاع‌اند.

تاثیر فشار خون بر میل جنسی

شایع‌ترین اختلال جنسی ناشی از فشارخون بالا در مردان، اختلال در نعوظ و همچنین کاهش میل جنسی است. از آنجا که پرفشاری خون، باعث محدودیت جریان خون می‌شود، زمانی که خون ورودی و خروجی از آلت تناسلی به مقدار طبیعی نباشد، اختلال در نعوظ رخ می‌دهد.

از سوی دیگر، اگرچه در پی عارضه‌های فشارخون زیاد به‌تدریج میل جنسی فرد کم می‌شود و تحریک‌پذیری کاهش می‌یابد، اما در مواردی هم کاهش میل جنسی می‌تواند ثانویه به مشکل اختلال در نعوظ باشد.

به عبارت ساده‌تر، اختلال در نعوظ با اضطراب همراه است و وقتی که مردی در اثر فشارخون بالا دچار اختلال در نعوظ می‌شود و نمی‌تواند در رابطه جنسی سطح مطلوبی از عملکرد داشته باشد، ترس از اینکه دوباره این اتفاق بیفتد، اضطراب او را افزایش داده و ارتباط وی را با شریک جنسی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و دیگر تمایلی به برقراری رابطه ندارد. چرا؟! چون هنگام رابطه زناشویی ناموفق است و در رسیدن به نعوظ و حفظ آن دچار مشکل می‌شود بنابراین رفته‌رفته میل جنسی به‌طور ثانویه تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و پایین می‌آید. به همین دلیل است که اغلب این بیماران از کاهش میل جنسی رنج می‌برند.

ضمن اینکه در مردان دچار فشارخون بالا ممکن است سطح تستوسترون پایین بیاید. تستوسترون هورمون مردانه‌ای است که نقش مهمی در میل و تحریک‌پذیری جنسی مردان ایفا می‌کند.

البته مشکلات جنسی ناشی از فشارخون بالا محدود به مردان نیست و در زنان مبتلا نیز فشار خون بالا می‌تواند جریان خون را به واژن کاهش دهد.

اگر جریان خون به مهبل (واژن) کاهش یابد، منجر به کاهش میل جنسی یا برانگیختگی، خشکی واژن و در نهایت اختلال در رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود.

پیشگیرى

براى درمان و پیشگیرى از ابتلا به فشار خون با توجه به اینکه برخى از داروهـاى درمان فشار خون خود باعث اختلال نعوظ و بى میلى جنسى مى گردد تغییر و اصلاح شیوه زندگى است

گاهـى فقط یک یا دو تغییر در سبک زندگی در درمان فشار خون مانند و یا حتى بهتر از مصرف داروهـاى درمانى فشار خون مى باشد

اصلاح سبک زندگى

-کم کردن یا ترک مصرف دخانیات
-روزى نیم ساعت ورزش هـوازى
-عدم مصرف نمک یا غذاهاى کنسروى و آجیل و تخمه هـاى نمکى ،چیپس و …
-مصرف روزانه1  یا2عدد قرص سیر علاوه بر خواص ضد سرطانى از دیابت و فشار خون پیشگیرى و قواى جنسى را افزایش مى دهد.
-موز,پسته,پرتقال, کنجد,جوانه گندم براى درمان و پیشگیرى فشار خون بسیار مفید مى باشد.
-جایگزینى روغن کنجد و زیتون به جاى روغن هـاى نباتى و حیوانى تاثیر زیادى در درمان و پیشکیرى از فشار خون رادارد.

6+4 توصیه برای درمان کاهش میل جنسی مردان

بهترین راه های کنترل فشار خون بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ