چه وقت باید به غذا نمک زد؟

pegiu
برای آنکه بتوانید بدون مصرف زیاد نمک طعم غذا را خوب نمایید باید وقت آن را بدانید.در این مطلب بخوانید

نمک  از طعم دهنده های مهم غذا م یباشد که مصرف آن باید به اندازه باشد در غیر این صورت مضرات نمک به سلامتی بدن ضرر جدی خواهد رساند.

مضرات نمک وعواقب مصرف بیش از انداره آن

کاهش مصرف نمک، سریعا باعث کاهش فشار خون بالا می شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف شود، فرد با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهد شد.

نمک چه نقشی در بدن دارد؟

نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

چه مقدار نمک بخوریم؟

در حال حاضر مصرف نمک که بویژه در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد در کشور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است. این درحالیست که میزان مصرف نمک در کشور 2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است. نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.نمک

مصرف زیاد نمک یا غذاهای شور چه عوارضی را به دنبال دارد؟

در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع،نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می شود. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی – عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می شود. طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و … نیز بر سلامت دارند.

بهترین زمان نمک زدن به غذا

با توجه به آنکه ضرر های نمک را در این مطلب از الودکتر خواندید بهتر است در مصرف نمک به نکات مربوط به آن دقت نمایید.یکی از این نکات زمان مناسب اضافه کردن نمک به غذا است.

سوپ و آبگوشت : در ابتدای پخت نمک بزنید .

▪ گوشتها : درست اندکی قبل از برداشتن از روی حرارت نمک بزنید .

▪ سبزیجات : سبزیجات را در آب نمک دار بپزید .

▪ اگر ماهیتابه شما نچسب نیست ، قبل از استفاده ، به وسیله یک تکه کاغذ ، مقداری نمک به کف آن بمالید تا نچسب شود

روزه‌ داری برای کبد چرب؛ فایده یا ضرر؟! +توصیه های متخصص

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ