روش هاى اورژانسى پیشگیری از بارداری

sahar.d
روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری فقط در مواقع اضطرارى مثل پاره شدن کاندوم حین رابطه استفاده مى شود. در این مطلب شما را با این رش ها آشنا می کنیم.

جلوگیری از بارداری اورژانسی

در صورتی که حین رابطه جنسی اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم اتفاق بیافتد و یا شما از هیچ روشی برای پیشگیری استفاده نکرده باشید، احتمال بارداری بسیار زیاد است. در این زمان بهترین کار استفاده از روش های پیشگیری اورژانسی است. در این مطلب روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری را به شما معرفی می کنیم.

تا قبل از 72 ساعت بعد از رابطه 

تا قبل از 72 ساعت بهترین گزینه استفاده از قرص لوونورژسترل Levonorgestrel است. در این روش لازم است فقط یک دوز دو قرصی (دو قرص همزمان) از لوونورژسترل خوراکی میل شود. بهتر است تا 24 ساعت پس از نزدیکی این قرص ها استفاده گردند تا بهترین اثر جهت جلوگیری از بارداری ایجاد شود ولی تا 72 ساعت بعد از نزدیکی هم می توان از این روش بهره گرفت.

بعد از 72 ساعت از رابطه جنسی

 یکی از مهمترین روش جلوگیری از بارداری بعد از انجام نزدیکی مشکوک یا نزدیکی بدون روش ها و وسایل جلوگیری، استفاده از قرص های اچ دی (HD) و ال دی (LD) است. در این روش، بعد از نزدیکی تا 72 ساعت بعد از آن باید دو عدد قرص اچ دی (یا چهار عدد قرص ال دی) با مقدار مناسبی آب میل شود و 12 ساعت پس از اولین قرصها، دوباره اینکار تکرار شود. یعنی دوعدد اچ دی (یا چهار عدد ال دی) دوباره میل گردد. هر چقدر اولین دوز قرص ها زودتر بعد از نزدیکی مصرف شوند امکان جلوگیری از بارداری بیشتر خواهد بود و هرچه به 72 ساعت بعد از نزدیکی عقب انداخته شود این امکان بعید تر خواهد شد.

اگر تا دوساعت بعد از خوردن قرص ها، استفراغی صورت گیرد باید آن نوبت دوباره میل شود ولی استفراغ بعد از دوساعت ایرادی ندارد چون قرص ها به احتمال زیاد تا آنموقع جذب شده اند.

نکته مهم این است که این روش ها نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرد و مضرات زیادی دارد. لذا فقط در موارد اورژانس و بسیار محدود می توان از آن استفاده نمود.

دستگاه آى یو دى برای پیشگیری از بارداری

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که IUD هنگامی که به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده می‌شود، باید ظرف مدت 5 روز بعد از مقاربت محافظت نشده در رحم قرار داده شود. این روش به ویژه برای زنانی که می‌خواهند برای شروع از یک روش پیشگیری از بارداری بسیار مؤثر، بلند مدت و قابل برگشت استفاده کنند، مناسب است.

دستگاه IUD با ایجاد یک تغییر شیمیایی در اسپرم و تخمک قبل از بهم رسیدن آن‌ها، مانع از لقاح و باروری تخمک می‌شود.

دستگاه IUD هنگامی که ظرف مدت 5 روز از مقاربت محافظت نشده درون رحم قرار داده شود، بیش از 99٪ در پیشگیری از حاملگی مؤثر است. این مؤثرترین شکل پیشگیری از بارداری اضطراری موجود است. هنگامی که دستگاه IUD داخل رحم وارد می‌شود، می‌توان همچنان به استفاده از آن به عنوان یک روش مداوم پیشگیری از بارداری استفاده کرد و یا اینکه یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از بارداری را در آینده انتخاب نمود.

عوارض احتمالی این روش های پیشگیری از بارداری

عوارض  این قرصها تهوع، استفراغ، سردرد، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه، احتباس مایعات در بدن و خونریزی‌های نامنظم است که معمولاً بعداز یکی دو روز از بین خواهند رفت.

چگونه در رابطه جنسی باردار شویم؟

روش اورژانسی پیشگیری از بارداری چقدر موثر است؟

عوارض مصرف قرص اورژانس با قرص ال دی

در چه زمانی نباید از روشهای اورژانسی پیشگیری استفاده کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ