این دانه های کوچک 3 برابر شیر کلسیم دارند

sahar.d
کلسیم از مهمترین مواد مورد نیاز بدن است که در استحکام استخوان ها، تنظیم ضربان قلب، تنظیم سیستم اعصاب بدن و ... نقش بسزایی دارد. در این مطلب شما را با یک منبع فوق العاده کلسیم آشنا می کنیم.

کنجد منبع غنی از انواع مواد معدنی از جمله منگنز، مس، آهن، فسفر، ویتامین B1، روی، ویتامین E، پروتئین سالم و فیبراست، اما در این بین کلسیم موجود در کنجد آن را بسیار ویژه و متمایز می کند. 1 پیمانه کنجد 3 برابر همان میزان شیر کلسیم دارد. در این مطلب شما را با خواص فوق ابعاده کنجد بیشتر آشنا می کنیم.

کنجد سرشار از کلسیم

این دانه‌های بسیار کوچک و بی‌ادعا، منبعی غنی از انواع مواد معدنی مفید برای بدن هستند. دانه‌های کنجد سبوس دار یعنی پوست نکنده منبع فوق‌العاده‌ کلسیم محسوب می‌شود. می‌دانید که برای داشتن استخوان و دندان‌های سالم به این ماده‌ی معدنی نیاز فراوان داریم. از این گذشته کلسیم در انعقاد خون، کنترل فشار خون و انقباض عضلات نقش موثری دارد.

کنجد به تنهایی می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش التهابات مختلف در بدن کمک کند و حتی گاهی سدی برابر سرطان‌های خاص باشد! این دانه‌های ریز و خوشمزه را درون سالادهایتان بریزید و هنگام خوردن از صدای خردشدن آنها در زیر دندان‌هایتان لذت ببرید.

سایر خواص کنجد

کنجد سرشار از فسفر

دانه‌های کنجد سرشار ازفسفر هستند. معمولاً کمبود کلسیم و فسفر در بدن رایج است. فسفر نقش موثری در ساخت و حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها دارد. علاوه بر این به رشد و احیای بافت‌های بدن کمک کرده و pH خون را در وضعیت نرمالی نگه می‌دارد. حتماً می‌دانید که فسفر برای بهبود عملکرد مغز نیز لازم است. اگر شما فعالیت مغزی زیادی دارید هر روز کنجد میل کنید.

منیزیم

دانه‌های ریز کنجد سبوس دار منبع فوق‌العاده‌ی منیزیم محسوب می‌شوند. منیزیم در سلامت استخوان‌ها، ساخت پروتئین، عکس‌العمل آنزیم‌ها، انقباض عضلات، سلامت دندان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش فعالی دارد. از این گذشته این ماده‌ی معدنی مفید در متابولیسم یا همان سوخت و ساز انرژی و همچنین انتقال واکنش‌های عصبی شرکت دارد.

برای حفظ سلامت هر کدام از این اعضای مهم بدن حتماً سعی کنید کنجد را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان بگنجانید. حتی می‌توانید روز بادمجان سرخ شده کنجد بپاشید. هم جلوه‌ی زیبایی پیدا می‌کند و هم این که شما از خواص آن بهره‌مند می‌شوید. 

ویتامین E

کنجد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام توکوفرول‌ها می‌باشد که سازنده‌ی ویتامین E هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر روزانه کنجد را چه به صورت دانه ( 11 گرم)، روغن ( 22.5 گرم) یا پودر (50 گرم) به غذاهایتان اضافه کنید میزان آنتی‌اکسیدان‌های خونتان را بالا می‌برد. زمانی که به اندازه‌ی کافی از این آنتی‌اکسیدان‌ها جذب کنید بدنتان را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی ایمن کرده‌اید.

توجه داشته باشید جذب ویتامین E بالا پوستتان را در وضعیت بهتری نگه می‌دارد یعنی آکنه و مشکلات پوستی را از شما دور می‌کند.

یک آنتی اکسیدان قوی

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که سلول‌های ما را در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار موذی هستند که بدن ما را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر مربوط به پیری قرار می‌دهند.

اگر می‌خواهید خودتان را از این بیماری‌ها و پیری دور نگه دارید بهتر است از مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها غافل نشوید. کنجد هم یکی از این مواد غذایی مفید است. به غذاهایتان از این دانه‌های ریز اضافه کنید. یک مشت از این دانه‌های بو داده میل کنید تا بدنتان قوی‌تر و جوان تر شود. 

 خواص بی نظیر دانه های کنجد

11 منبع گیاهی سرشار از کلسیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ