رابطه ابتلا به پوکی استخوان با کرم های ضد آفتاب!

toranj
پوکی استخوان و ضد آفتاب.

به گزارش الودکتر: پوکی استخوان یا استئوپروز طبق تعریف انجمن ملی بهداشت (هیئت ایجاد اتفاق نظر برای پیشگیری از استئوپروز)، یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.

پوکی استخوان

 بیماری پوکی استخوان یا همان بیماری خاموش قبل از اولین شکستگی هیچ علائمی ندارد و فرد با یک زمین خوردگی ساده دچار شکستگی می‌شود که به‌طورمعمول این امر در سنین بالا رخ می‌دهد. وی ادامه داد:سن بالای شصت سال ، استفاده از رژیم‌های غذایی نامناسب و بروز یائسگی در خانم‌ها ازجمله مواردی است که در بروز پوکی استخوان مؤثر است .
رابطه کرم های ضد آفتاب با ابتلا به پوکی استخوان!
انجام فعالیت بدنی مناسب موجب می‌شود تا بدن تعیین کند به چه مقدار ویتامین دی نیازمند است و این کار می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان تأثیر بسزایی داشته باشد.

عوامل بروز پوکی استخوان

یماری‌های کلیوی ، پاراتیروئیدی و همچنین بیماری‌های گوارشی که جذب ویتامین D را مشکل می‌کنند، ازجمله عوامل بروز در پوکی استخوان است.

مکمل‌ها فقط در خصوص افرادی که تغذیه نرمال و طبیعی ندارند می‌تواند مؤثر باشد و افراد معمولی با انجام فعالیت روزانه ، استفاده از آفتاب و رژیم غذایی مناسب می‌توانند تا حد بالایی از بروز پوکی استخوان در خود جلوگیری کنند.

کرم ضد آفتاب و پوکی استخوان

دکتر کیانا فرهی متخصص پوست و مو ؛ با بیان اینکه کرم ضد آفتاب محافظت سلامت پوست است، گفت: کرم ضد آفتاب از نفوذ اشعه‌های مضر خورشید در برابر ابتلا به بیماری و سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه کرم ضد آفتاب باعث پوکی استخوان نمی‌شود، اظهار داشت: کمبود کلسیم و ویتامین D در بدن، تغییرات هورمونی، عدم تحرک، چاقی و افزایش مصرف چربی‌های مضر از دلایل ایجاد پوکی استخوان است.

وی با بیان اینکه تابش مستقیم نور آفتاب باعث جذب ویتامین D در بدن می‌شود، تصریح کرد: هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب طیفی از نور خورشید وارد بدن می‌شود و بهترین نقطه برای جذب نور آفتاب کف دست است.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه استفاده از نور خورشید تنها ۱۳ دقیقه در روز کافی است اذعان داشت: داشتن تحرک باعث متراکم شدن توده‌های استخوانی و جلوگیری از پوکی آن می‌شود.

وی با اعلام اینکه بدن برای تشکیل استخوان به کلسیم نیاز دارد افزود: نور آفتاب پیشتاز و تأمین‌کننده ویتامینD است، اما اگر بدن افراد کلسیم کافی دریافت نکند، تابش نور خورشید تأثیر کمتری بر استخوان‌ها دارد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به تأثیر کرم ضد آفتاب بر پوست بیان کرد: استفاده از کرم ضد آفتاب از بروز سوختگی، ایجاد خال‌ها و بدخیم‌های پوستی جلوگیری می‌کند و هیچ ضرری برای استخوان‌ها ندارد.

فرهی به متراکم شدن پوکی استخوان اشاره کرد و افزود: مصرف مواد غذایی کلسیم‌دار،لبنیات، پیاده‌روی‌های تند، انجام ورزش با وزنه، مکمل‌های کلسیم و شیرهای غنی‌شده از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

علت پوکی استخوان  

آموزشی مهم برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ