ترفندهایی برای کنترل خشم

atoosamirzavandi
با یاد گرفتن و تمرین ترفندهای کنترل خشم زندگی را زیبا تر و روابط خود با دیگران را بهبود ببخشید.

عصبانیت و خشم برای هر شخصی اتفاق افتاده است اما عده ای توانایی کنترل آن را دارند و عده ای نه و این عدم کنترل پشیمانی هایی را به بار می آورد که گاهی حتی جبران ناپذیر است. در این مقاله راهکارهایی برای کنترل خشم پیشنهاد شده است.

 

تا ده بشمارید

می‌توانید در دل خود یا با صدای بلند تا ده بشمارید. این کار کمک می‌کند کمی آرام شوید و بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

محیطی را که در آن خشمگین شده‌اید تغییر دهید

به زبان ساده، خشم چیزی نیست جز حمله ناگهانی آدرنالین به رگهای خونی ما. درصورتیکه محیطی که در آن خشم به‌وجود آمده است را تغییر دهید می‌توانید این تزریق آدرنالین را به راحتی کنترل کنید.منطق ساده پشت این روش است که ذهن ما به هر موقعیت و محیطی بسیار حساس است. باین ترتیب به محض اینکه محیط را تغییر دهید، ذهن شما تغییر موقعیت را تشخیص خواهد داد و جریان آدرنالین درون بدن را محدود خواهد کرد. این اقدام در نهایت به ساده‌ترین شکل ممکن موجب کنترل خشم خواهد شد.

قبل از اینکه چیزی بگویید فکر کنید.
در زمان عصبانیت خیلی راحت ممکن است چیزهایی را به زبان بیاورید که بعداً از گفتن آنها حسابی پشیمان شوید. چند دقیقه مکث کرده، چیزی به زبان نیاورید و فکرتان را جمع کنید و بگذارید طرف‌مقابلتان هم همین کار را بکند.

 وقتی آرام‌تر شدید، عصبانیتتان را ابراز کنید.
وقتی توانستید روشن و واضح فکر کنید، ناراحتی‌تان را به طریقی قاطع اما نه هجومی ابراز کنید. نگرانی‌ها و نیازهایتان را به روشنی و وضوح کامل بدون اینکه موجب ناراحتی طرف‌مقابل شوید، برای او شرح دهید.

نفس عمیق بکشید

با این روش می‌توانید ضربان قلب خود را پایین بیاورید و به مغز خود اکسیژن برسانید. کارلوس کوتو (روان‌شناس) تکنیک تنفس ۴x۴ را پیشنهاد می‌کند. در این روش به آرامی و به مدت ۴ ثانیه هوا را به درون ریه‌ی خود بکشید. ۴ ثانیه نفس خود را نگه دارید. سپس ۴ ثانیه هوا را به آرامی بیرون دهید. این روش را ادامه دهید تا جایی که احساس کنید به اندازه‌ی کافی آرام شده‌اید.

اگر احساس می‌کنید فردی تندخو هستید و هر لحظه امکان انفجار شما از شدت خشم وجود دارد، ترفندی ساده را برای کنترل خشم به شما پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید یک تکه سنگ، سکه، خودکار یا هر جسمی را در جیب خود نگه دارید. هنگامی که احساس عصبانیت کردید، با آن بازی کنید تا کمی حواس‌تان پرت شود. تصور کنید این وسیله نوعی طلسم یا جادو دارد که می‌تواند عصبانیت شما را کنترل کند. مری‌جین رایان نویسنده‌ی کتاب قدرت صبر، توضیح می‌دهد این روش چگونه خشم آنیِ شما را می‌کُشد: «وقتی که احساس عصبانیت کردید، آن جسم را از جیبی به جیب دیگر منتقل کنید. این کار خشم شما را از بین می‌برد و فرصتی می‌دهد تا به خودتان بیایید

شما می‌توانید با این‌ کار خشم‌تان را کاهش دهید. وقتی که شما آن جسم را جابه‌جا می‌کنید، مغرتان مجبور است بر روی آن تمرکز کند. این کار را تا جایی ادامه دهید که احساس کنید می‌توانید تصمیمی منطقی بگیرید و خشم‌تان در کنترل شماست. شاید این روش در نگاه اول احمقانه به نظر بیاید. ولی اگر این روش را امتحان کنید، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. نکته‌ی کلیدی در کنترل خشم‌ این است که لحظاتی حواس خود را پرت کنید تا به درجه‌ی انفجار نرسید

راه بروید تا آرام شوید

همیشه به افراد عصبانی توصیه می‌شود تا در زمان خشم برای کنترل عصبانیت خود، قدم زدن را فراموش نکنند. البته این قدم زدن بهتر است همراه با حرف زدن، آن هم به آرامی باشد. بهتر است خودتان سعی در آرام کردن خود داشته باشید. اگر نشسته‌اید بلند شوید و راه بروید.

برای آرام شدن با فردی صحبت کنید

همیشه سعی کنید در زندگی فردی را داشته باشید که بتوانید به وی اعتماد کرده و با وی درد دل کنید. در مواقعی که عصبانی هستید بهتر است با وی بیرون بروید و صحبت کنید زیرا این کار به غلبه بر عصبانیت کمک می‌کند.

 

بهتر است در زمان عصبانیت و خشم همه احساسات خود را بیرون بریزید در غیر اینصورت سلامتی خود را به خطر انداخته‌اید. پس بهتر است با فردی قابل اعتماد صحبت کنید و خود را آرام کنید.

 

زندگی را سخت نگیرید

بروز اتفاقات مختلف می‌تواند عصبانیت را برای هر فردی به دنبال داشته باشد. در بسیاری از موارد نیز دلیل عصبانیت، خودمان هستیم؛ مواردی چون، نوع رفتار، کارهایی که انجام داده‌ایم، سطح انتظارات و می‌توانند دلیل عصبانیت ما باشند. پس بهتر است زندگی را آسان گرفت و از بروز مشکلات و ناراحتی‌ها جلوگیری نمود.

راه هایی جهت کنترل خشم در کوتاهترین زمان

برای کنترل خشم این ده روش را امتحان کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ