خانم ها با این ماده غذایی به جنگ سرطان سینه بروید

sahar.d
کره بادام زمینی از جمله لذیذ ترین کره های گیاهی در سرتاسر جهان است اما دلیل محبوبیت آن تنها طعم دلپذیر آن نیست. کره بادام زمینی خواص بسیار زیادی برای سلامت بخصوص برای خانم ها دارد. در این مطلب شما را با خواص فراوان کره بادام زمینی از جمله ضد سرطان سینه بودن آن آشنا می کنیم.

بادام زمینی و کرهٔ آن، منبع خوبی از پروتئین هستند و تامین کننده بیشتر ویتامین‌ها و املاحی که به سختی به‌دست می آیند؛ شامل اسید فولیک، ویتامین ای، مس، سلنیوم، منیزیم، روی و همچنین رنگدانه‌های گیاهی و فیبرخوراکی هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با خاصیت ضد سرطان سینه بودن کرده بادام زمینی آشنا کنیم.

همانند بسیاری از کره‌های مغزهای گیاهی، کره بادام‌زمینی نیز حاوی چربی و کالری بسیار بالایی است (حدود 90 کالری و 16 گرم چربی در هر 2قاشق غذاخوری). خبر خوب این است که با خوردن 2 قاشق کره بادام‌زمینی علاوه بر دریافت 190 کالری، مقدار بسیاری زیادی مواد مغذی نیز دریافت می‌کنید. مغزها و کره‌های آن‌ها منبع بسیار خوبی برای پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند.

کره بادام زمینی ضد سرطان

فیتواسترول موجود در بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی نیز می‌تواند رشد سلول‌های سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات را کند کرده و حتی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد بکاهد. بادام‌زمینی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام رزوراترول نیز هست که می‌تواند به نوعی ترکیب ضدسرطانی به نام پیساتانول تغییر شکل یابد. این تغییر به کمک نوعی آنزیم که در تومورهای سرطانی یافت می‌شود، ایجاد می‌شود و به این ترتیب مانع رشد تومورها خواهد شد.

ضد کلسترول 

چربی‌های موجود در کرهٔ بادام زمینی از نوع چربی‌های خوب هستند و به همین دلیل این کره برای کسانی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند سودمند است. تحقیقات نشان داده است که مصرف حداقل ۴ بار بادام زمینی در هفته تا ۳۷ درصد از خطر بیماری‌های قلبی می کاهد.

ضد دیابت 

 فیبر و منیزیم موجود در کرهٔ بادام زمینی ازجمله عواملی هستند که باعث خاصیت ضد دیابتی این ماده می گردد.

جلوگیری از سنگ کیسهٔ صفرا 

مصرف مرتب کره بادام‌زمینی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کیسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دلیل این خاصیت بادام زمینی نیز وجود فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم است.

یک هشدار مهم

باوجود فواید فراوان، باید توجه داشت که بادام زمینی ازجمله مواد آلرژی‌زا است. حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند شدید باشد، طوری‌که مصرف مقدار کمی از آن می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. در نتیجه افراد مبتلا به آلرژی باید از مصرف هر گونه غذای حاوی بادام‌زمینی خودداری کنند، حتی خوردن کره بادام‌زمینی هم به دلیل داشتن ذرات پروتئین درست نیست.

بنابراین در دو سال اول زندگی نباید از بادام زمینی و فرآورده‌های آن برای تأمین انرژی کودک استفاده کرد، ولی بعد از آن در صورت نداشتن حساسیت، می‌توان آن را در برنامه غذایی گنجاند.

از سوی دیگر، گاهی پزشک به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و مثانه هستند، توصیه می‌کند از خوردن مواد غذایی حاوی اگزالات‌ها از جمله بادام زمینی و کرهٔ آن خودداری کنند، زیرا این ترکیبات احتمال بروز این سنگ‌ها را بالا می برند.

بهترین داروی خوراکی سرطان روده

مزایای کره بادام زمینی برای ورزشکاران

۷ سرطان که به سادگی درمان می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ