کلید جوانی با این مواد می باشد!

atoosamirzavandi
سبزی ها دارای انواع ویتامین و مواد معدنی هستند که برای سلامتی ما بسیار مفید هستند.

مصرف روزانه ی سبزیجات از بروز بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی، چاقی، دیابت، پوستی و…. جلوگیری می کند. همه درمورد خواص بی نظیر سبزیجات اطلاعاتی دارند اما چیزی که امروزه همه را نگران کرده وجود نیترات در سبزیجات است که خود عامل تمام بیماری هاست. با این وجود هنوز هم سبزیجات به عنوان کلید جوانی محسوب می شوند. در این مقاله به خواص سبزیجات بیشتر اشاره شده است.

خواص سبزیجات مختلف

از خواص سبزیجات مختلف می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان اشاره کرد. سبزی ها دارای انواع ویتامین و مواد معدنی هستند که برای سلامتی ما بسیار مفید هستند.

سبزیجات نارنجی مانند هویج و کدو تنبل بتاکاروتن دارند که از بدن در مقابل سرطان جلوگیری می کنند.

سبزیجات برگ سبز مانند کرفس، اسفناج، بروکلی و جعفری دارای کاروتنوئیدها، ساپونینها، لوتئین و فلاوونوئیدها هستند که فیبر، فولات و بتاکاروتن مورد نیاز بدن فراهم کرده و به درمان بیماریها کمک می کنند. ر از جمله سبزیجات برگ سبز می باشند.

سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی، هندوانه و کلم بنفش دارای فیتوکمیکالها هستند که می تواند از پوست بدن در برابر اشعه خورشید حافظت کرده و همچنین باعث کارکرد بهتر غده پروتستات می شوند.

اکثر سبزیجات دارای ویتامین C هستند که به پیشگیری از سرطانها کمک می کنند.

خواص سبزیجات مختلف : شوید

شوید برای سلامتی ما فواید زیادی دارد. از خواص سبزی شوید می توان به کاهش اسپاسم‌های عضلانی کمر اشاره کرد. تخم شوید هم می تواند ناراحتی معده، بی‌خوابی و نفخ معده را رفع کند.

فواید سبزیجات : تره

از خواص سبزی تره می توان به کاهش فشار و کلسترول خون اشاره کرد.تره دارای پتاسیم بوده که ادرارآور است و می تواند سموم بدن را دفع کند.

همچنین تره دارای منیزیم است که به جلوگیری از سرطان روده و پروستات و همچنین درمان سوءهاضمه کمک می کند. از خواص سبزی تره میتوان به کاهش سوزش معده و یبوست  و بواسیر اشاره کرد.

رفع ناراحتی های طحال ، درمان نقرس و درد مفاصل مفید ، افزایش تمایلات جنسی و از دیگر خواص تره است.

خواص سبزیجات مختلف : تربچه

از خواص سبزی تربچه می توان به درمان سرطان و پیشگیری از سلول های سرطانی اشاره کرد. تربچه خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته و اشتهاآور خوبی است.

تربچه آنقدر مفید است که می‌تواند بدن را به یک دستگاه سالم تبدیل کند.

تربچه دارای ویتامین C بوده که بیماری های دهان و پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد. برگهای تربچه از خود تربچه ویتامین c بیشتری دارند.

تربچه دارای سد بوده و برای بیماران مبتلا به گواتر مفید و کسانیکه سنگ کلیه و کیسه صفرا دارند مفید است.

خواص سبزی ها : ریحان

سبزی ریحان آرامبخش و خواب آور، ضد یبوست، ضدتشنج، رفع کننده سردردهای عصبی (میگرن) و سرگیجه است .

برای تقویت اعصاب می توانید از ریحان استفاده کنید. همچنین ریحان، شیر مادران شیرده را افزایش می دهد.

خواص سبزیجات مختلف : شاهی

سبزی شاهی محرک فعالیت کلیه ها بوده و دارای ویتامین هایA و C جزء آنتی اکسیدان های قوی است. شاهی قند خون و لکه های قهوه ای و کک و مک را کاهش می دهد.

همچنین طبق اطلاعات بدست آمده شاهی چربی و کلسترول بد خون را کاهش می دهد .

برای دفع سنگ کیسه صفرا، مثانه و کلیه از خواص سبزی شاهی استفاده کنید.

گشنیز؛ کاهنده قند خون

این سبزی طبیعت سردی دارد و بوی خوشایندی ندارد. چینی ها این سبزی را جعفری چینی می نامند. گشنیز فشار و قند خون را کاهش داده، عطش و تهوع را رفع می کند و مسکن خوبی است. تقویت کننده قلب، مغز و معده است. ضد اسپاسم، معرق و محرک اشتهاست و بهترین داروی کبد و طحال است.

این سبزی جوش های پوستی و دهانی ناشی از گرمی غذاها را رفع کرده و تمایلات جنسی را ملایم می کند. مقدار زیاد آن خواب را پریشان، عادت ماهیانه را نامنظم و مصرف کننده را دچار گیجی، بی حسی و خوابی عمیق می کند.

نعناع؛ اشتها ‌برانگیز

مهم‌ترین خاصیت درمانی نعنا، اثربخشی آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است. برای این منظور کافی است 10 گرم از نعنا خشک‌شده را در یک لیتر آب دم کرده یا از عرق نعنا استفاده کنید.

نعنا علاوه بر مورد فوق، اشتها‌برانگیز و نشاط‌آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، ناراحتی‌های روحی و عصبی، بواسیر، تپش قلب و سکسکه نیز مفید است.

جعفری؛ خون ساز و قاعده آور

این سبزی سرشار از ویتامین و املاح معدنی آهن، کلسیم و فسفر است. عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه می کند، همچنین روده ها را ضد عفونی می کند.

مصرف جعفری به دلیل دارا بودن آهن گیاهی در غذای روزانه افراد کم خون یا بچه هایی که روند رشد ضعیفی دارند توصیه می شود. این سبزی بادشکن خوبی است و درد و پیچش شکم را رفع می کند. جعفری بیماری های کبدی، تنگی نفس و علائم یائسگی زودرس را رفع کرده و جویدن آن به رفع بوی بد دهان و گازهای تخمیری معده کمک می کند.

کاهش سریع وزن با خوردن میوه و سبزیجات

هنگام پختن سبزیجات این نکات را فراموش نکنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ