بستنی های یخی دارای کالری کمی هستند؟

mahdie.mohtashami
با گرم شدن هوا و رسیدن فصل تابستان همه برای برطرف کردن عطش خود از نوشیدنی های خنک و بستنی استفاده می کنند. اما برای کسانی که چاق یا در رژیم لاغری هستند شاید خوردن بستنی به علت کالری زیادی که دارد تبدیل به یک رویا می شود.

بستنی به عنوان یکی از خوراکی های پرطرفدار در انواع مختلفی در بازار به فروش می رسد. یکی از این نوع بستنی ها نوع یخی آن است.‌

با گرم شدن هوا و رسیدن فصل تابستان همه برای برطرف کردن عطش خود از نوشیدنی های خنک و بستنی استفاده می کنند. اما برای کسانی که چاق یا در رژیم لاغری هستند شاید خوردن بستنی به علت کالری زیادی که دارد تبدیل به یک رویا می شود.

به همین خاطر افراد بیشتر به بستنی های یخی روی می آورند که فکر می کنند کالری کمتری دارد. اما آیا واقعا این گونه است و بستنی یخی کالری کمی دارد؟ در این مقاله بیشتر در این باره بحث خواهیم کرد.

آیا بستنی یخی کالری دارد؟

بستنی یخی یکی از خوراکی ‌های محبوب فصل تابستان محسوب می شودکه حتی در خانه با میوه های مورد علاقه قابل تهیه است. در صورت رژیم داشتن می توان برای تهیه بستنی یخی از شکر استفاده نکرد و به جای آن از شیرینی طبیعی میوه ها بهره مند شد.

بستنی یخی نوعی بستنی آب ‌پایه که با انجماد چاشنی مایعی مانند انواع آب میوه به دور تکه‌ ای چوب تهیه می شود. این مایع اغلب از رنگ ‌های مصنوعی تشکیل می شود.

هر بستنی بین 200 تا 300 کالری به بدن می رساند، بستنی‌ ها حاوی مقادیر زیادی چربی، قند و ترکیبات شیر هستند. در بستنی به طور معمول از اسانس ‌های زیادی مانند وانیل استفاده می شود. انواع بستنی در فصل گرما عطش افراد را بر طرف می کند، اما نوع آن به افزودنی های موجود در آنها بستگی دارد.

آیا بستنی یخی کالری کمتری دارد؟

بستنی معمولی از شیر، خامه، شیرخشک و شکر تهیه می شود، بنابراین حاوی چربی بالایی است و می تواند کالری زیادی داشته باشد. بستنی یخی از آب، شکر و افزودنی ‌های رنگی تهیه می شود که شکر موجود در آن کالری زیادی دارد. این نوع بستنی در مقایسه با بستنی ‌های سنتی کالری بسیار کمتری دارند، بنابراین چنین بستنی های با خواص مفید نه چندان زیاد بهتر است توسط کودکان و افراد مسن استفاده نشوند. بستنی های یخی هم به علت افزودن شکر و مواد افزودنی به آنها حاوی کالری هستند، اما میزان آن کمتر از بستنی های دیگر است.

با گرم شدن هوا و فرار سیدن فصل تابستان همه برای برطرف کردن عطش خود به استفاده نوشیدنی های خنک و بستنی متوسل می شوند، اما برای افراد چاق یا دارای رژیم لاغری خوردن بستنی به دلیل کالری زیاد دور از دسترس است.

ارزش غذایی بستنی

این روزها بیشتر افراد به دنبال تناسب اندام هستند و برای همین سعی می کنند کالری مواد مصرفی شان را پیش از مصرف محاسبه کنند.

بستنی هم از این قاعده مستثنا نیست! روی پاکت بستنی ها، میزان کالری آن، مواد تشکیل دهنده و… در جدولی درج می شود. کم کالری ترین بستنی هایی که این روزها در بازار پیدا می شود، بستنی های یخی میوه ای و لواشکی است. پس اگر دنبال لاغری هستید، سراغ بستنی هایی که در آنها خبری از پسته و بادام و تکه های خامه نیست بروید.

متخصصان تغذیه می گویند ارزش غذایی بستنی ها به ارزش غذایی مواد اولیه که در ساخت آن استفاده شده است، بستگی دارد. چربی بستنی ۲ تا ۳ برابر شیر و پروتئین آن کمی بیشتر از شیر است.

تخم مرغ، میوه و شکر ترکیبات دیگر بستنی هستند که ارزش غذایی آن را افزایش می دهند. بستنی یکی از عالی ترین منابع انرژی است که بیش از نصف مواد جامد آن شکر (ساکاروز و لاکتوز) است بنابراین باید هنگام خوردن آن حساب کالری ها را بکنید ولی اگر رژیم افزایش وزن دارید، خوردن این خوراکی انرژی زا توصیه می شود اما باید مراقب دیابت هم باشید!

چون در تهیه بستنی از شیر استفاده شده، ویتامین A ، ویتامین B۱ (تیامین)، B۲(ریبوفلاوین)، B۳(نیاسین) و ویتامین E هم در بستنی پیدا می شود. اگر هم در تولید بستنی میوه ای از میوه های تازه استفاده شده باشد

آیا بستی یخی دارای کالری است؟

شهاب اولیایی متخصص علوم تغزیه درباره اینکه آیا بستنی یخی کالری کمتری دارد، گفت: بستنی معمولی از شیر، خامه، شیرخشک و شکر تهیه شده، دارای چربی بالایی است و می تواند کالری مضاعفی برای فرد داشته باشد.

اولیایی اظهار کرد: بستنی یخی از آب، شکر و افزودنی‌های رنگی تشکیل شده که شکر موجود در آن کالری زیادی دارد؛ این نوع بستنی‌ها در مقایسه با بستنی‌های سنتی کالری بسیار کمتری دارند. بنابراین چنین بستنی هایی خواص مفید زیادی ندارند و بهتر است کودکان و افراد مسن از آن استفاده نکنند.

بستنی خانگی انبه، کیوی و شاتوت

مواد لازم:

۹ قاشق غذاخوری آب

۲ قاشق غذاخوری شکر

۱۵۰ گرم کیوی، پوست کنده

۱۵۰ گرم انبه، پوست کنده

۱۵۰ گرم تمشک تازه

طرز تهیه:

شربتی از آب و شکر درست کنید و آن را در یک قابلمه کوچک روی شعله حرارت دهید تا به نقطه جوش برسد. سپس آن را ۴ تا ۵ دقیقه روی شعله متوسط حرارت دهید. در آخر صبر کنید تا شربت کاملا خنک شود.

هر‌کدام از میوه‌‌ها را جداگانه در مخلوط‌کن، پوره کنید و در یک کاسه کوچک بریزید.

شربت‌ِ شکر که در مرحله اول درست کرده‌‌ بودید را بین سه کاسه میوه تقسیم کنید و با پوره میو‌ه‌ها مخلوط کنید.

پوره کیوی را در لیوان یکبار‌ مصرف بریزید و ۱ ساعت در فریزر قرار‌ دهید تا منجمد شود.

پوره انبه را به لیوان حاوی کیوی منجمد شده، اضافه کنید و آنرا ۲۰ دقیقه در فریزر بگذارید. چوب بستنی را داخل لیوان کرده و ۲ ساعت دیگر آن را در فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد. در آخر پوره تمشک را به لیوان اضافه کنید و بگذارید یک شبانه روز در فریزر بماند.

بیشتر بخوانید:گاستروانتریت ویروسی چیست؟

بستنی گیلاس

مواد لازم:

۴۵۰ گرم گیلاس

۱/۲ فنجان آب

۱/۴ فنجان شکر

۳ قاشق غذاخوری آبلیمو

طرز تهیه:

شاخه و هسته گیلاس ها را جدا کنید و در یک ماهی‌تابه روی شعله با حرارات متوسط قرار دهید. آب و شکر را به آن اضافه کنید و آنقدر حرارت دهید تا کاملا نرم و پخته شوند (حدودا ۱۰ تا  ۱۵ دقیقه). سپس ماهی‌تابه را از روی شعله بردارید و منتظر شوید تا گیلاس‌های پخته، کاملا سرد شوند.

پوره گیلاس و شربت آن را در مخلوط‌کن میکس کنید تا یکدست شود. پوره را در قالب‌های بستنی بریزید و چوب بستنی را داخل آن قرار‌دهید و در فریزر بگذارید تا منجمد شوند.

 بستنی های یخی کالری کمتر فایده کمتر

مضرات عادت بچه ها به خوردن بستنی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ