با این راهکار از کوچک شن مغز و آلزایمر جلوگیری کنید!

mahdie.mohtashami
با انجام حرکات ساده ورزشی اما به طور منظم از زوال مغز و آلزایمر جلوگیری کنید.

انجام فعالیت ها و ورزش کردن منظم در طول هفته از زوال مغز و آلزایمر جلوگیری می کند. در تحقیقات اخیر نشان داده شده است که افرادی که به طور منظم ورزش می کنند از آلزایمر در امان می مانند. در این مقاله بیشتر به تاثیر ورزش و سلامت مغز می پردازیم.

دلایل دشمنی ورزش با آلزایمر

متاسفانه تعداد کمی از ایرانی‌ها هستند که به صورت منظم ورزش می‌کنند‌. شاید بگویید ورزش نامنظم بهتر از آن است که اصلا انجامش ندهیم. قضاوت در این رابطه با خود شماست، اما وقتی با تاثیرات ورزش منظم آشنا شوید، امیدواریم انجام منظم ورزش را به یک الگوی ثابت زندگی خود تبدیل کنید.

 

اخیراً توجه خاصی به اهمیت فعالیت ورزشی بر سلامت مغز و عملکرد ذهنی شده است‌. در سالمندی، ‌افزایش جریان خون مغز به دنبال فعالیت ورزشی به عنوان بهترین راهبرد ارتقا ی سلامت جسم و روان شناخته می‌شود که منجر به بهبود عملکرد شناختی و مغزی خواهد شد.

 

ورزش مخصوصا در دوران سالمندی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود.بهبود عملکرد مغز و حافظه به دنبال فعالیت ورزشی باعث ایجاد سلول‌های مغزی و ایجاد سازگاری‌های عصبی در نواحی مختلف مغز می‌شود.این فرآیند نقش اساسی در انجام فعالیت‌های شناختی، یادگیری و عملکرد حافظه دارد.از سوی دیگر، فعالیت ورزشی منظم باعث افزایش سطح ترشح عوامل مخل نوروتروفیک (‌بویژه باعث رشد عصبی مشتق شده از مغز یا BDNF) می‌شود که در تقویت حافظه و یادگیری نقش بسیار مهمی دارند.

 

انجام ورزش به مدت 150 تا 300 دقیقه در هفته، نه تنها مانع افزایش فشار خون، کاهش سطح کلسترول خون و چاقی می‌شود بلکه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را بشدت کاهش می‌دهد و سالمندان می‌توانند همچنان زندگی شاد بدون حضور آلزایمر داشته باشند. تلفیق برنامه ورزشی منظم و رژیم غذایی استاندارد می‌تواند باعث بهبود و مدیریت بهتر بیماری‌های مزمن شود.

 

هیچ غذای جادویی برای کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر وجود ندارد، ولی برای داشتن بدن و مغز سالم بهتر است بخش اعظم رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات، حبوبات، آجیل، لبنیات کم‌چرب، ماهی و مقادیر کمتری از گوشت و غذاهای فرآوری باشد.

 

پیشگیری از آلزایمر، از سنین پایین

متخصصان معتقدند، اقدامات پیشگیرانه برای دوری از ابتلا به آلزایمر را همه افراد از سنین پایین و قبل از دوران سالمندی باید آغاز کنند. اصلاح شیوه زندگی شامل تغذیه سالم، ورزش منظم، تقویت حافظه، یادگیری وشناخت، انجام فعالیت اجتماعی مورد علاقه و رضایت بخش و مراقبت از سلامت روانی و اجتماعی از ما در برابر آلزایمر به میزان بسیار موثری محافظت می‌کنند.

 

چه نوع ورزش هایی مفید است

 

پیاده روی : این نوع ورزش بهترین نوع ورزش برای سالمندان مبتلا به آلزایمر میباشد و تخصص خاصی هم نمی خواهد.

 

دوچرخه سواری : در این نوع ورزش هم سبب بهبود تعادل فرد و هم افزایش مناسب ضربان قلب به دنبال رکاب زدن می شود. چنانچه فرد مشکل تعادلی دارد می تواند از سه چرخه های مخصوص بزرگان استفاده کند.

 

شنا کردن : این ورزش سبب احساس شادابی مضاعف در فرد ورزشکار و احساس آرامش و تناسب خوب قلبی – ریوی خواهد شد.

 

کلاس های ورزشی : کار با دستگاه در باشگاه ورزشی یا دوچرخه سواری درجا در باشگاه هم اثرات مفیدی را بدنبال خواهد داشت.

 

باغبانی : انجام کارهای باغبانی برای افراد سالمند در واقع نوعی ورزش به حساب می آید که هم روح و هم جنسفرد را تقویت می کند.

 

کارهای خانه : کارهایی مثل جارو زدن، شستشوی ظروف و رفتن به خرید خانه همگی در واقع نوعی ورزش مفید می باشند و باید افراد مبتلا به آلزایمر به انجام آنها تشویق شوند.

 جلوگیری از آلزایمر با این ورزش خاص

یک راهکار موثر برای پیشگیری از آلزایمر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ