روزه گرفتن آسان در تابستان با این چند ترفند

faateme1366
روزه گرفتن در فصل گرما سخت است اما می توانید آن را برای خود آسان کنید. روزه گرفتن آسان در تابستان با این چند ترفند را می پرسید؟ ادامه مطلب را بخوانید. روزه گرفتن آسان در تابستان با این چند ترفند را بیاموزید.

 

پرهیزهای سحری در فصل گرما

به گزارش سایت الودکتر، برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

 

روزه گرفتن آسان در تابستان با این چند ترفند

توصیه می‌شود که شروع افطار با سوپ ولرم یا مقداری شیر به همراه مقدار کمی ازمیوه‌های خشک، نظیر خرما، کشمش و برگه آلو باشد. مصرف زولبیا و بامیه چون حاوی مقادیر زیادی قند ساده و چربی مضر است، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و زمان مناسب برای صرف شام حدود دو ساعت بعد از وعده افطار می‌‌باشد. شام باید حاوی مقادیر متناسبی مواد غذایی از گروه نان و غلات (برنج، نان، سیب زمینی یا ماکارونی)، گروه گوشت و حبوبات (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لوبیا، عدس، نخود و …)، گروه لبنیات (شیر، ماست، دوغ) و گروه سبزیجات و همچنین با یک فاصله زمانی، گروه میوه‌جات باشد. در وعده سحر نیز همه گروه‌های فوق توصیه می‌شود. باید توجه نمود که دریافت مایعات و غذاهای حاوی آب، مانند شیر، سالاد، سبزی و میوه می‌تواند تا حدودی تشنگی، بویژه در ایام تابستان را کاهش دهد.

 

نکات مهم روزه داری در فصل گرما

می خواهید روزه گرفتن آسان در تابستان با این چند ترفند را تجربه کنید؟ پس ادامه مطلب را بخوانید. فایده روزه داری برای یک فرد سالم که واجد شرایط روزه گرفتن است، بیش از ضررهای آن بوده و برای سلامتی و بهبود ارگانها و مکانیزم سوخت و ساز بدن او مفید است. لیکن رعایت برخی نکات و اصول تغذیه‌ای در هنگام روزه داری واستفاده از رژیم غذایی متناسب با روزه داری    باعث میشود، بتوانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای معنوی آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

خوردن غذاهای آب پز یا با چربی و نمک کم در ماه رمضان توصیه میشود تا در طول روز باعث تشنگی شما نشود. مصرف غذاهای سرخ کردنی مانند انواع کوکوها، بادمجان و فست فودها به ویژه در وعده سحر باعث ایجاد تشنگی میگردد.

نان و پنیر با سبزی، گردو یا عسل برخی از بهترین مواد غذایی هستند که می توانید در هنگام افطار در ماه رمضان استفاده کنید. انواع سوپ یا آش های سبک نیز یکی از بهترین غذاها برای افطار است.

در فاصله بین افطار تا سحر بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. همچنین مصرف شربت تخم شربتی و خاکشیر در وعده سحر به شما کمک میکند تا در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید. دانه‌های تخم شربتی و خاکشیر به دلیل جذب آب در دانه های خود، باعث شده در طول روز آب بدن خود را دیرتر از دست داده و کمتر تشنه شوید.

برای باز کردن افطار خود توصیه میشود با دو لیوان آب جوش ولرم و خرما این کار را انجام دهید.استفاده از شیر و عسل یا شیر و خرما نیز در افطار مفید است. توصیه میشود برای باز کردن روزه خود از خوردن ناگهانی آب یخ و یا آبمیوه و نوشابه های گازدار پرهیز کنید.

با توجه به زمان کم بین وعده افطار تا سحر در ایام روزه داری در تابستان، سعی کنید حتما در فاصله این دو وعده از مواد غذایی دارای کربوهیدرات مانند نان یا غلات استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی، افت فشار و قند خون شود.

خوردن انواع سبزیها و میوه‌جات به خصوص گلابی ، انگور ، هلو ، هندوانه و انجیر توصیه میگردد. میوه‌ها به علت داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل نمک در خون دخالت می کنند ضمناً چون حاوی آب فروانی هستند برای پیشگیری از تشنگی مفید می باشند.

استفاده از نوشیدنی‌های سنتی مانند عرق کاسنی، عرق نعناع و خاکشیر بعد از افطار تا هنگام سحر برای کاهش عطش و تشنگی در طول روز ضروری است.

برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.

کدام غذاها در ماه رمضان باعث تشنگی می شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ