جوان ماندن مغز با این غذاها

sahar.d
برای جوان ماندن مغز باید ورزش و تغذیه مناسب را در برنامه روزانه تان داشته باشید. در این مطلب غذاهای مفید برای جوان ماندن مغز را به شما معرفی می کنیم.

جوان ماندن مغز یکی از مهمترین فاکتورهای سلامت جسم و روح است. تغذیه نقش بسیار موثری در جوان و سالم ماندن مغز ایفا می کند. برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در زمان سالخوردگی، باید از جوانی به فکر تقویت مغز باشیم. در این مطلب غذاهای موثر در جوان ماندن مغز را به شما معرفی می کنیم.

ماهی مصرف کنید

پروتئین به عنوان یک جزء در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی یا نوروترانسمیتر‌ها(موادی که ضربان عصبی را در طول یک سیناپس انتقال می‌دهند)، برای بهبود فعالیت ذهنی ضروری می‌باشدگذشته از منبع عالی پروتئین، ماهی سرشار از روغن‌های ضروری، از قبیل امگا 3 می‌باشد. امگا 3 از عملکرد مغز محافظت می‌کند. ماهی‌های دریایی غنی‌ترین منبع اسید‌های چرب می‌باشند. این ماهی ها شامل ماهی آزاد، هالیبوت، ماکرل و ساردین می‌باشند.

آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها غذاهایی شگفت انگیز برای مغز انسان می‌باشند. این غذاها حاوی پروتئین و اسید‌های چرب و آرژینین آمینه می‌باشند که غده هیپوفیز را تحریک می‌کنند تا هورمون رشد را آزاد سازد. هورمون رشد ماده‌ای است که بعد از 35 سالگی کاهش می‌یابد و فایده ضد پیری برای مغز دارد. 

مخلوطی از مواد ضد پیری را که شامل یک فنجان گردو، 2/1فنجان دانه کدو تنبل، 3/1 فنجان توت خشک، 4/1 فنجان دانه کنجد، 2/1 فنجان برگه زرد آلو می‌باشد تهیه کنید و همه جا همراه خود داشته‌باشید و در بین وعده‌های غذایی از آنها بخورید. این مخلوط مغز را تغذیه می‌کند. ضمناً در پاکت فریزر یا در ظرف در‌دار بریزید تا تازه بمانند.

5 وعده در روز میوه و سبزی مصرف کنید

مصرف سبزیجات یک راه عالی برای کند کردن زوال شناختی در افراد ۶۵ سال و بالاتر است. مطالعات ثابت کرده اند کسانی که در روز ۴ وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات تازه مصرف می کنند، ۴۰ درصد کمتر از سایرین در معرض خطر آسیب های شناختی و بیماری آلزایمر قرار دارند.

انواع کلم ها را مصرف کنید

کلم بروکلی، گل کلم و کلم فندقی سرشار از ماده مغذی با نام کولین می‌باشند. این ماده برای حافظه و سلامت مغز ضروری می‌باشد. کولین پیش در آمد استیل کولین می‌باشد. استیل کولین در فرایند‌های مغزی مشارکت دارد. همان طور که سن افزایش می‌یابد، خروجی کولین طبیعی بدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان با خوردن غذاهای مملو از کولین، تولید استیل کولین را افزایش داد و قدرت مغز را بهبود بخشید. منابع دیگر کولین تخم مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، کلم، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز می‌باشند.

ادویه جات مصرف کنید

گیاهان و ادویه جات و اضافه کردن آن ها به مواد غذایی به جای نمک و روغن، یک راه امن برای پیشگیری از آلزایمر است. ادویه جات سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند و مطالعات نشان داده اند که کورکومین موجود در زردچوبه برای مثال خطر ابتلا به سرطان، آرتروز، افسردگی و آلزایمر را کاهش می دهد. فقط یک چهارم قاشق چای خوری از ادویه جات و مصرف آنها دو بار در روز قند خون ناشتا را نیز کاهش می دهد و این برای مبتلایان به دیابت ۲ که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر هستند، مهم است.

چای سبز

چای سبز از فعالیت آنزیمی ‌که در بیماری آلزایمر دخیل می‌باشد جلوگیری می‌کند. همچنین غنی از پلی فنل‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که از پیری زودرس مغز جلوگیری می‌کند. لذا هر روز دو فنجان چای سبز بنوشید. برای حذف کافئین، چای سبز را 45 ثانیه بخیسانید سپس آب آن را دور ریخته و آب داغ تازه به آن اضافه کنید.

مصرف کافئین

کافئین اگرچه در شب مزاحم خواب محسوب می شود اما مصرف آن در صبح و اوایل بعد از ظهر در برابر بیماری آلزایمر محافظت ایجاد می کند. به گفته محققان مصرف ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز با بهبود حافظه و جلوگیری از زوال شناختی مرتبط است.

شکلات تلخ مصرف کنید

این نوع شکلات در برابر آسیب های اکسیداتیو در بدن محافظت ایجاد می کند ضمن این که حاوی آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئید است و با بهبود جریان خون به مناطق مختلف مغز ارتباط دارد.

اجتناب از گوشت های فراوری شده

 برخی از ترکیبات مضر در گوشت های فراوری شده از قبیل بیکن و سوسیس باعث ایجاد تغییرات خطرناک در مغز می شوند و تنها راه حفاظت از مغز، اجتناب از مصرف این نوع گوشت ها است.

مصرف ماهی آبهای سرد یک بار در هفته: اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی به منظور کاهش التهاب در سراسر بدن توصیه شده است. مطالعات نشان داده اند کسانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می خورند، ۶۰ درصد نسبت به کسانی که گه گاه و به ندرت ماهی مصرف می کنند، کمتر است.

 مغز را جوان نگه دارید

۹ گام موثر برای جوان نگه داشتن مغز و پیشگیری از آلزایمر!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ