فشار خون بالا در کودکان و عوامل ایجاد آن

atoosamirzavandi
فشار خون بالا در کودکان را جدی بگیرید تا از ایجاد بیماری های خطرناک در آن ها جلوگیری کنید.

فشار خون بالا وقتی در کودکان ایجاد می شود که دارای بیماری های کلیوی یا قلبی باشند. بچه ها مانند بزرگسالان دارای فشار خون می باشند اما بالا بودن فشار خون کودکان با بالابودن فشار خون در بزرگسالان متفوت است. با فعالیت فشار خون بالا میرود اما در استراحت باید مقدار آن کاهش یابد در صورتی که با استراحت فشار خون بالا بماند آن گاه بیماری فشار خون ایجاد شده است. در این مقاله به بیماری فشار خون در کودکان بیشتر پرداخته شده است.

 

علل این فشار خون بالا در کودکان
۴ علت عمده را باید در فشار خون بالای کودکان جست‌و‌جو کرد.  نخستین و مهم‌ترین عامل را می‌توان کلیه دانست. ۸۰ درصد علل فشار خون علل کلیوی است و در علل کلیوی نیز ۲۵ تا ۵۰ درصد می‌توانند به‌علت عفونت‌های ادراری مکرر ایجاد شده باشند.

علت دوم بر اثر افزایش هورمون رنین در خون است که ۱۰تا ۱۵ درصد علل فشار خون را تشکیل می‌‌دهد و به ۲ دسته زیر تقسیم می‌شود؛ یکی علل قلبی و دیگری علت کلیوی. به این ترتیب شاید بتوان گفت ۹۰ درصد علت فشار خون بالا، کلیوی است. در علل قلبی معمولا تنگی دریچه آئورت عامل فشار خون بالا محسوب شده که موجب افزایش رنین و آلدسترون می‌شود.

وقتی رگ‌های کلیه تنگ باشد هم می‌توان فشارخون بالا را انتظار داشت که باعث افزایش هورمون‌های یاد شده می‌شود. مشخصه این گروه داشتن فشار خون‌های بسیار بدخیم است که می‌توانند عوارض شدیدی را ایجاد کنند. بچه‌ها با ابتلا شدن به چنین فشارخونی، دچار اختلال کارکرد مغز می‌شوند. کودکان اول تاری دید پیدا می‌کنند، بعد تهوع و سردرد شدید پیدا می‌کنند و در نهایت تشنج می‌کنند. در واقع فشارخون‌های بدخیم ایجاد تشنج می‌کند.  علت سوم را باید در هورمون آلدسترون جست‌و‌جو کرد. در این حالت بچه‌ها، آلدوسترون، هورمون غده فوق‌کلیه، بالایی دارند.  دلیل چهارم فشار خون‌هایی است که به‌علت آدرنالین و کاتکول‌آمین‌ها ایجاد می‌شود که در این حالت مشکلات عصبی مطرح است.

 

عوارض فشار خون بالا

در کودکان مبتلا به فشار خون بالا، احتمال تداوم این بیماری تا دوران بزرگسالی و ابتلا به فشار خون بالای بزرگسالی با وجود اقدامات درمانی وجود دارد. یکی از شایع‌ترین عوارض فشار خون بالا در بچه‌ها، ابتلا به آپنه خواب است، شرایطی که در آن تنفس طبیعی کودک در خواب دچار اختلال می‌شود، خروپف می‌کند و گاهی از تنگی نفس در خواب می‌پرد.

 

پس لازم است به وضعیت نفس کشیدن کودکتان در خواب نیز توجه کنید. کودکانی که اختلالات تنفسی در خواب مانند آپنه خواب برای آنها تشخیص داده می‌شود، معمولا مبتلا به مشکل فشار خون نیز هستند، به‌خصوص آن دسته از کودکان که چاق می‌باشند.

 

اگر این فشار خون بالا تا دوران بزرگسالی ادامه یابد (اتفاقی که گفتیم معمولا می‌افتد)، کودک شما در معرض ابتلا به بیماری‌های زیر خواهد بود:سکته، حمله قلبی، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی. لازم است بدانید که از سن سه سالگی به بعد فشار خون بچه‌ها نیز مانند بزرگسالان باید به طور مکرر بررسی شود.

 

البته در مواردی که کودک شما در معرض خطر بالای ابتلا به فشار خون قرار دارد، بررسی فشار خون باید از همان بدو تولد به طور مکرر انجام شود، مانند زمانی که کودک زودتر از موعد به دنیا می‌آید، کم وزن به دنیا می‌آید، مبتلا به بیماری‌های احتقانی قلب و یا مشکلات کلیوی مادرزادی باشد.

 

درمان فشار خون بالا در کودکان

یکی از درمانهای پرفشاری خون در کودکان تغییرات سبک زندگی شامل این موارد است: کاهش وزن برای بیماران دچار اضافهوزن یا چاقی، رعایت رژیم غذایی سالم و کمسدیم، فعالیت جسمی منظم، و اجتناب از مصرف سیگار و الکل. کودکان مبتلا به پرفشاری خون علامتدار، پرفشاری خون ثانویه، آسیب اعضای هدف، دیابت یا پرفشاری خون پایدار علیرغم اقدامات غیر دارویی، باید تحت درمان با داروهای ضد فشار خون قرار گیرد. دیورتیکهای تیازیدی، مهارکنندههای آنزیم مبدل آنژیوتانسین، بلوکرهای گیرنده آنژیوتانسین II، بتابلوکرها و بلوکرهای کانال کلسیم در کودکان بیخطر و موثر هستند و به خوبی تحمل میشوند

علت فشار خون بالا در کودکان چیست؟

کودکم فشار خون دارد چه کنم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ