شیر محرک اسید معده

atoosamirzavandi
تحریک اسید معده و سوزش آن به علت وجود چربی های موجود در شیر است.

در اثر تحریک اسید معده توسط مواد غذایی، این اسید وارد مری می شود و باعث سوزش در آن ناحیه می گردد. به طور کلی در انتهای مری دریچه ای است که نمی گذارد اسید معده وارد مری شود اما در افراد که به عارضه ی ریفلاکس معده مبتلا هستند این دریچه ضعیف است و اسید وارد مری می شود. مواد غذایی بسیاری بر تحریک اسید معده تاثیر دارند یکی از این مواد شیر است. در این مقاله بیشتر به این مسئله می پردازیم.

شیر

معمولا افراد برای تسکین سوزش معده شیر مصرف می‌کنند. درحالی‌که نوشیدن شیر ممکن است به‌جای تسکین، علائم سوزش معده را ایجاد کند. به گفته‌ی محققان، شیر ممکن است تولید اسید معده را افزایش بدهد که یک عامل خطر برای سوزش معده است.

در مطالعه‌ای که روی بیش از ۴۰۰ نفر با سوزش معده صورت گرفت، تقریبا ۳۸ درصد افراد بعد از نوشیدن شیر علائم سوزش معده را گزارش دادند. براساس تحقیقات، ارتباط بین نوشیدن شیر و سوزش معده ناشی از چربی‌های موجود در شیر است. درصورتی‌که نوشیدن شیر سبب سوزش معده‌تان می‌شود بهتر است از نوشیدن آن خودداری کنید یا مصرف آن را کاهش بدهید.

نوشیدنی‌های گازدار

 

نوشیدنی‌های گازدار عامل اصلی سوزش معده هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوشیدنی‌ها دریچه‌های انتهای مری را شل می‌کند و خاصیت اسیدی بودن اسید معده را افزایش می‌دهند که هردو عامل سوزش معده هستند.

در یک مطالعه محققان الگوی خواب بیش از ۱۵ هزار نفر را مشاهده کردند و دریافتند که تقریبا ۲۵ درصد افراد، سوزش معده‌ی شبانه را تجربه می‌کنند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سوزش معده در شب با چند عامل ارتباط قوی دارد که از آن جمله می‌توان به مصرف نوشیدنی‌های گازدار اشاره کرد. تحقیق دیگری نشان می‌دهد که خطر ایجاد علائم رفلاکس مانند سوزش معده در افرادی که نوشیدنی‌های گازدار مصرف می‌کنند تا ۶۹ درصد بیشتر است.

قهوه

بعضی از افراد بعد از نوشیدن قهوه، سوزش معده را تجربه می‌کنند. قهوه سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهای مری می‌شود که خطر بازگشت اسید و سوزش معده را افزایش می‌دهد. براساس برخی تحقیقات، کافئین موجود در قهوه دلیل اصلی آن است.

بااین‌حال، مطالعات دیگری وجود دارند که فقط روی تأثیرات کافئین انجام شده‌اند و نشان می‌دهند که کافئین در علائم رفلاکس نقشی ندارد. درصورتی‌که این موضوع درست باشد، پس باید ترکیبات دیگر موجود در قهوه را مورد بررسی قرار داد. بااین‌حال، سایر تحقیقات هیچ ارتباطی بین قهوه و علائم رفلاکس را نشان نمی‌دهند.

اگر با قهوه مشکلی ندارید می‌توانید آن را مصرف کنید، اما اگر احساس می‌کنید قهوه سبب رفلاکس و سوزش معده‌ی شما می‌شود بهتر است از خوردن آن اجتناب کنید یا مصرف آن را کاهش بدهید.

 

الکل

مصرف بیش‌ازحد الکل به چند طریق می‌تواند سبب تشدید علائم سوزش معده شود. الکل سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهای مری می‌شود که به بازگشت اسید معده به مری و سوزش معده منجر می‌شود. علاوه‌براین، نوشیدنی‌های الکلی به‌خصوص شراب و آب‌جو می‌توانند مقدار اسید معده را افزایش بدهند که خطر سوزش معده را بیشتر می‌کنند. مصرف بیش‌ازحد الکل به‌طور مستقیم به پوشش مری صدمه می‌زند و با گذشت زمان سبب حساسیت بیشتر مری به اسید معده خواهد شد.

مواد غذایی تند و پرادویه
سوزش معده با مصرف مواد غذایی تند تشدید می‌شود. اکثر مردم بعد از خوردن غذاهای تند و پرادویه از سوزش معده شکایت می‌کنند در حالیکه برخی دیگر می‌گویند غذاهای تند برای تسکین سوزش معده ی مزمن کمک کننده است.

توجه داشته باشید که مواد غذایی و غذاهای تند میزان اسید معده را بیشتر می‌کند و به این ترتیب نیز علائم ریفلاکس معده بروز کرده و بیشتر می‌شود. اگر متوجه شده‌اید که غذاهای تند سوزش معده تان را بیشتر می‌کند حتما مصرف آن ها را کاهش داده و از خوردن غذاهای تند و در عین حال داغ بپرهیزید

گوجه فرنگی
مصرف گوجه فرنگی تازه یا کنسروی، می‌تواند عاملی برای سوزش معده شود.  با وجود اینکه گوجه فرنگی یک ماده ی غذایی مفید و سالم است اما در عین حال حاوی اسیدهایی است که می‌تواند باعث تحریک معده شود و به این ترتیب در حین هضم غذا ریفلاکس معده ایجاد کند. اگر از این مشکل رنج می‌برید لازم است که مصرف گوجه فرنگی را کاهش دهید. سس خوشمزه ی گوجه فرنگی و کلا محصولات غذایی حاوی آن باعث تشدید مشکل خواهد شد.

نعناع
نعنا و محصولاتش مانند چایی نعنا و آبنبات‌های نعنایی شهرت زیادی در تسکین معده درد دارد اما این گیاه می‌تواند باعث تشدید سوزش معده شود. خاصیت بی‌حس‌کنندگی نعنا می‌تواند باعث شل شدن اسفنکتر مری شود و به این ترتیب اسید از معده به سمت مری نفوذ کند.

اگر شما به دنبال گیاهی برای تسکین سوزش معده تان هستید به جای نعنا از زنجبیل استفاده کنید. اگر از ریفلاکس معده رنج می‌برید و دچار حالت تهوع می‌شوید باید بدانید زنجبیل برای رفع حالت تهوع بسیار مناسب است. قبل از خواب حتما چای زنجبیل میل کنید تا در طول شب دچار ریفلاکس معده نشوید.

غذاهای درمانگر ریفلاکس معده 

درمان خانگی ریفلاکس معده

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ