با این ویتامین های حیاتی سلامتی پوستتان را تضمین کنید

sahar.d
اگر پوستی شاداب و زیبا میخواهید باید مطمئن شوید که در طول روز پوستتان از انواع ویتامین های مفید تغذیه می کند. در این مطلب شما را با ویتامین های حیاتی برای پوست و منایع آن ها آشنا می کنیم.

افرادی که به قدر کافی آب می‌نوشند، علاوه بر تامین نیاز بدن و حفظ سلامتی کلی آن، پوستی شاداب‌تر و قابل انعطاف‌تر نیز خواهند داشت. در کنار آب ویتامین ها و برخی مواد مغذی نقش موثری در حفظ سلامت و شادابی مو دارند. در این مطلب شما را با خواص ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست آشنا می کنیم.

متخصصان پوستی تاکید دارند اگر می‌خواهید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید توجه و عمل به آنچه گفته شد را مبنای تمیز کردن، تقویت و تغذیه قرار دهید تا خون‌رسانی، کلاژن‌سازی و مراقبت بهداشتی سبب کاهش اکسیدشدگی سلول‌های پوستی شما شوند و پوستتان مدت بیشتری جوان و سرزنده و سالم بماند.

ویتامین های مفید برای پوست

ویتامین C برای تولید کلاژن لازم است. همچنین برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به این ویتامین نیاز است.

ویتامین D نیز برای تکثیر سلول‌های پوست و جذب کلسیم لازم است. 

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که باعث مصرف نرمال اکسیژن و جلوگیری از اکسیداسیون در بدن می‌شود.

ویتامین K در پروسه انعقاد خون موثر است.

کمبود ویتامین A موجب خشکی پوست، تاثیر منفی بر رشد مو و علاوه بر آن کم شدن بینایی در شب و افزایش خطر عفونت می‌شود.

ویتامین B1 برای عملکرد سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها دخالت دارد وکمک می‌کند تا بیماری‌های پوست درمان شوند.

ایجاد ترک در گوشه و کنار دهان و لب‌ها به دلیل کمبود ویتامین B2 است و علاوه بر این، کمبود این ویتامین موجب ریزش مو و شوره‌ سر می‌شود. 

ویتامین B9 برای رشد و توسعه‌ سیستم‌ گردش خون و ایمنی بدن لازم است وعلاوه بر این، برای تولید سلول‌های جدید پوست، مو و ایمنی مفید است.

یتامین B12 برای سلول‌های سیستم عصبی و سلول‌های مغز استخوان لازم است.

کمبود ویتامین عوارض بسیار زیادی برای پوست ایجاد می‌کند که در مورد کمبود هر نوع ویتامین متفاوت است. خشکی پوست، ایجاد چروک و پیری زودرس، عدم ترمیم زخم‌ها، اختلال در ساخت کلاژن، خونریزی زیر پوست و لثه از جمله عوارض کمبود ویتامین‌های مورد نیاز پوست است.

جهت جذب بیشتر، بهتر است ویتامین‌ها همراه غذا مصرف شود. 

ویتامین C تنها چند ساعت در گردش خون باقی می‌ماند و برای کسب نتیجه بهتر ویتامین C باید در 3 وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.

مواد غذایی تامین کننده ویتامین ها و مواد مغذی کدامند؟

کسانی که ویتامین C بدنشان را با خوردن مواد غذایی و به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات دارای این ماده شمیایی به اندازه لازم تامین می‌کنند از سلامت پوست بهتری نسبت به دیگران برخوردارند، چرا که این ویتامین به کلاژن‌سازی کمک می‌کند. این ویتامین در انگور سیاه و سفید، گریپ فروت، پرتقال، فلفل سبز، جعفری، ترشک و اسفناج و انواع مرکبات و دیگرمیوه‌ها وجود دارد.

انجیر، نخود، انار و به‌ویژه سبزیجاتی چون پیاز، ترب، کلم، کلم‌پیچ، تره، اسفناج و سیر هم به دلیل آن‌که به مواد غذایی خونساز معروفند یا مواد آنتی‌اکسیدانی همچون آمینواسید و ویتامین‌هایی مثل  E،A  و C در خود دارند، به طریق مستقیم و غیر مستقیم سبب گردش راحت‌تر خون یا غذارسانی بهتر به سلول‌های پوستی و در نتیجه حفظ سلامت و زیبایی پوست می‌شوند.

منبع ویتامین E شامل غلات، سبزیجات، زیتون، ذرت، روغن آفتاب‌گردان و بادام زمینی است.

در میان شیر ماده غذایی دیگری است که برای سلامت و شادابی پوست زبانزد است. شیر به دلیل داشتن مقادیر مناسبی از ویتامین به‌خصوص ویتامین B2 و B12، همچنین کلسیم و ویتامین D، عامل تغذیه‌ای مفیدی به شمار می‌رود.

منابع ویتامین B9 در سبزیجات با برگ سبز، لوبیا، نان (آرد گندم) و مخمر است.

ویتامینA فرم طبیعی رتینول و بتاکاروتن است. منابع رتینول در گوشت، جگر، روغن ماهی، زرده‌ تخم‌مرغ و پنیر وجود دارد. در شکل بتاکاروتن نیز در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و هویج وجود دارد.

ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن

7+2 خوردنی برای درخشندگی پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ