هشدار،این داروها را با غذا نخورید

pegiu
داروهایی که نباید با غذا خورده شوند را در این مطلب بخوانید

داروهایی که نباید با غذا خورد

گاهی شنیده شده که می گویند برای آنکه معده خالی نباشد قرص ها و داروها را با غذا بخورید .اما باید بدانید خوردن بعضی از دارو ها با غذا دارای عوارض جدی ای است که شاید از روی ندانستن دچار این اشتباه شوید.بنابراین بهتر است نام داروهایی که نباید با غذا خورده شود را در این مطلب از الودکتر ببینید و دیگر اینداروها را با غذا نخورید تا هم اثر بخشی دارو بالاتر برود و هم دچار مشکل های بعدی نشوید

داروهای فشار خون و موز

این داروها ٬ مقدار پتاسیم خون را افزایش میدهند. پتاسیم در شرایط طبیعی برای ما مفید است اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود٬ مشکلات قلبی مثل نامنظم بودن ضربان قلب و تپش قلب ایجاد میکند. موز نیز از منابع خوب پتاسیم است. پس اگر همزمان با داروهای فشار خون مصرف شود٬ پتاسیم بدن را به شکل غیرطبیعی افزایش میدهد. سایر منابع غذایی پتاسیم عبارتند از: سبزیجات برگدار٬ پرتقال و جایگزینهای نمک.

داروهای تنظیم کننده کلسترول و گریپ فروت

آب گریپ فروت٬ مقدار اثر این داروها را در خون افزایش میدهد و شایع ترین اثر جانبی آنها یعنی درد پا تشدید می شود. اگر هر داروی دیگری نیز مصرف می کنید٬ قبل از لذت بردن از گریپ فروت٬ با پزشک مشورت کنید.

داروهای قلب و شیرین بیان

شیرین بیان حاوی ترکیبی به نام glycyrrhizin است که در صورت مصرف همزمان با داروی digoxin باعث نامنظم شدن ضربان قلب و مشکلات وخیم تر دیگر می شود. این ماده غذایی همچنین اثر برخی از داروها مانند داروهای فشار خون، رقیق کننده های خون، مسکن ها و داروهای ضد بارداری را کاهش می دهد.

آب هویج و داروهای ضدآکنه

مصرف همزمان داروی ضدآکنه «ایزوترتینوئین» (آکوتان و دکوتان) با داروهای داکسی‌سیکلین، مینوسیکلین، تتراسیکلین، متوترکسات، مکمل‌های حاوی ویتامین A و هر نوع مکمل برای افزایش یا کاهش وزن و بدن‌سازی ممنوع است. توصیه می‌شود از مصرف الکل هم خودداری شود زیرا باعث عوارض کبدی خواهد شد. بهتر است در طول درمان این دارو از زیاده‌روی در مصرف آب هویج (بیش از دو لیوان در روز) خودداری کنید چراکه این دارو از مشتقات ویتامین A تولید شده است و زیاده‌روی در مصرف آب هویج همزمان با آن ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

داروهای درد قفسه سینه و ترکیبات شیرین بیان

هیدرالازین، ماینوکسیدیل، ایزوسوربات دی نیترات. این دارو برای توقف درد قفسه سینه استفاده می شود که میتوان آنها را با معده پر یا خالی مصرف نمود. از مصرف همزمان الکل و ترکیبات دارای شیرین بیان با این دارو خودداری شود. میزان سدیم و کلسیم دریافتی نیز کاهش یابد به عبارتی مصرف نمک، لبنیات، کنسروها (رب گوجه فرنگی و…) محدود شود.

داروهای رقیق کننده خون و اسفناج

اسفناج و سایر سبزیجات برگدار٬ حاوی ویتامین کا هستند که با داروها ی رقیق کننده و ضد انعقاد٬ تداخل ایجاد میکند و اثر این داروها را کاهش میدهد. در نتیجه٬ خطر لخته شدن خون افزایش می یابد.

وافارین و سالاد

ویتامین K موجود در خوراکی‌هایی مثل کلم، کاهو، بروکلی، نخود، اسفناج، آووکادو و… می‌تواند برای کسانی که از داروهای رقیق‌کننده خون ازجمله وارفارین استفاده می‌کنند، خطرناک باشد. در واقع نوسانات این ویتامین در بدن می‌تواند وارفارین را بی‌اثر کند و آثار ضدانعقادی آن را کاهش دهد؛ در نتیجه احتمال شکل‌گیری لخته‌های خونی بالا می‌رود. پس سعی کنید هر هفته میزان مشخصی از این ویتامین را مصرف کنید. ویتامین K همچنین میزان تاثیر استامینوفن را پایین می‌آورد.

دیگوکسین و غذاهای فیبردار

این دارو برای درمان نارسایی قلب به کار می رود. این دارو باید با معده خالی و حتما هر روز در ساعت مشخصی مصرف شود. در خصوص مصرف فرآورده های گیاهی مانند( آلوئه ورا ،زالزالک ،جینسنگ و….) و مکمل های کلسیم، ویتامین D، احتیاط شود. فیبرهای غذایی نیز مانند (سبوس گندم) می تواند موجب کاهش دارو در بدن شود. این دارو سبب تخلیه پتاسیم می شود به ویژه اگر با فروزماید مصرف شود. به همین دلیل مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم چون (مرکبات، موز، طالبی، سیب زمینی، قارچ، بامیه، زرد آلو و انگور) توصیه می شود.

داروهای تیروئید و گردو

گردو و سایر مواد غذایی پرفیبر٬ مثل آرد لوبیای سویا٬ مانع از جذب صحیح این داروها میشوند. اکثر پزشکان توصیه میکنند که داروهای تیروئید رو قبل از خواب مصرف کنید تا بدن شما وقت کافی برای جذب آنها را داشته باشد.

تتراسایکلین و لبنیات

کلسیم موجود در لبنیات مانع جذب صحیح آنتی بیوتیک ها می شود. در واقع باید این داروها را یک تا دو ساعت قبل از صرف غذا مصرف کنید تا بدن زمان کافی برای جذب کل دارو را داشته باشد.

چی رو با چی نخوریم؟

–  مصرف همزمان استامینوفن با غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل بیسکویت، خرما، مربا و… باعث کندی جذب دارو می‌شود.

– مصرف همزمان قرص‌های پوشش‌دار بیزاکودیل (نوعی ملین) همراه با شیر یا غذاهایی که خاصیت بازی دارند باعث از بین رفتن پوشش قرص در معده و کاهش اثرات درمانی دارو می‌شود.

– مصرف داروهای آهن‌دار مثل سولفات آهن (فروس‌سولفات) و خوراکی‌های حاوی آهن با چای باعث عدم جذب آهن می‌شود. پس افرادی که فقر آهن دارند نباید بلافاصله بعد از غذا، چای بنوشند. همچنین مصرف همزمان حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات با مکمل آهن (فروس‌سولفات) مانع جذب آن می‌شوند. در مقابل، مصرف قرص‌های آهن با آب مرکبات به دلیل وجود ویتامین C باعث جذب بهتر آهن می‌شود.

– مصرف همزمان دارو و مایعات داغ، باعث کاهش اثرات آنها می‌شود.

– مصرف همزمان الکل همراه بعضی داروها مثل مترونیدازول، سفالوسپورین و بعضی از داروهای پایین‌آورنده قند خون مثل گلی‌بن‌کلامید باعث کاهش اثر دارو و ایجاد عوارض ناخواسته دارویی از قبیل تهوع، استفراغ، کرامپ‌های شکمی و سردرد می‌شود. همچنین مصرف همزمان الکل همراه داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور باعث افزایش اثر تضعیف کننده سیستم اعصاب توسط این داروها می‌‌شود.

– مصرف فیبرهای غلات، سبوس، حبوبات، ریواس و اسفناج جذب قرص‌های کلسیم را کاهش می‌دهد.

–  ترکیبات اسیدی موجود در آبمیوه‌ها می‌توانند اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند پنی‌سیلین) را کاهش دهند.

–  مصرف سه تا چهار فنجان چای یا قهوه در روز ممکن است اثر دگزامتازون را افزایش دهد.

خوردن این ماهی ها ممنوع

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ