جرم گوش همانند موی بینی عمل می کند!

atoosamirzavandi
جرم گوش ماده ای است که از گوش در برابر خشکی و خارش محافظت می کند.

جرم گوش ماده ای زرد رنگ، چسبناک و بدون بو است که همانند موی بینی گوش و پرده ی آن را از گزند و آسیب حفظ می کند. گاهی تجمع جرم گوش بر روی شنوایی تاثیر دارد آنگاه می توان خیلی آهسته آن را تمیز کرد اما دستکاری همیشه ی این نقطه به دلیل حساس بودن پرده گوش خطرناک است. در ادامه بیشتر در مورد گوش و جرم تولید شده در آن بحث خواهیم کرد.

چرا گوش ما جرم تولید می کند؟

جرم گوش که به آن «واکس گوش» هم گفته می شود، به طور طبیعی توسط غددی که در پوست کانال گوش قرار دارند، ترشح می شود و نقش محافظت کننده، نرم کننده و ضد باکتریایی دارد.

 

فقدان جرم گوش می تواند منجر به خشکی و خارش گوش شود. به طورطبیعی جرم تولیدشده به تدریج و مرتباً از طرف پرده ی گوش به سمت بیرون حرکت می کند و با حرکات فک، این ذرات جرم خشک شده از کانال گوش خارج می شوند.

 

جرم گوش در نیمه ی بیرونی کانال گوش تولید می شود. بنابراین گاهی در معاینه ی گوش مشاهده می شود که جرم در نزدیکی پرده ی گوش قرار دارد. این بدان معناست که بیمار سعی کرده با گوش پاک کن جرم گوش خود را خارج کند. او قسمت های بیرونی تر را خارج و قسمت های عمقی تر را فشرده کرده، مثل برفی که فشرده شده باشد.

علایم تجمع جرم گوش کدامند؟

درد گوش و احساس کیپ بودن گوش

کاهش شنوایی که ممکن است پیش رونده باشد.

صدای وزوز در گوش

خارش و خروج ترشحاتی از گوش

خطرات گوش پاک‌کن

بر اثر فرو بردن جسم خارجی به داخل گوش، علاوه بر خطر آسیب‌رسانی به پرده گوش، امکان ایجاد خراش‌های ظریف میکروسکوپی در مجرای گوش وجود دارد.در این صورت و با توجه به احتمال وجود میکروب و یا قارچ در سطح گوش، چنانچه شخص زمینه آلودگی را پیدا کند، مبتلا به عفونت گوش خواهد شد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکانی که از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنند بیش از سایرین در معرض خطر پارگی پرده گوش قرار دارند.استفاده از گوش پاک‌کن با تضعیف سیستم دفاعی گوش، موجب افزایش خطر ابتلا به خشکی و خارش گوش می‌شود.

چطور جرم گوش شبیه اشک است؟
جرم گوش، گوش های ما را لیز و نرم می کند، همان طور که اشک، چشم های ما لیز و مرطوب می کند. اگر مقدار جرم گوش کم باشد، گوش ها دچار خشکی و خارش می شوند.

از شمع گوش استفاده نکنید.
برخی افراد برای پاک کردن جرم گوش از شمع گوش استفاده می کنند. در این روش، فرد روی یک طرف بدن خود دراز می کشد و شمعی مخروطی شکل و تو خالی در داخل کانال گوش قرار می گیرد. سپس شمع را روشن می کنند.
گفته می شود حرارت شمع، جرم گوش را نرم می کند و بیرون می آورد.در حالی که این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و در عین حال باعث سوختگی گوش، گرفتگی گوش در اثر تجمع جرم و سوراخ شدن پرده گوش می شود.

 

بررسی وضعیت سلامتی از طریق جرم گوش

با بررسی رنگ و غلظت جرم گوش می‌توان به اطلاعات زیادی درباره وضعیت سلامتی و آنچه در داخل بدن رخ می دهد، دست یافت.

 

جرم گوش آبکی و سبز

تعریق زیاد ممکن است باعث ورود عرق به درون گوش و مخلوط شدن آن با جرم گوش شود و حالت آبکی به موم گوش دهد. اما اگر عرق نکرده اید و جرم گوش آبکی سبز یا زرد پررنگ است، این می‌تواند نشانه عفونت گوش باشد.

 

جرم گوش خشک و یا چسبناک

این حالت بین افراد با نژادهای مختلف، متغیر است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که بیشتر مردم قاره آسیا دارای جرم گوش خشک و ساکنان قاره آفریقا و اروپا دارای جرم گوش چسبناک یا خیس هستند. مطالعات ژنتیکی نشان می‌دهد حالت‌های متفاوت موم گوش، نوعی واکنش به شرایط محیطی است که آنها را از اجدادمان به ارث برده‌ایم.

 

جرم گوش با بوی تند

گاهی به‌جای این‌که جرم خود به خود و به طور طبیعی از گوش خارج شود، در گوش تجمع پیدا می‌کند و به مرور زمان دچار علایمی مانند درد یا پری گوش می‌شوید

این نوع جرم نشانه عفونت یا آسیب‌دیدگی در قسمت میانی گوش است و می‌تواند نشانه‌های متعددی داشته باشد از جمله مشکل دار شدن قسمت میانی گوش، مشکل در حفظ تعادل بدن، وزوز گوش ، احساس پری یا انسداد گوش. با داشتن این علایم حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

ترشح جرم گوش به بیرون

عفونت یا پارگی پرده گوش می‌تواند به رشد غیرطبیعی پوست روی پرده گوش (ضایعات پوستی) منجر شود که ساختاری شبیه کیست دارند. این ضایعات پوستی به شکل جرم و کثیفی از گوش بیرون زده و باعث درد و گرفتگی مجرای گوش می‌شوند.

 

تجمع جرم گوش

این مشکل نادر است و به‌جای این‌که جرم خود به خود و به طور طبیعی از گوش خارج شود، در گوش تجمع پیدا می‌کند و به مرور زمان دچار علایمی مانند درد یا پری گوش می‌شوید.

 

جرم گوش پوسته‌پوسته

این نوع جرم گوش نشانه ی بیماری نیست، بلکه در پی بالا رفتن سن، جرم گوش به‌صورت پوسته‌پوسته در می‌آید. به‌طورکلی با بالا رفتن سن، غدد کم کار می‌شوند. در چنین حالتی هیچ خطری سلامتی‌تان را تهدید نمی‌کند.

ده دانستنی مفید درمورد جرم گوش 

جرم گوش را تمیز کنیم یا نه؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ