علائم و راه درمان داغ شدن کف پا

mousavi
افراد زیادی هستند که از داغ شدن کف پا زجر می کشند و معمولا این احساس ناشی از آسیبی است که به اعصاب پا وارد شده و ممکن است در صورت آسیب و بیماری، داغ شدن کف پا مبیشتر شود.

ارزیابی دقیق درد و داغ شدن کف پا امری حیاتی بوده تا بتوان تشخیص دقیقی از علت این حس داشته و در نتیجه درمانی مناسب را در اختیار بیمار قرار داد.  در ادامه به معمول ترین دلایلی که منجر به داغ شدن کف پا می شود، علائم و راه درمان داغ شدن کف پا می پردازیم.

۱ نوروپاتی محیطی

این عارضه ناشی از آسیبی است که به اعصاب پا وارد شده و از معمول ترین دلایل این عارضه است. این عارضه در افرادی که دچار دیابت هستند و یا شکستگی و عفونت دارند شایع است که معمولا همراه با ضعف و یا احساس سوزن سوزن شدن کف پا خود را نشان می دهد و ممکن است ایجاد عدم تعادل کند.

روش های درمان داغ شدن کف پا که ناشی از نوروپاتی محیطی است با توجه به علت نوروپاتی محیطی تعیین می شود که باید برای درمان آن به پزشک متخصص رجوع کرد.

۲ نوراما مورتون

این بیماری ضخیم شدن اعصاب محیطی کف پا است که می تواند ناشی از حالت غیر عادی پا، فعالیت های بیش از حد و پر تکرار و دویدن با کفش نا مناسب و پوشیدن کفش پاشنه بلند باشد که در نتیجه آن کف پا داغ می شود. معمول ترین علائم این بیماری شبیه به آن است که بر روی سنگ ریزه بدون کفش ایستاده اید.

برای درمان این بیماری استراحت کردن، یخ گذاشتن، دارو های ضد التهاب و استفاده از کفش مناسب توصیه می شود و باید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کرد.

۳ بیماری عروق محیطی(PVD)

این بیماری گرفتگی سرخرگ های کل بدن به جز اطراف مغز و قلب انسان را شامل می شود که جریان خون را محدود می کند، همچنین با نام بیماری سرخرگ محیطی هم شناخته می شود. علت این بیماری ضخیم شدن و نازک شدن دیواره ی سرخرگ ها و یا انعقاد خون است. از علائم آن داغ شدن کف پا به هنگام راه رفتن، ضعف و گرفتگی عضلانی، تغییر رنگ پوست، کاهش رشد مو و ناخن است.

هدف اصلی درمان این بیماری کاهش و بهبود علائم آن و متوقف نمودن پیشرفت بیماریست. معمولا تغییر الگوی زندگی و ورزش منظم، ترک دخانیات و رژیم غذایی سالم توصیه می شود. در بدترین شرایط ممکن است نیاز به جراحی باشد.

۴ متاتارسالژی

خارش و التهاباتی که در استخوان و بافت پیرامون متاتارس ایجاد می شود را بیماری متاتارسالژی می گوییم. پیاده روی و یا دویدن بیش از حد، ضعف و گرفتگی عضلانی و کفش نامناسب نیز می تواند منجربه ابتلا به این بیماری بشود.

از علائم این بیماری احساس داغ شدن کف پا ( پایین تر از انگشت بزرگ پا) است که به هنگام راه رفتن و ایستادن بیشتر می شود و به مرور زمان این داغی، شدت می یابد. برای درمان این بیماری استراحت، یخ گذاشتن، ورزش، پدهای مناسب و برای درمان دقیق تر مراجعه به پزشک، توصیه می شود.

۵ سندرم تونل تارزال(استخوان قوزک پاTarsal)

فشردگی اعصاب تیبالی که از تونل تارزال که در بخش داخلی پا نزدیک به قوزک پا است عبور می کند و منجر به داغی کف پا می شود. تومور، کیست، گانگلیون (توده ای از بافت ها زیستی) و ورم پا می تواند منجربه این بیماری بشود.

داغ شدن کف پا، سوزن سوزن شدن کف پا، بی حسی پاشنه و انگشتان پا از علائم این بیماریست و معمولا یک پا را تحت تاثیر قرار می دهد. برای درمان استراحت، ورزش و مراجعه به پزشک توصیه می شود.

۶ دیابت

در افرادی که دچار دیابت نوع حاد هستند ممکن است به اعصاب محیطی آسیب برسد. این افراد در اثر بالا بودن قند خون در مدت طولانی که در نهایت سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد، به نوروپاتی دیابتی مبتلا می شوند.

بیمار دچار داغی کف پا و دست شده . معمولا داغی هنگام شب شدید تر می شود. و این امر همراه با ضعف عضلانی است. درمان این بیماران همانند درمان دیابت است. آن ها باید منظم و متناوب قند خون خود را تنظیم کنند.

۷ سندرم داغ شدن کف پا

همچنین با نام سندرم گریرسون-گوپالان شناخته می شود که نوعی آسیب به فیبر های عصبی پا است. تقریبا عامل مشخصی ندارد اما این نوع بیماری مرتبط با کمبود ویتامین B، دیابت، کم کاری تیروئید، آرتروز روماتوئید و مشکلات کلیوی است که معمولا این نوع سندرم را ژنتیکی در نظر می گیرند.

این بیماری همراه با داغ شدن کف پاست و معمولا این داغ شدن تا زیر زانو می رسد. داغ شدن کف پا هنگام شب بیشتر شده و  همراه با سوزن سوزن شدن و بی حسی پا است.برای درمان این بیماری معمولا حمام آب سرد، مکمل ویتامین B و کفش مناسب نیز توصیه می شود.

دلایل دیگر داغ شدن کف پا

۱اعتیاد به الکل

2کم کاری تیروئید

کاهش سطح هورمون های تیروئید ممکن است منجربه تورم شده و بر روی اعصاب فشار وارد کند که منجربه داغ شدن کف پا می شود.

3ایدز

تقریبا یک سوم افرادی که مبتلا به ایدز هستند از آسیب عصبی رنج می برند که منجربه داغی کف پا می شود.

4کمبود ویتامین

کمبود ویتامین B۱۲ می تواند منجربه داغ شدن کف پا شود.

5شیمی درمانی

بعضی از شیمی درمانی ها منجربه وضعیتی بنام اریترومایستزیم کف پا (Palmar-Plantar erythrodysesthesia)  می شوند که علائمی نظیر تورم، قرمزی و داغی کف پا دارد.

در بیشتر موارد داغی کف پا مسئله بزرگی نیست که ایجاد نگرانی کند اما در بعضی موارد ممکن است داغ شدن کف پا نشانه ای از یک بیماری جدی، سکته و یا انعقاد خون باشد. اگر کف پایتان ناگهان شروع به داغ شدن کرد بابد به پزشک متخصص رجوع کرده تا تمامی عوامل ممکن بررسی شود.

درمان داغ شدن کف پا

بطور کلی برای درمان داغ شدن کف پا می توانید با استفاده از روش های خانگی زیر به بهبودی برسید.

۱ شستن پاها با آب سرد به پایین آمدن دمای بدن بسیار کمک کننده است.

۲ خوردن سرکه سیب با تنظیم ph بدن راه حلی برای درمان داغ شدن کف پا محسوب می شود.

۳ زرد چوبه به علت کاکامین موجود در آن جریان خون را در سرتاسر بدن تنظیم نموده و خاصیت ضد التهابی دارد.

۴ زنجبیل به علت داشتن ترکیبات فعال برای تنظیم جریان خون بسیار مفید بوده و در نتیجه باعث پایین تر آمادن دمای پا می شود.

۵ به نقل از گیاه شناسان آویشن برای درمان داغی کف پا مناسب بوده و برای تنظیم جریان خون و باز کردن رگ هایی که دچار گرفتگی هستند هم مناسب است.

۶ ویتامین B۳ یا همان نیاسین برای تقویت سیستم عصبی و جریان خون مفید بوده و منجربه پایین آوردن دمای کف پای شما می شود.

۷ ماساژ دادن کف پا همراه با روغن زیتون یا نارگیل و یا روغن خردل برای درمان بی حسی و ضعف پا که بر اثر داغی کف پا اتفاق افتاده، مفید است.

۸ ورزش کردن نیز با توجه به تنظیم سیستم گردش خون مفید بوده و از اختلالات سیستم عصبی جلوگیری می کند.

با توجه به موارد گفته شده در صورت داغ شدن کف پا بصورت مستمر و پیاپی اکیدا توصیه می شود به پزشک متخصص رجوع کرده و با انجام آزمایشات مختلف از علت و نحوه ی درمان مطمئن شوید و تنها به مطالب گفته اکتفا نکنید.

منبع: نبض ما

به این دلایل هر شب کف پایتان را ماساژ دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ