حجامت برای این افراد ممنوع

mahdie.mohtashami
حجامت برای هر فردی توصیه نمی شود و باید توسط پزشک تجویز شود.

حجامت یک روش درمانی سنتی است که بیشتر در چین رایج بوده. حجامت دو نوع تر و خشک دارد و با توجه به اینکه خون آلوده را از بدن خارج کنند یا نه بستگی دارد. در این مقاله به حجامت و فواید آن می پردازیم.

 

فواید انجام حجامتبرای پوست و موهای زائدچیست؟

حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی ازبیماری ها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله ومورد تایید و تاکید اسلام می باشد.

حجامت به عنوان یک سنت الهی در روایات و سیره پیامبران وائمه اطهار(ع) مطرح گردیده و جزء احکام امضائی اسلام است و درطب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید به زبان علمی ازحجامت به تعبیر می شود.

حجامت خشک خود بر دو قسم است:
الف:سرد و خشک،
ب:گرم و خشک
حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. حجامت خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد. اینگونه از انجام حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

 

به گزارش افکارنیوز، در طب سنتی ایرانبه حجامت تاکید شده‌است ولی فقط به عنوان یکی از روش‌های درمانی. این کار در صورتی که با نظر پزشک خبره، آگاه و مکان مورد تایید از نظر استانداردهای درمانی انجام شود، می‌تواند روشی کمک کننده در پیشگیری و درمان بیماری‌ها باشد. ولی انجام بی رویه و عنان گسیخته آن که گاهی در جامعه می‌بینیم، می‌تواند بسیار مضر باشد؛  این در حالی است که برخی دیگر از کسانی که در زمینه طب سنتی فعالیت می‌کنند بر این باورند که دانشکده‌های طب سنتی زیر نظر طب غربی و دانشگاه‌های علوم پزشکی راه اندازی شده‌اند و این طب را با دیدگاه دیگری به مردم نشان می‌دهند و تاثیر گذاری حجامت را در پیشگیری و درمان نمی‌پذیرند. این گروه از درمانگران طبسنتی حجامت را از ارکان روش‌های درمانی و اعمال یداوی در طب ایرانی واسلامی می‌دانند.

نماینده انجمن علمی طب سنتی می‌گوید: حجامت در جایگاه خود روش درمانی مفیدی است و در عین حال می‌تواند مضر باشد. ادعاهای بیجا درباره اینکه طب سنتی می‌تواند جایگزین واکسیناسیون باشد یا اینکه به تنهایی به عنوان درمان اصلی بسیاری از بیماری‌ها موثر است، اغراق آمیز است.

وی همچنین می‌گوید: این صحیح نیست که بدون ویزیت بیمار، حجامت تجویز شود. در طب کلاسیک هم پزشک نیز پیش از تجویز هر گونه روش درمانی، باید بیمار را معاینه کند و براساس آن و اطلاعاتی که از بدن فرد به دست می‌آورد در مورد چگونگی درمان او تصمیم می‌گیرد. در طب سنتی هم باید پزشک آگاه فرد را معاینه کند و بر اساس شرایط فرد و بیماری او از روش های مختلف درمانی که یکی از انها می تواند حجامت باشد، استفاده کند.

حسینی یکتا به مردم توصیه کرد که جهت گرفتن مشاوره و ویزیت به پزشکانی مراجعه کنند که بر اساس قوانین کشوری مجاز به فعالیت در حوزه طب سنتی هستند.

حسینی یکتا تاکید می‌کند که حجامت مانند سایر خدمات درمانی باید در محیطی با استاندارهای بهداشتی انجام شود؛  مانند مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی و سلامتکده‌های طب سنتی که اسامی آنها در سایت انجمن علمی موجود است.

گروهی از فعالان طب سنتی بر موثر بودن انجام حجامت در ماهی به نام حزیران در فصل بهار تاکید می‌کنند و برای آن فواید زیادی را برمی‌شمارند. این ماه برگرفته از طب اسلامی است، اما هنوز از نظر وزارت بهداشت و انجمن علمی طب سنتی مورد تایید قرار نگرفته‌ است.

حسینی یکتا در این خصوص معتقد است که اگرچه در فصل بهار به علت تغییراتی در بدن، احتمال نیاز به حجامت بیشتر است، ولی حتما برای انجام حجامت فصل بهار هم با پزشک مشورت کنید. توصیه عام به حجامت در بهار برای همه صحیح نیست؛ چرا که نمی‌توان گفت همه گروه‌های سنی بدون هیچ مانعی می‌توانند در این فصل حجامت انجام دهند. احتمال اینکه افراد در فصل بهار نیاز به حجامت داشته باشند نسبت به سایر فصل‌ها بیشتر است ولی باز هم اینکه بگوییم مانعی برای حجامت تمام افراد در فصل بهار وجود ندارد، درست نیست و لازم است پزشک پیش از حجامت فرد را معاینه کند.

درمورد چه افرادی نباید حجامت کرد؟

انجام حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست و به منظورپیشگیری از بیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیک ماه شروع می شود تا سن روز فاصله یعنی چهل ساله چهل روز یک بار، پنجاه ساله پنجاه روز یکبار و ولی حجامت درمانی اگر توسط افراد غیر مطلع انجام شود ممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.

حالا واقعا حجامت فایده ای هم برای بدن دارد؟ 

حجامت زیر چانه چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ