اگر غمگین و افسرده اید زعفران بخورید

atoosamirzavandi
زعفران گیاهی است که به راحتی می تواند افسردگی را از بین ببرد.

زعفران این ادویه ی طلائی علاوه بر عطر و طعم خوبی که به غذا می دهد دارای خواص شگفت انگیزی است. یکی از خواص زعفران ضد افسردگی بودن آن است. در این مقاله به خواص زعفران اشاره می کنیم و تاثیر آن بر افسردگی را مورد بررسی قرار می دهیم.

به گزارش الو دکتر استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: مصرف زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است و بر اساس تحقیقات امروزی نیز نتیجه گرفته شده است که زعفران دارای خواص ضد افسردگی است و براساس طب سنتی به زعفران خواص فرح بخشی و خنده آوری نسبت داده‌اند.

خواص زعفران

روشن شدن پوست

زعفران برای درمان لک های صورت و روشن شدن پوست صورت مفید می باشد.

مقداری پودر زعفران را با 3 قاشق چایخوری شیر ترکیب کنید و آن را بر روی صورت بمالید و به آرامی ماساژ دهید بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

در روشی دیگر پودر زعفران را 2-3 ساعت در آب خیس کنید، آن را بر روی صورت بمالید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 5 دقیقه بشویید.

درمان جوش صورت

زعفران برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت و جای جوش مفید می باشد.

ماسک زعفران برای جوش و جای جوش

مقداری پودر زعفرانرا با 6-7 برگ ریحان خوب بکوبید، خمیر به دست آمده را بر روی صورت بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

زعفران را با عسل مخلوط کنید و بر روی صورت بمالید، چند دقیقه صبر کنید و سپس صورت را با آب گرم بشویید.

از بین بردن تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی

اگر به تازگی مدت زیادی را جلوی آفتاب بوده‌اید یا برنزه کرده‌اید، مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب بخیسانید. بعد از این مدت با انگشت آن را به پوست برنزه شده بزنید. این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می‌برد و همچنین درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

اضطراب و افسردگی را درمان می‌کند

افسردگی با نرخ شیوعی برابر با ۲۱ درصد جمعیت کل و در تمام رده‌های سنی کشورهای توسعه، یک اختلال جدی در جامعه‌ی امروز است. زعفران به عنوان یک گیاه درمانی، در طب سنتی ایرانی برای افسردگی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است، بنابراین محققان بر آن شدند که اثربخشی این گیاه را در درمان افسردگی خفیف تا متوسط در یک کارآزمایی بالینی شش هفته‌ای ارزیابی کنند.

سی بیمار سرپایی بزرگسال که برای افسردگی تحت مصاحبه‌ی بالینی قرار گرفتند، در این آزمایش شرکت کردند. شرکت‌کنندگان یک رتبه‌ی پایه (حداقل ۱۸) در مقیاس درجه‌بندی افسردگی همیلتون داشتند. در این آزمایش تک-مرکزیِ دو سو کور، شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی برای یک مطالعه‌ی شش هفته‌ای انتخاب شدند. افراد حاضر در این مطالعه به دو گروه تقسیم شدند. در گروه یک به شرکت‌کنندگان یک کپسول زعفران (۳۰ میلی‌گرم در روز) داده می‌شد و در گروه دو شرکت‌کنندگان یک کپسول ایمی پرامین ضد افسردگی (۱۰۰ میلی‌گرم در روز) دریافت می‌کردند. نتایج نشان داد که این گیاه در این دوز به اندازه‌ی ایمی‌پرامین در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر است.

در مطالعه‌ی دیگری که در مجله‌ی “پزشکی مکمل و یکپارچهمنتشر شد، ۶۰ شرکت‌کننده‌ی بزرگسال مبتلا به اضطراب و افسردگی به صورت تصادفی انتخاب شدند. تعدادی از این افراد دو بار در روز و به مدت ۱۲ هفته یک کپسول زعفران ۵۰ میلی‌گرمی و تعدادی دیگر کپسول پلاسبو (دارونما) دریافت کردند. پرسشنامه‌ی افسردگی بک (BDI) و پرسشنامه‌ی اضطراب بک (BAI) به عنوان پایه، شش و ۱۲ هفته پس از شروع دارو استفاده شد. پنجاه و چهار شرکت‌کننده به طور کامل در این آزمایش حضور داشتند. نتایج نشان دادند که در طول ۱۲ هفته، مکمل زعفران در مقایسه با دارونما اثر قابل‌توجهی در نمرات BDI و BAI داشت.

چشم

تحقیقات نشان داده که کروکین و کروکتین موجود در زعفران برای درمان بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا مفید می باشد.

کبد چرب

زعفران دارای خواص ضد التهابی بوده که می تواند با سم زدایی کبد به درمان کبد چرب و بزرگ شدن کبد کمک کند.

سنگ کلیه

زعفران مدر بوده و می تواند برای پاکسازی و سم زدایی کلیه هاو درمان سنگ کلیه مفید باشد.

فشار خون

زعفران حاوی مقادیر بالای مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم است که فشار خون بالا را کاهش می دهد.

اختلال نعوظ را درمان می‌کند

اختلال نعوظ بیش از ۱۵۰ میلیون مرد در سراسر جهان را مبتلا کرده‌است. در طب سنتی، این گیاه به عنوان داروی مقوی غرایز جنسی استفاده می‌شود. کروسین ماده‌ای است که باعث شده زعفران برای قوای جنسی مفید باشد.

در یک مطالعه‌ی مقدماتی برای ارزیابی این استفاده‌ی قدیمی از زعفران، ۲۰ داوطلب مرد مبتلا به اختلال نعوظ به مدت ۱۰ روز مورد بررسی قرار گرفتند. هر روز صبح، شرکت‌کنندگان یک قرص حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم از این ادویه را مصرف می‌کردند. شرکت‌کنندگان در ابتدای دوره و در پایان ۱۰ روز، آزمایش نعوظ صبحگاهی (بلند شدن آلت هنگام خواب) را انجام دادند و پرسشنامه‌ی شاخص بین‌المللی عملکرد نعوظ (IIEF-۱۵) را پر کردند.

پس از ۱۰ روز از شروع دوره، بهبودِ به لحاظ آماری قابل‌توجهی در ورم نوک و سفتی و همچنین تورم پایه و سفتی مشاهده شد. نمره‌ی کل ILEF-۱۵ در شرکت‌کنندگانی که این گیاه را مصرف کردند به طور قابل‌توجهی بالاتر بود. تاثیر مثبتی بر عملکرد جنسی با افزایش طول دوره دیده شد و تعداد دفعات نعوظ در مردان دچار اختلال نعوظ تنها پس از مصرف این گیاه به مدت ۱۰ روز مشاهده شد. بنابراین، مشخص شد این ادویه‌ی سنتی به طور بالقوه به عنوان یک درمان طبیعی برای ناتوانی جنسی نیز تاثیرگذار است.

درمان سریع افسردگی با زعفران

با دمنوش زعفران افسردگی را درمان کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ