روزه داری برای کسانی که دارو مصرف می کنند

toranj
با قرص و دارو چطور روزه داری کنیم؟

به گزارش الودکتر: کسانی که باید در طول روز قرص بخورند هم می توانند روزه بگیرند.

مصرف دارو در ماه رمضان

دکتر عباس اخگری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه مصرف آب و مایعات نقش بسیار مهمی در دفع داروها و متابولیت‌های ناشی از آنها دارد، اظهار داشت:در صورت روزه داری، بیماران در فاصله افطار تا سحر باید به میزان کافی آب و مایعات بنوشند.

در صورتیکه لازم است دارویی با معده خالی مصرف شود بهترین زمان مصرف دارو یک ساعت قبل از سحری و یا دو ساعت بعد از افطار است.

روزه داران تحت هیچ شرایطی وعده‌های دارویی خود را به صورت خودسرانه قطع نکنند، تغییر در زمان استفاده از دارو ممکن است در روند درمان اختلال وارد کند.

قطع ناگهانی برخی از داروها مانند بیماری صرع بسیار خطرناک است، اثر بخشی بسیاری از داروها ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آن در زمان معین دارد بنابراین بیماران در زمان روزه داری به صورت خودسرانه نوبت داروی خود را قطع نکنند.
آنتی بیوتیک‌ها از جمله داروهایی هستند که باید در زمان مشخص مصرف شوند و امکان تغییر ساعت آنها وجود ندارد، اما پزشک معالج شما می‌تواند با در نظر گرفتن نوع بیماری شما آنتی بیوتیکی را انتخاب کند که با برنامه روزه داری شما تداخل پیدا نکند.

بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک رمضان تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیماران باید از نظر سطح قند، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش گردند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه رمضان تعیین می شود.

بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند باید با پزشک خود مشورت کنند و در تمام بیماران دیابتی تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.

مصرف مکمل ها در زمان روزه داری

همه افراد در مقابل ساعت‌های طولانی روزه‌داری مقاومت بدنی یکسانی ندارند. شاید شما هم جزو افرادی هستید که در روزهای اول ماه رمضان بدون هیچ مشکلی روزه می‌گیرید اما وقتی به روزهای پایانی نزدیک می‌شوید بیماری‌ها سراغ‌تان می‌آیند و سرما می‌خورید یا به مشکلات دیگری دچار می‌شوید که ادامه روزه‌داری را برای‌تان دشوار می‌کند. در این صورت بهتر است بدانید احتمال دارد مشکل مربوط به رژیم غذایی‌تان باشد و کمبود بعضی از ویتامین‌ها شما را به دردسر انداخته است. برای پیشگیری از بروز این مشکل می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید. شاید در گذشته بعضی از افراد به این موضوع بی‌توجه بودند اما زندگی در دنیای مدرن به شما کمک می‌کند برای پیشگیری از کمبود ویتامین دست روی دست نگذارید و با توجه به شرایط راهی برای حل این مشکل پیدا کنید.

روزه و کمبود ویتامین‌ها

در ماه رمضان عادت‌های غذایی و زمان غذا خوردن افراد تغییر می‌کند و شاید به دلیل مصرف بیش از حد مواد پرحجم و مضر، ریزمغذی‌های لازم به بدن نرسد. در نتیجه کمبود ویتامین پیش می‌آید که می‌تواند بیماری‌ها و مشکلاتی را ایجاد کند. از این رو اگر برنامه غذایی کاملی ندارید و از گروه‌های اصلی غذایی مانند میوه و سبزیجات تازه، گوشت و پروتئین، هیدرات‌های کربن، حبوبات و غلات در رژیم غذایی‌تان استفاده نمی کنید با مشورت پزشک مصرف مکمل‌های غذایی را شروع کنید. به هر حال در ماه رمضان برنامه غذایی ما تغییر می‌کند و ممکن است در رژیم غذایی خلأ‌هایی به وجود بیاید که باید از طریق مصرف مکمل‌های غذایی برطرف شود تا بدین ترتیب از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی پیشگیری شود.

مولتی‌ویتامین خوب است

گاهی دیده می‌شود که در دهه آخر ماه رمضان بعضی از روزه‌داران ضعیف می‌شوند و سرما می‌خورند. این مشکل به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد چون ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و مواد معدنی کافی به بدن‌شان نمی‌رسد. از سوی دیگر در ماه رمضان گروهی از افراد با عجله سحری ضعیفی می‌خورند و به کامل بودن برنامه غذایی‌شان چندان توجهی نمی‌کنند بنابراین به این افراد توصیه می‌شود هنگام سحر و افطار یک ترکیب مولتی ویتامین مصرف کنند. این مولتی‌ویتامین باید کیفیت خوبی داشته باشد تا ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین شود. اگر در طول ماه رمضان روزی یک یا دو عدد مولتی‌ویتامین مصرف شود، در این صورت از نظر کمبود ویتامین در ماه رمضان مشکلی ایجاد نمی‌شود.

عوارض مصرف زیاد مکمل‌ها

زیاده‌روی در هر کاری نه‌تنها مفید نیست بلکه ضرر هم دارد. در مورد مصرف مکمل‌ها هم این نکته صدق می‌کند. ویتامین‌های محلول در چربی به‌سادگی از بدن دفع نمی‌شوند در نتیجه ممکن است پس از مصرف زیاد این مکمل‌ها علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ، گیجی و تاری‌دید به وجود بیاید. مصرف ویتامین C به مقدار خیلی زیاد در درازمدت بر کلیه‌ها اثر می‌گذارد. بهترین کار این است که مصرف ویتامین و مکمل‌ها با نظر مشاور تغذیه و پزشک متخصص صورت گیرد تا چنین عوارضی به وجود نیاید.

اگر روزه میگیرید به هیچوجه این غذاها را نخورید!
چه بیمارانی نمی توانند روزه بگیرند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ