عوامل پر خطر سرطان سینه را بشناسید!

toranj
عوامل ابتلا به سرطان سینه را بشناسید.

به گزارش الودکتر: سرطان سینه در بین زنان ایرانی بسیار شایع شده است که بهتر است عوامل سرطان سینه را با هم مرور کنیم.

عوامل خطرساز سرطان سینه

عدم تحرک فیزیکی: عدم تحرک فیزیکی موجب اضافه وزن می شود. اضافه وزن موجب می شود بدن استروژن و انسولین بیشتری تولید کند، هورمون های که می توانند تحریک کننده رشد سرطان باشند. از اینرو حفظ تناسب اندام در هر مرحله از زندگی ضروری است و با ورزش سموم بدن دفع می شوند.

عدم مصرف الکل و سیگار: هر چقدر سیگار بیشتری کشیده یا نوشیدنی الکلی بیشتری مصرف کنید بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستید.

شیفت های شبانه کاری طولانی: مطالعات بر روی زن های دارای شیفت کاری شبانه طولانی به مدت بیش از ۳۰ سال نشان داد این گروه از زنان دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار داشتند.

هورمون درمانی و قرص های ضدبارداری: محققان توصیه می کنند برای کاهش علائم یائسگی و جلوگیری از بارداری ناخواسته از دو روش هورمون درمانی و قرص های ضدبارداری استفاده نکنید و شیوه های جایگزین را بکار گیرید.

تغذیه: از خوردن غذا در بیرون منزل خودداری کرده و تغذیه سالم خانگی داشته باشید. اضافه وزن در آغاز دوره بزرگسالی (بعد از ۱۸ سالگی) و اضافه وزن بعد از دوره یائسگی می تواند منجر به سرطان پستان شود.

دلایل دیگر: چند دلیل دیگر که معمولا زنان آنها را نادیده می گیرند عبارتند از استفاده بیش از حد از دئودورانت ها و عطرها، ضربه خوردن یا کبود شدن پستان ها، کاشت پستان و سقط جنین که می توانند تهدیدی بالقوه برای سرطان پستان باشند.

شیوع سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است. از هر ۹ زن، یکی در طول زندگی‌اش به سرطان سینه دچار می‌شود. سرطان سینه در مردان هم ممکن است رخ بدهد اما بروز آن نادر است. سرطان سینه معمولا در زنان بالای ۵۰ سال ایجاد می‌شود اما زنان جوان‌تر نیز مصون نیستند. برخی گزارش‌ها سنِ بروز سرطان سینه در ایران را پایین‌تر از معیارهای جهانی دانسته‌اند. توصیه می‌شود زنان معاینات شخصی سینه را بیاموزند و از ۲۵ سالگی به طور مرتب این کار را انجام بدهند.

دلیل درد و حساسیت در سینه‌ها

ما اغلب درد را به وجود مشکلی در بدن ارتباط می‌دهیم. بنابراین گاهی زنان در مواجهه با درد و حساس شدن سینه‌ها گمان می‌کنند که به سرطان مبتلا شده‌اند. چندین عامل می‌تواند به درد در سینه منجر شود.

درد سینه‌ها که در طبِ بالینی به آن مَستالجیا (mastalgia) گفته می‌شود می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

    تغییرات هورمونی ناشی از عادت ماهیانه؛
    برخی قرص‌های ضد بارداری؛
    برخی قرص‌های درمان ناباروری؛
    کیست سینه؛
    سینه‌های بزرگ، که ممکن است با درد در گردن، شانه‌ها و کمر همراه شود؛
    استرس

این افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند!!

تشخیص سرطان سینه و رحم از طریق شکل اثر انگشت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ