تعادل فشار خون در خانم ها با خوردن این نوشیدنی!

atoosamirzavandi
فشار خون یکی از بیماری هایی است که نگرانی بسیاری برای افراد ایجاد کرده و تحقیقات نشان داده که مصرف قهوه در طولانی مدت آن را کاهش می دهد.

فشار خون عارضه ای ست که در سال های اخیر به دلیل رژیم های بد غذایی و عدم تحرک حتی گریبان گیر جوان ها نیز شده است. از طرفی امروزه نوشیدن قهوه رواج بیشتری در بین افراد پیدا کرده است. طبق تحقیقات اخیر به این نکته پی برده اند که نوشیدن قهوه در طولانی مدت باعث تعادل فشار خون در خانم ها می گردد. در این مقاله بیشتر در مورد خواص قهوه و تاثیر آن بر فشار خون اطلاعات کسب کنید.

تاثیر قهوه بر فشار خون

به گزارش الو دکتردر پنج بررسی انجام شده مشخص شد وجود 200-300  میلی گرم کافئین در خون، باعث افزایش  حدود 1/8 میلی متر جیوه فشار سیستولیک قلب و حدود 7/5 میلی متر جیوه فشار دیاستولیک قلب می شود. این افزایش فشار خون در یک ساعت بعد از مصرف کافئین دیده شد و کمتر از سه ساعت نیز طول کشید. در سه مطالعه ای که بر روی اثرات طولانی مدت (دو هفته ای) قهوه انجام شده بود، در مقایسه با رژیمهای بدون کافئین و نیز رژیم هایی با قهوه ی بدون کافئین، افزایش فشار خون دیده نشده بود. در مرحله ی آخر، در هفت مطالعه ی کوهورت انجام شده هیچ شواهدی مبنی بر وجود ارتباط بین مصرف دائمی قهوه و افزایش خطر بیماری قلبی یافت نشد.

در افرادی که فشار خون بالا دارند، مصرف کافئین باعث افزایش ناگهانی فشار خون کوتاه مدت ( به مدت سه ساعت) می شود. با این وجود، شواهد موجود ارتباطی را بین مصرف طولانی مدت قهوه و افزایش فشار خون و یا بین مصرف دائمی قهوه و افزایش خطر بیماری های قلبی در افرادی که سابقه ی فشار خون بالا دارند، نشان نمی دهد. 

خواص قهوه

خواص قهوه برای حافظه و پیشگیری از آلزایمر

قهوه سرشار از کافئین است و به همین دلیل سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند که این امر باعث تقویت هوشیاری ذهنی و دقت می‌شود و برای همین امکان به خاطر سپردن مطالب را راحت‌تر می‌کند. دانشمندان دریافته اند که نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز باعث کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به آلزایمر می شود. به عقیده این دانشمندان وجود ترکیبی به نام پولیفنول که ترکیبی آنتی اکسیدان است بیشترین تأثیر را در مقابله با آلزایمر دارد.

بر اساس پژوهشی که محققان بر روی حدود ۴۲۰۰ زن انجام داده‌اند مصرف روزانه حداقل ۳ فنجان قهوه خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. این میزان از سن ۸۰ سالگی حتی به ۷۰ درصد نیز می‌رسد. با این حال یادتان باشد که روزانه بیش از ۳ تا ۴ فنجان قهوه مصرف نکنید.

خواص قهوه برای لاغری و کاهش وزن

یکی از خواص قهوه، تاثیر مصرف قهوه در لاغری و کاهش وزن است. قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم می باشد که این مواد معدنی در تنظیم سطح قند خون و در نتیجه کاهش میل به خوردن شیرینی و تنقلات تاثیر مثبتی دارند. به همین دلیل، مصرف قهوه اشتها را کاهش داده و موجب کاهش وزن فرد می شود.

یکی دیگر از خواص قهوه کمک به سوزاندن چربی در بدن است. متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که کافئین به عنوان عمده ترین ماده‌ تشکیل دهنده قهوه، به کاهش وزن و لاغر شدن فرد کمک می کند. در واقع مقادیر بالای کافئین موجود در قهوه سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث می شود شما در طول روز کالری بیشتری بسوزانید. مصرف قهوه قبل از ورزش نیز سبب می شود به جای گلیکوژن، سلول های چربی به عنوان منبع انرژی استفاده شوند.

تاثیر مصرف قهوه در تقویت روحیه و شادی انسان

این شادی تنها به دلیل افزایش میزان کافئین نخواهد بود. سرشار بودن قهوه از آنتی‌اکسیدان‌ها یکی دیگر از دلایلی است که سبب ایجاد این احساس خوب پس از نوشیدن آن می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ موجود در قهوه، بعد از آنتی اکسیدان های موجود در میوه‌ها و سبزیجات، بیشترین جذب را در بدن دارد؛ دستاورد آن سالم ماندن بدن و مبارزه بهتر با بیماری‌ها خواهد بود.

تقویت و بهبود رنگ مو:

مخلوط دانه‌های قهوه با آب که به شکل خمیر درآمده‌اند را روی موهای مرطوب که تازه شامپو زده‌اید، مالیده و کمی به رنگ مویتان عمق بخشید. خاصیت اسیدی قهوه بافت مو را نرم و درخشندگی فوق‌العاده‌ای به مو می‌بخشد.

مقابله با بیماری ام اس:

اسکلروز متعدد (MS) بیماری مزمن سیستم مرکزی عصبی، مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. مطالعات قبلی نشان میدهد که مصرف قهوه از دیگر بیماری های عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند ولی تحقیق جدیدی نشان میدهد که این نوشیدنی می توان از انسان در برابر MS نیز محافظت کند. کافئین موجود در قهوه دارای خواص محافظت نورونی است که می تواند از تولید سیتوکینهای التهابی جلوگیری کرده و در نتیجه از واکنش سیستم ایمنی جلوگیری کند.

قهوه با نقرس مقابله می کند:

بعد از این که فایده‌های قهوه در مبارزه با انواع بیماری‌های گوناگون روشن شد، محققان سعی کردند تا بیشتر بررسی کنند شاید بتوانند ممنوعیت آن را در مورد بیماری‌های دیگر هم بردارند. این بار در مورد نقرس مطالعه کرده‌اند و متوجه شده‌اند نوشیدن ۵فنجان قهوه در روز نه تنها برای نقرسی‌ها اشکالی ندارد، بلکه اصولا احتمال ابتلا به آن را در افراد سالم کم هم می‌کند.

سالاد خوشمزه برای کاهش فشار خون 

کاهش فشار خون با انجیر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ