تصور نادرست در مورد آسیب هایی چشمی

mousavi
مطالعه کتاب در نور کم و ضعیف با افزایش سن می‌تواند به کار سخت و دشواری تبدیل شود، اما مستقیما به چشم‌ها آسیب نمی‌رساند.

شاید شما هم شنیده باشید که تماشای تلویزیون و نگاه کردن به مانیتور به خودی خود می‌تواند به سلامت چشم‌های شما آسیب برساند یا این‌که کج و کوله کردن چشم‌ها به ضعف بینایی منجر می‌شود. با این‌حال، محققان می‌گویند که وقتی کاملا جدی با این ادعاها روبه‌رو شویم، به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر آن‌ها از منظر علمی صحت ندارند. اگر می‌خواهید که تصورات نادرست را از واقعیت‌های علمی جدا کنید، به ادامه این مطلب توجه کنید.

تصور نادرست: خواندن کتاب در نور کم مستقیما به چشم‌ها آسیب خواهد زد

واقعیت: مطالعه کتاب در نور کم و ضعیف با افزایش سن می‌تواند به کار سخت و دشواری تبدیل شود، اما مستقیما به چشم‌ها آسیب نمی‌رساند. دکتر آنه سامرز (متخصص چشم‌ و سخن‌گوی انجمن چشم‌پزشکی آمریکا) می‌گوید: «کار کشیدن از چشم‌ها مستقیما به آن‌ها آسیب نمی‌رساند، همان‌طور که گوش دادن به موسیقی ذاتا برای گوش‌ها مضر نیست. با این‌حال، همه ما می‌دانیم که یک کودک ۱۰ ساله در نور کم می‌تواند به مراتب چیزهای بیشتری را نسبت به یک فرد ۴۰ ساله ببیند و همین مساله ما را نگران می‌کند. دلیل چنین تفاوتی این است که شبکیه چشم کودکان ذاتا راحت‌تر و بهتر فعالیت می‌کند. پس خواندن در نور کم مستقیما به چشم‌ها آسیب نمی‌رساند، بلکه چنین کاری را برای ما دشوار می‌کند».

تصور نادرست: اگر مشکل واضحی در چشم‌ها نداشته باشیم، لزومی ندارد معاینات منظم چشم‌ها را ادامه بدهیم

واقعیت: به‌گفته دکتر سامرز، معاینات منظم چشم‌ها برای همه انسان‌ها ضروری است، اتفاقا به همین دلیل که بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی که برای چشم‌ها به‌وجود می‌آیند، با هیچ نوع علامت و نشانه‌ای همراه نیستند. در بسیاری از موارد، تنها راهی که برای تشخیص این مشکلات وجود دارد، چیزی نیست جز معاینه چشم.

این متخصص می‌گوید: «انسان‌ها معمولا از ۴۰ سالگی به بعد، مشکلاتی مانند گلوکوم را تجربه می‌کنند، اما این بیماری دارای هیچ نوع علامت واضحی نیست و بعضی از افراد تا زمان از دست دادن بینایی اصلا متوجه این مساله نمی‌شوند. این درحالی است که تشخیص زودهنگام و درمان به‌هنگام این بیماری، از نابینایی افراد جلوگیری می‌کند». به همین دلیل است که متخصصان، مراجعات بیشتر و منظم‌تر برای معاینه چشم‌ها را بعد از ۶۵ سالگی شدیدا توصیه می‌کنند.

تصور نادرست: چشمک زدن یا جمع کردن چشم‌ها می‌تواند به بینایی آسیب برساند

واقعیت: دکتر سامرز می‌گوید بدترین مشکلی که می‌تواند به‌واسطه چشمک زدن یا جمع کردن چشم‌ها ایجاد شود، چین‌وچروک‌های اطراف چشم هستند که با اصطلاح چروک‌های پاکلاغی شناخته می‌شوند. با این‌حال، اگرچه چشمک زدن و جمع کردن چشم‌ها مستقیما به آن‌ها آسیب نمی‌رساند، اما می‌تواند از نشانه‌های وجود یک مشکل زمینه‌ای باشد. درواقع، کودکانی که با مشکل دوبینی مواجه هستند، معمولا از جمع کردن چشم‌ها برای دیدن نقطه مورد نظرشان کمک می‌گیرند.

به‌گفته دکتر سامرز، خود جمع کردن چشم‌ها یا مشاهده با یک چشم باز می‌تواند از نشانه‌هایی باشد که استفاده از عینک را ضروری می‌سازد. اگر چنین کارهایی یعنی جمع کردن چشم‌ها موقع مشاهده یا مشاهده با یک چشم باز به بهبودی در بینایی‌تان منجر می‌شود،‌ احتمالا به عینکی نیاز دارید که تماشای دوردست را برای شما راحت‌تر کند. به‌علاوه، چنین کارهایی می‌توانند نشان‌دهنده التهاب در چشم‌ها باشند، چون این التهاب باعث حساسیت به نور می‌شود و ما را به جمع کردن چشم‌های‌مان وادار می‌کند.

منبع: سلامتیسم

بیماری میگرن چشمی را می شناسید؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ