راه های تشخیص قاررچ سمی از قارچ خوراکی!

toranj
هر بیماری به سه علت در بدن شما اتفاق می افتد که در ادامه بیشتر با این سه علت آشنا می شوید.

به گزارش الودکتر: این روزها قارچ سمی و قارچ خوراکی بسیار حادثه آفرین شده اند که بهتر است راه تشخیص این دو قارچ را بدانید.

قارچ سمی

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس، در مورد مسمومیت به قارچ بیان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم که از خرید قارچ‌های فله‌ای و مصرف قارچ‌های خودرو و قارچ‌هایی که از سوی روستاییان در بازارهای محلی به فروش می‌رسد به‌شدت پرهیز کنند و قارچ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و به‌صورت بسته‌بندی‌های بهداشتی تهیه کنندکه دارای علامت سیب سلامت است.

 متأسفانه باوجود همه هشدارها در روزهای گذشته همچنان شاهد مصرف قارچ‌های مسموم و افزایش بیماران در شهرهای مختلف هستیم و مراجعه مسموم‌شدگان به مراکز درمانی همچنان ادامه دارد؛ به‌طوری که طی 72ساعت گذشته 3مسموم شده جدید در استان قزوین به ثبت رسیده است. همچنین تاکنون 682نفر به‌دلیل استفاده از قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شده‌اند که 489نفر درمان و ترخیص شده‌اند، 185نفر همچنان تحت درمان هستند، 8نفر فوت شده‌اند که 7نفر از این افراد مربوط به استان کرمانشاه و یک نفر هم متعلق به استان لرستان بوده است. در این خصوص 3نفر هم پیوند کبد شده‌اند و جمعا 26نفر به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شده‌اند. البته بیشترین حجم مراجعات مربوط به کرمانشاه بوده است و سایر مسمومان هم متعلق به لرستان، کردستان، زنجان، آذربایجان‌غربی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و قزوین بوده‌اند.

نشانه های مسمومیت به قارچ سمی

از نشانه‌های مسمومیت قارچ سمی عبارتند از: درد شکم، تهوع، استفراغ و ضعف و بی‌حالی که در فصل بهار مسمومیت با قارچ‌های سمی افزایش می‌یابد. با افزایش باران در فصل بهار رشد قارچ در طبیعت افزایش می‌یابد که خانواده‌ها ناآگاهانه از این قارچ‌ها استفاده کرده و دچار مسمومیت می‌شوند یا اینکه افراد محلی این قارچ‌ها را چیده و در شهرها به فروش می‌رسانند. بسیاری از این قارچ‌ها بسیار سمی بوده و سبب بروز عوارض شدید جسمانی مانند مشکلات کبدی‌، کلیوی و حتی مرگ می‌شوند. عمده‌ترین عوارض مسمومیت این قارچ‌ها به‌صورت گوارشی است اما بعضی افراد دچار علایم دیگر مانند کاهش سطح هوشیاری، یرقان، تشنج و در نتیجه ایست قلبی می‌شوند.

قارچ سمی و خوراکی را چگونه تشخیص دهیم؟

اگر سلامتی خود را دوست دارید، نه تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی ناآشنا خودداری کنید، بلکه به آنها دست هم نزنید، زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز در برخی گونه قارچ‌ها وجود دارد. برای تشخیص خوراکی بودن قارچ‌هایی که در مناطق صحرایی پیدا می‌کنید از افراد بومی منطقه کمک بگیرید. گفتنی است، قارچ‌‌های سمی در مقایسه با قارچ‌‌های خوراکی به سختی قابل تشخیص هستند، لذا بد نیست بدانید قارچ‌‌های سمی در طبیعت و بیشتر در جنگل‌ها و در بیخ و انتهای درختانی مثل زیتون، گردو و انجیر می‌رویند. در فضله گاو، مردارها و نزدیک لانه حیوانات سمی نیز رشد می‌کنند و بسیار خطرناک هستند.

توجه داشته باشید که برای بازشناختن قارچ‌های سمی از قارچ‌های خوراکی به هیچ وجه نباید آن را در زیر زبان آزمایش کنیم. هر مطلبی را که برای آزمایش این قارچ‌ها تا به حال شنیده‌اید، همه را فراموش کنید. علاوه بر این، راه‌هایی را که برای آزمایش کردن چنین قارچ‌هایی تا به حال امتحان می‌کرده‌اید، همه را کنار بگذارید. زیرا شما به هیچ وجه نباید قارچی را که در جایی سبز شده است و آن را نمی‌شناسید بخورید و یا حتی آن را مزه مزه کنید. تنها قارچ‌هایی قابل اطمینان هستند که در مغازه‌های معتبر برای فروش در دسترس مشتری‌ها قرار گرفته‌اند. قارچ‌های خوراکی در بسته‌بندی‌های مطمئن، در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند.

ویژگی‌های قارچ‌های سمی

قارچ‌های سمی اغلب به رنگ سیاه، سرخ و سفید و کمی لزج و بدبو هستند. وجود زائده کیسه مانند در پایه برخی قارچ‌‌ها معمولا نشان از سمی بودن آن‌ها است. می‌توان گفت مرغوب‌ترین قارچ‌های خوراکی قارچ‌هایی هستند که کلاهک آن‌ها بسته باشد یعنی شکاف‌ها و تیغه‌های زیر کلاهک دیده نشود و ظاهری خوب و تازه و بدون لک داشته باشد.

تصویر این 5 قارچ سمی را به ذهن بسپارید!
علائم مسمومیت با قارچ های سمی مشابه با قارچ خوراکی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ