چند درمان خانگی موثر برای اسهال

sahar.d
اگر دچار اسهال شده اید و به دنبال راهی موثر برای درمان آن هستید با این مطلب همراه شوید تا با درمان های خانگی اسهال آشنا شوید.

اسهال یکی از مشکلات رایج گوارشی است که همه در طول زندگی بارها با آن مواجه شده اند. در صورت شدید نبودن اسهال این مشکل 2-3 روز طول می کشد و موجب کم آبی بدن می‌شود که در پی از دست دادن مایعات رخ می‌دهد. اما در صورت شدید بودن، می تواند بسیار آزاردهنده باشد و منجر به کاهش ادرار، رنگ‌پریدگی،ضربان سریع قلب، و کاهش در پاسخگویی شود. در این مطلب توصیه های طب سنتی برای درمان اسهال را به شما معرفی می کنیم.

دلایل ایجاد اسهال

اصلی‌ترین علت اسهال، عفونت روده‌ها است. عفونت روده‌ ممکن است در پی این شرایط به وجود بیاید: ویروس، باکتری، انگل یا وضعیتی که به عنوان اسهال و استفراغ شناخته می‌شود. این آلودگی‌ها معمولاً از طریق غذا یا آبی حاصل می‌شوند که آلوده به مدفوع شده‌اند یا مستقیماً از فردی منتقل می‌شوند که به این بیماری آلوده شده است. 

این بیماری را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد: اسهال آبکی کوتاه مدت، اسهال خونی کوتاه مدت، و اگر به مدت بیش از دو هفته ادامه یابد، به عنوان اسهال پایدار شناخته می‌شود. 

اسهال آبکی کوتاه مدت می‌تواند در پی آلودگی به وبا باشد. 

اسهال خونی کوتاه مدت وضعیتی است که به عنوان دیسانتری هم شناخته می‌شود.

شماری از عوامل غیرعفونی نیز ممکن است منجر به اسهال بشوند. این عوامل شامل این موارد هستند: پرکاری تیروئید، عدم تحمل لاکتوز، بیماری‌های التهابی روده، مصرف برخی داروها، سندروم روده تحریک‌پذیر و… .

درمان های خانگی اسهال

مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهایی هستند که برای سلامتی بدن به ویژه برای سیستم گوارش مفیدند. معمولا باکتری ما را یاد بیماری می‌اندازد، اما بدن ما پر از باکتری است، هم باکتری‌های خوب و هم باکتری‌های بد. پروبیوتیک‌ها در دسته‌ی خوب‌ها هستند زیرا برای سلامتی اندام شکمی بسیار مفیدند.

پروبیوتیک‌ها در بدن ما به طور طبیعی یافت می‌شوند. برخی غذاها و مکمل‌ها هم دارای مواد پروبیوتیک هستند. با این حال تا پیش از نیمه‌ی دهه ۹۰ میلادی مردم کمتر به دنبال شناخت پروبیوتیک‌ها و فواید آن بودند.

امروز، پزشکان پروبیوتیک‌ها را برای رفع مشکلات گوارشی توصیه می‌کنند و به خاطر این شهرت نویافته‌شان، آنها را در همه جور خوراکی از ماست گرفته تا شکلات پیدا می‌کنید.

از جمله پروبیوتیک ها می توان به پنیر کهنه‌ی نرم، آب چغندر، شکلات تلخ، زیتون سبز، کفیر، خیارشور، نان خمیر ترش و ماست اشاره کرد. پروبیوتیک‌ها همچنین به شکل پودر و قرص نیز عرضه می‌شوند.

وجود باکتری‌های خوبی که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند، برای عملکرد طبیعی دستگاه گوارش ضروری است. این باکتری‌ها نقش مهمی در حفاظت از روده در برابر عفونت‌ها بازی می‌کنند. زمانی که سیستم گوارشی شما توسط آنتی‌بیوتیک‌ها تغییر کرده یا توسط باکتری‌های ناسالم و ویروس‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد، شما دچار اسهال می‌شوید. پروبیوتیک‌ها می‌توانند با بازگردانی تعادل باکتری‌ها در روده، به بهبودی شما کمک کنند.

غذاهای مناسب

شاید گفتن اینکه هنگام ابتلا به اسهال غذا بخورید، کمی عجیب به‌نظر برسد ولی خوردن برخی غذاهای خاص می‌تواند به کاهش علائم اسهال کمک کند و باعث می‌شود در اثر نخوردن غذا حال‌تان بدتر نشود. غذاهایی که فیبر کمتری دارند، می‌توانند به سفت‌تر کردن مدفوع کمک کنند از جمله موز، برنج سفید، پوره‌ی سیب و نان تست.

غذاهای دیگری که معمولا در زمان اسهال مفید است عبارتند از بلغور جو دوسر، سیب زمینی آب‌پز یا پخته شده (بدون پوست)، مرغ بدون پوست و سوپ مرغ.

برای مصرف این مواد غذایی بهترین راه ترکیب کردن سهم‌های کوچکی از هر کدام این محصولات غذایی در هر وعده‌ای است که می‌خواهید مصرف کنید. یادتان باشد  اشکالی ندارد برنج را با سوپ‌های مختلف مخلوط کنید تا کمی مزه بگیرد.

به نان تست‌تان کره نزنید زیرا این کار ممکن است مشکل‌تان را بدتر کند. خوردن دسرها خیلی ساده‌تر است زیرا موز و سس سیب در کنار هم خیلی خوش‌طعم است.

توجه: یادتان باشد همیشه سهم‌های کوچکی بخورید تا معده‌تان را بیش تر آزرده نکنید.

زنجبیل

در حالی‌که بسیاری از افراد می‌دانند زنجبیل برای برخی مشکلات گلو و صدا استفاده می‌شود، بیش‌تر آن‌ها نمی‌دانند برای مشکلات شکم هم به کار می‌رود. علاوه‌بر اسهال، می‌تواند برای تسکین گرفتگی و درد شکم هم استفاده شود.

ابتدا یک تکه‌ی کوچک زنجبیل بردارید. می‌توانید آن را رنده کنید، خیلی خوب رنده می شوند. آن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و بخورید.
یادتان باشد اگرچه ممکن است طعم آن کمی برایتان قوی باشد، از نوشیدن آب خوددای کنید تا اثرات مثبت آن را به راحتی احساس کنید.

نعناع فلفلی

خیلی‌ها نعناع فلفلی را فقط به خاطر استفاده در آبنبات‌ها می‌شناسند. گاهی اوقات می‌توان برای مزه‌دار کردن نوشیدنی های مختلف هم از آن استفاده کرد. نعناع فلفلی ماده‌ی خوبی است که به تسکین مشکلات شکمی کمک می‌کند.

قبل از هر چیزی مطمئن شوید برگ‌های نعناع مورد استفاده تمیز باشند. می‌توانید مقداری برگ نعناع را چند دقیقه در آب داغ غوطه‌ور کنید. وقتی احساس کردید دمای آب به حدی نیست که زبان‌تان را بسوزاند، می‌توانید آن را بنوشید.

دانه‌ی شنبلیله

دلیل اصلی آن‌که دانه‌های شنبلیله گزینه‌ی خوبی برای رهایی از اسهال شناخته می‌شوند آن است که سرشار از لیزاب است. حتما می‌گویید لیزاب چیست، لیزاب ترکیبی است که می‌تواند اثرات بد اسهال را سریعا متوقف کند.

می‌توان دانه‌های شنبلیله را به تنهایی جوید و خورد؛ می‌توان یک قاشق چایخوری ماست را با دانه‌های شنبلیله ترکیب کرد. کمی دانه‌ی زیره هم می‌تواند به بهبود مزه‌ی کلی آن کمک کند.

هشدار: یادتان باشد این ترکیب را باید سه بار در روز مصرف کرد تا سرع از دست اسهال خلاص شوید.

دمنوش بابونه

اگرچه تمام انواع چای روی بدن اثرگذار هستند، یک نوع چای برای تسکین دردهای ناشی از اسهال استفاده می‌شود و آن چای بابونه است. نکته‌ی عالی درباره‌ی این چای آن است که بخش‌های ناراحت دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و هرچه سریع‌تر اسهال متوقف می‌شود.

ظرف چند دقیقه چای بابونه را با آب داغ دم کنید. برای آن‌که طعم بهتری بگیرد، مقداری آب لیمو به ان اضافه کنید.

هم چنین، در صورتی که دوست ندارید در چای بابونه‌تان آب‌لیمو بریزید، شاید بهتر باشد آب لیمو را در یک لیوان آب بریزید و بخورید. این کار به تسکین دردهای اسهال کمک می‌کند.

مایعات شفاف

گاهی اوقات آدم‌ها فراموش می‌کنند نوشیدن آب چقدر در آغاز اسهال مهم است. توصیه می‌شود افرادی که چیزی حس نمی‌کنند روزانه ۸ لیوان آب بنوشند و کسانی که از اسهال رنج می‌برند باید روزانه حدود ده لیوان آب بنوشند تا از کم‌آب شدن بدن‌شان جلوگیری کنند.

برای آدم‌هایی که خیلی آب نمی‌نوشند، سایر مایعات شفاف به صورت سوپ و آب‌گوشت هم مفید است و می‌توان در خانه تهیه کرد.

هشدار: یادتان باشد مواد سالم به آن بیفزایید تا علائم اسهال را برطرف کند و آن‌ها را بدتر نسازد.

سیب

سیب ترد و خوشمزه است و یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر جهان است. این میوه غنی از مواد مغذی گیاهی و برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند وضعیت سلامتی بدن را بهبود بدهند و از برخی بیماری‌ها مانند اسهال جلوگیری کنند. سیب را می‌توانید برای تهیه‌ی سرکه استفاده کنید، به صورت خام بخورید یا با آن خوراکی‌های خوشمزه تهیه کنید. 

این میوه دارای فیبر فراوانی است و بخشی از رژیم مبست که در بالا ذکر شد، است. سیب تازه واقعا در تامین فیبر و تسکین درد معده مفید است. شما می‌توانید سیب را به راحتی هضم کنید و قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین بیش‌تری دریافت کنید. بهتر است ۲ تا ۳ سیب در روز برای سرعت بخشیدن به روند بهبود و خلاص شدن سریع از شر اسهال مصرف کنید.

درمان دل پیچه، اسهال و مسمومیت غذایی با طب سنتی

 درمان سریع اسهال کودکان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ