خوردن ماست در سحری برای بدن مضر است؟

atoosamirzavandi
ماست به دلیل پروتئین بالا بهترین خوراکی برای تحمل گرسنگی می باشد.

ماست و شیر لبنیات های سرشار از کلسیم می باشند. خوردن لبنیات کم چرب در سحر باعث می شود کلسیم بیشتری به بدن برسد و تشنگی را کمتر کند. خوردن ماست در وعده ی سحر هیچ ضرری برای بدن ندارد. برعکس به رفع بوی بد دهان نیز کمک می کند. در این مقاله بیشتر درمورد خواص ماست و لبنیات بخوانید.

فواید ماست

سیستم گوارش‌تان را دوباره بازسازی می‌کند

در حالی که افراد صاحب‌نظر هنوز ماستِ پروبیوتیک را بی‌تأثیر می‌دانند اما عده‌ای همچنان مصرف ماستِ پروبیوتیک را توصیه می‌کنند و دلیل این توصیه را هم تأثیر ماستِ پروبیوتیک در تنظیم دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان می‌کنند.

ماستِ یونانی معمولا نسبت به ماستِ سنتی، سفت‌تر است، پروتئین چربی‌سوز بالاتری دارد و دارای میزان بیشتری پروبیوتیک است. باکتری‌های خوب میکروارگانیسم موجود در ماست، نه تنها به سیستم گوارش شما کمک می‌کند بلکه باعث جذب بیشتر مواد مغذی به بدن‌تان می‌شود و سلامت سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

ماست به روند گوارش شما کمک می‌کند و موجب عدم ابتلا به یبوست می‌شود، بیماری‌های التهابی روده به سراغ‌تان نمی‌آید و البته چون لاکتوز کمتری نسبت به شیر دارد، دچار عدم تحمل لاکتوز نمی‌شوید.

اشتها‌یتان را متعادل‌تر می‌کند

مطالعات درباره‌ی غذاهای حاوی پروتئین بالا نشان می‌دهد این غذاها می‌توانند گرسنگی شما را برطرف کنند و مانع پُرخوری زیادتان در لحظه می‌شوند. باید بدانید که ماست منبع ابتدایی پروتئین است اما همه‌ی انواع ماست‌ها دارای میزان یکسان پروتئین نیستند. در حالی که ماست چکیده، مقدار قابل توجهی پروتئین در هر وعده‌ تأمین می‌کند. در واقع این مقدار می‌تواند دو برابر حالت عادی باشد بنابراین در هر ظرف ماست بالای ۲۰ گرم پروتئین وجود دارد. توصیه‌ی ما این است برای آنکه حس سیری کنید، یکی از انواع ماست را که حداقل ۱۰ گرم پروتئین در هر وعده به شما برساند، انتخاب کنید. با توجه به مواردی که عنوان شد جای تعجب نیست اگر ماست یکی از بهترین میان‌وعده‌های با پروتئین بالا در آمریکا محسوب می‌شود.

فشارخون را کاهش می‌دهد

تحقیقی در مجله‌ی آمریکایی Clinical Nutrition نشان می‌دهد بزرگ‌سالانی که روزانه دو وعده یا بیشتر لبنیات کم چرب می‌خورند، ۵۴ درصد کمتر به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند. می‌پرسید چرا؟ توضیح این موضوع با نمک موجود در بدن شما ارتباط دارد. بیشتر از دوسوم ما، بیش از دو برابر مقدار توصیه شده نمک مصرف می‌کنیم و این امر با گذشت زمان می‌تواند به فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و کلیوی منجر شود. اما پتاسیم می‌تواند مازاد سدیم را از بدن خارج کند و خبر خوب اینکه یک وعده ماست، مقدار فراوانی پتاسیم دارد. هر ۲۳۰ گرم ماست، حدودا ۶۰۰ گرم پتاسیم دارد. این مقدار از میزان پتاسیم موجود در یک موز بزرگ هم که حدودا ۵۴۴ میلی‌گرم پتاسیم دارد بیشتر است..

خواص ماست برای تقویت روده و معده

یکی از بهترین، نیرومندترین و ارزانترین و سهل الهضم ترین غذاها ماست است. این ماده معده را تقویت و به هضم غذا کمک می کند.  ماست باعث سلامت روده ی بزرگ می شود ، وقتی ماست مصرف می کنید شما به دو روش از روده خود محافظت می نمایید ، اول اینکه ماست حاوی لاکتوباکتری است که از روده ی بزرگ حفاظت می کند و حتی خطر سرطان روده ی بزرگ را کاهش می دهد . این باکتری ها رشد باکتری های مفید روده را افزایش داده و موجب کاهش تبدیل صفرا به مواد سرطان زا می شوند 

 همچنین ماست به روده ها کمک می کند تا به حال عادی خود برگردند؛ باکتریهای مضر را از روده ها خارج می کند و در نتیجه هضم و جذب غذا آسان می شود.

کلسیم موجود در ماست برای سالخوردگان بی اندازه مفید است و این اشخاص که همیشه از عفونتهای روده ای خود می نالند اگر بطور مرتب ماست بخورند گاز و عفونت روده آنها به کلی برطرف خواهدشد.

 ماست بهترین دارو برای معده است، زیرا علاوه بر اثرات درمانی که در یبوستهای مزمن و اسهال دارد باکتری های مفیدی در معده تولید می کند که برای سلامت بسیار مفید است.

 ماست  نیرو ، نشاط ، مقاومت و چابکی به فرد می دهد و دستگاه بدن را از سموم پاک می کند. به همین دلیل است که در تمام بیماریها ، خوردن آن را تجویز می کنند

 طبیعت ماست گرم و در درجه دوم سرد است؛ هرچه ماست ترش تر باشد سردی آن زیادتر است

خوردن ماستبرای چه افرادی مضر است؟

خوردن ماست هم مثل هر ماده ی غذایی برای دسته ای از افراد توصیه می شود و برای برخی از افراد جزو خط قرمز های تغذیه محسوب می شود. این مطلب را بخوانید و بدانید که آیا شما می توانید ماست بخورید یا نه؟

یک متخصص طب سنتی معتقد است:وجود این باکتری ها و بودن آن در دستگاه گوارش خود سلامتی و طول عمربه ارمغان می آورد ولی در مصرف ماست باید نکاتی را رعایت کرد.

ماست و خیار برای کاهش وزن

خواص ماست و کلم برای پوست درخشان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ