هرگز این قسمت از سیب زمینی را نخورید!

toranj
قسمتی از سیب زمینی وجود دارد که هرگز نباید خورده شود.

به گزارش الودکتر: هر میوه و سبزی دارای قسمت هایی است که بهتر است خورده نشود. سیب زمینی هم قسمتی دارد که بهتر است هرگز آن را نخورید.

خواص سیب زمینی

مهم ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است که معمولاً 9 تا 25 درصد آن را تشکیل می دهد، از این رو برای تامین انرژی ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تاثیر آفات قرار می گیرد و پرورش آن آسان تر است. امروزه روسیه و آلمان بزرگ ترین تولید کنندگان سیب زمینی هستند.

سیب زمینی تقویت کننده قلب  ، محکم کننده لثه ، مسکن درد و زخم معده  است.
سیب زمینی  در بین سبزیجات حاوی ویتامین C  بالایی است و هر 100 گرم سیب زمینی 20 تا 25 میلی گرم ویتامین C دارد و برای تامین ویتامین C مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین C آن به هدر می رود. برای اینکه سیب زمینی ویتامین C کمتری را از دست بدهد ، سعی کنید آن را در مقدارهای کم خریداری و نگهداری کنید و آن را با پوست بپزید . برای پخت ، اول آب را در ظرف جوش بیاورید. بعد سیب زمینی ها را در آن بیاندازید و پس از پخت آنها را از آب خارج کنید و نگذارید در آب گرم بمانند. سیب زمینی علاوه بر ویتامینC حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم ، فسفر  ، آهن  و منیزیم  است.

سیب زمینی پخته شده یا کباب شده با پوست، بیشترین مقدار ویتامین ها را داراست.

سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین B6  است. یک فنجان سیب زمینی پخته 21 درصد B6 مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. می دانید که بسیاری از آنزیم های بدن خصوصاً آنهایی که در تبدیلات پروتئینی درگیر هستند به B6 محتاج هستند، در نتیجه برای تولید سلول های جدید احتیاج به B6 داریم . B6 برای ورزشکاران  بسیار حیاتی است و به آمادگی و بازسازی بدنشان کمک می کند . پس بهتر است حتماً در رژیمشان از آن استفاده کنند. B6 در جلوگیری از سرطان نیز مفید است. پس بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته ای یک بار سیب زمینی را جایگزین دیگر مواد نشاسته ای کنند.

سیب زمینی می تواند حاوی مواد سمی بوده و سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیاندازد.
 سیب زمینی آب پز به همراه تخم مرغ آب پز و یک پرس سالاد، یک وعده غذایی کامل به حساب می آید اما اگر در انتخاب سیب زمینی دقت نکنید، همین غذای سالم تبدیل به ماده ای سرطان زا خواهد شد!

سیب زمینی هایی که بخشی از آن ها به رنگ سبز درآمده است بالقوه می توانند محتوی نوعی سم به نام “گلیکو آلکالویید” یا GA باشند که بطور طبیعی در سیب زمینی به وجود می آید و برای سلامت انسان زیانبار است. اما دانشمندان می گویند که فقط با بریدن قسمت های سبز شده می توان بخش اعظم سم تولید شده را از سیب زمینی جدا کرد و به این ترتیب، خطر را کم کرد.

چگونه مانع از تولید شدن سم GAدر سیب زمینی شویم؟

میزان سم GA در سیب زمینی را می توان با بکار بستن شیوه های صحیح قبل از برداشت و بعد از برداشت، کاهش داد و به همین دلیل کشاورزان و تولید کنندگان می توانند نقش مهمی در کاستن از خطری که متوجه سلامت مردم است، ایفا کنند.

آثار مسمومیت با سم GA

معمولا نشانه ها ۸ تا ۱۲ساعت بعد از هضم سیب زمینی سبز شده آغاز می شود که این نشانه ها می تواند به صورت به هم خوردن وضعیت گوارشی و یا اختلالات عصبی نمودار گردد.

آثار ملایم آن شامل سردرد، سرگیجه، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال است. بی قراری، خواب آلودگی و برهم خوردن تعادل روانی، لرزش و هذیان گفتن از دیگر نشانه های این مسمومیت است اما از آنجا که در بسیاری از دیگر بیماری ها نیز این نشانه ها مشاهده می شود امکان تشخیص اشتباه آن بسیار است.

نحوه مصرف قسمت های مختلف سیب زمینی
سیب‌زمینی را حتما با پوست بخورید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ