طرز تهیه غذاهای ساده برای افطار

mahdie.mohtashami
غذاهای ساده برای افطار کدم غذاها هستند؟ آیا با غذاهای ساده برای افطار آشنا هستید؟در این مقاله طرز تهیه چند نوع غذای ساده برای افطار را به شما آموزش می‌دهیم.

با شروع شدن ماه مبارک رمضان درست کردن غذایی ساده برای افطار دغدغه خیلی از ما می‌باشد.در این مقاله به شما طرز تهیه افطارهای ساده را آموزش می‌دهیم. 

سوپ ماست برای افطار

مواد لازم: گوشت چرخ کرده: 250 گرم، ماست: 2 لیوان ، جو پرک: یک لیوان، آب به میزان لازم ، نخود پخته: یک لیوان سر خالی، آرد: 2 قاشق غذاخوری ، تخم مرغ: یک عدد ، نمک و فلفل: به میزان لازم ، آب لیمو: 2 قاشق غذا خوری، پیاز: 2 عدد بزرگ ، کره ذوب شده: 2 قاشق غذا خوری ، شوید و نعنا خشک: از هر کدام یک قاشق.

طرز تهیه: ابتدا گوشت چرخ کرده را با یک پیاز رنده شده و نمک و فلفل مخلوط کرده و قلقلی درست کنید و کنار بگذارید. در یک قابلمه مناسب نخود پخته شده و جو پرک را با آب روی حرارت بگذارید .بعد از چند دقیقه جوشیدن، بقیه مواد سوپ را اضافه کنید و بگذارید با هم پخته شده و جا بیفتد . ماست و تخم‌مرغ را باید قبلا زده باشید و بعد به مواد اضافه کنید. قلقلی‌ها را هم سرخ کنید. نعنا و شوید را هم تفت دهید. مقداری از کوفته‌ها و شوید و نعنا را برای تزئین نگه دارید و بقیه را هم به سوپ افزوده و بعد از چند دقیقه زیر سوپ را خاموش کنید و آن را در ظرف مناسب بریزید وبا شوید و نعنای سرخ شده و کوفته قلقلی تزئین کرده و نوش جان کنید.

کلوچه خرمایی برای افطار 

مواد لازم: شیر: یک لیوان ، روغن جامد: یک لیوان، بکینگ‌پودر: یک قاشق مرباخوری ، شکر: یک قاشق غذاخوری، پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری و آرد: به اندازه‌ای که خمیر به‌ دست نچسبد.

مواد میانی: خرما: هسته گرفته شده یک لیوان، هل، دارچین، گلاب: به مقدار لازم ، روغن: کمی ، تخم‌مرغ و کنجد: به میزان لازم برای تزئین روی کلوچه

طرز تهیه: شیر و تخم‌مرغ و روغن و شکر را در ظرفی بریزید و مخلوط کنید. بکینگ‌پودر و آرد را دو بار الک و به مواد اضافه کنید و خوب به هم بزنید. تا جایی آرد اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. این خمیر احتیاج به استراحت ندارد. روغن را در ماهیتابه ریخته و گرم کنید. خرما را در روغن تفت دهید وآن را له کرده و با کمی مغز گردوی خرد شده و هل و دارچین و گلاب مخلوط کنید. بعد از خمیر به اندازه یک نارنگی کوچک بر دارید و کف دست صاف کنید و یک قاشق مربا خوری از مواد میانی را وسط خمیر بگذارید و به آرامی خمیر را ببندید و با یک کارد چند برش روی آنها بدهید و روی کلوچه‌ها را زرده تخم مرغ و کنجد زده مانند کتلت، فرم داده و در روغن داغ سرخ کنید. روغن اضافی آنها را بگیرید و در ظرف مناسب چیده و برای سفره افطار آماده کنید.

کمپوت خانگی برای افطار 

مواد لازم: سیب: یک کیلو ، شکر: 400 گرم، زعفران: 2 قاشق ، گلاب: 4 قاشق غذاخوری‌

طرز تهیه: سیب درختی را پوست بگیرید و برش دهید و حتما هسته آن را در آورید. شکر را روی سیب ریخته و آن‌قدر آب روی آن بریزید که یک‌سوم مواد را بپوشاند. بعد از جوش آمدن زعفران را اضافه کنید و در قابلمه را بسته تا زعفران رنگ باز کند. 15 دقیقه برای پخت کافی است. گلاب را هم بریزید و از روی حرارت بردارید. پس از خنک شدن در شیشه بریزید و محکم در آن را ببندید. یک قابلمه بزرگتر را آب کنید و روی حرارت گذاشته تا جوش آمده، شیشه‌های محتوی کمپوت را وارونه در آن قرار دهید و10 دقیقه هم به این حالت شیشه‌ها را بجوشانید. کمپوت آماده شده را پس از خنک شدن در یخچال بگذارید. گلابی، هلو، زردآلو و گیلاس را هم به همین ترتیب می‌توانید کمپوت کنید .

رنگینک برای افطار 

مواد لازم: خرما: 300 گرم، مغز گردو: نصف لیوان ، آرد: یک لیوان ، خلال پسته: یک قاشق غذاخوری ، پودر دارچین: 2 قاشق غذاخوری ، پودر زیره: یک قاشق چای‌خوری، روغن: به میزان لازم

ابتدا خرما را شسته و هسته آن را در آورده و یک‌چهارم مغز گردو را در خرما بگذارید و در یک ظرف مناسب بچینید. آرد را با روغن یا کره سرخ کنید و دقت کنید، که خیلی کم روغن نباشد و حالت روان داشته باشد. دارچین و زیره را هم افزوده و از روی حرارت برداشته و مایه را روی خرما‌ها بریزید. طوری که تمام سطح خرما را پوشش دهد .در نهایت روی آن را با پودر یا خلال پسته تزئین نمایید و سفره افطار را با آن رنگین کنید.

حلیم خانگی برای افطار 

مواد لازم: گندم پوست گرفته: نیم کیلو ، گوشت گردن یا گوشت بوقلمون: نیم کیلو ، پیاز: 2 عدد ، آب گوشت: 3 لیوان، نمک و دارچین: به میزان لازم، کره: 100 گرم

طرز تهیه: برای تهیه حلیم، ابتدا گندم را شسته و از یک شب قبل آن را خیس کنید و روز بعد آن را بپزید .سعی کنید آب گندم‌ها تبخیر شود و بعد از روی حرارت بردارید. گوشت را هم با 2 عدد پیاز بپزید .بعد از پخت حدود 3 لیوان از آب آن باقی‌مانده باشد. سپس استخوان‌های گوشت را در آورید و آن را ریش ریش کنید. گندم پخته شده را در مخلوط‌کن ریخته و مقداری از آب گوشت را به آن اضافه کنید و چند دقیقه مخلوط‌کن را روشن کنید تا گندم‌ها نرم و مایه صافی حاصل شود. در این مرحله، گندم نرم شده را کم کم به گوشت اضافه نموده و آب گوشت را همراه نمک به آن بیفزایید و خوب مخلوط کرده، مجددا روی حرارت قرار دهید و با حرارت کم، مرتب به هم زده تا حلیم ته نگیرد و خوب جا افتاده و کشدار شود .میتوانید مقداری از گوشت را برای تزئین نگه دارید . حلیم را در ظرف مناسبی کشیده و کره را ذوب کرده به همراه دارچین و گوشت و در صورت تمایل شکر و خامه و کنجد روی حلیم ریخته و تزئین نمایید .حلیم گزینه مناسب غذایی برای افطارتان است .

سوپ قارچ با سبزیجات برای افطار  

مواد لازم:

سیب‌زمینی یک عدد ،هویج یک عدد ، جعفری و کرفس خرد شده یک پیمانه، پیاز ۲ عدد، قارچ خرد شده ۲ پیمانه ،بلغور جو یا گندم یا جو و گندم پرک شده یک پیمانه ، پودر جوانه گندم ‌ ۲ قاشق سوپخوری، کدو ۲ عدد،  شیر یک پیمانه ‌

طرز تهیه:

پیازها را نگینی خرد کرده، کمی تفت دهید و سپس قارچ را به آن اضافه کنید. در این مرحله مقداری پودر جوانه گندم به مواد اضافه کنید تا آب نیندازد. سپس کرفس، هویج و کدوهای خرد شده را نیز به مواد اضافه کنید و در آخر سیب‌زمینی‌های ریز شده را نیز به مواد قبلی اضافه کنید و به اندازه مناسب در آن آبجوش بریزید. وقتی آب به جوش آمد گندم یا جوی پرک شده را نیز به مواد اضافه کنید.   اجازه دهید تا مواد به حدی بپزد که سوپ دارای غلظت شود. وقتی سوپ خوب غلیظ شد یک لیوان شیر و جعفری را به آن اضافه کنید و بگذارید تا سوپ با در باز بجوشد تا سبزی سبز ‌رنگ باقی بماند. در مرحله آخر نمک، فلفل و ادویه را نیز به سوپ اضافه کنید و بعد از مدتی آن را از روی شعله بردارید. اگر غلظت سوپ کافی نبود در آخرین مراحل می‌توانید به آن کمی دیگر پودر جوانه گندم اضافه کنید. این سوپ با مقداری پنیر گودا طعم خوبی پیدا می‌کند، اما اگر می‌خواهید سوپ سبکی داشته باشید از پنیر صرف نظر کنید.

نان شیرمال برای افطار

مواد لازم:

آرد سفید: ۵ لیوان، تخم‌مرغ: ۳ عدد ، شکر: نصف لیوان ، خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری ، کره: ۵ قاشق غذاخوری، نمک: کمی ، وانیل: نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه:

آرد، نمک، وانیل و خمیر مایه را مخلوط کنید. شیر و شکر، کره و دو عدد تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید. خمیر آماده شده را یک ساعت در دمای معمولی محیط قرار داده و روی آن را بپوشانید. تا خمیر به عمل آید. بعد به هر شکل که دوست دارید به آن فرم داده و زرده تخم‌مرغ سوم را با کمی زعفران مخلوط کرده و با برس روی نان بمالید. ۱۰ ​تا ۱۵ دقیقه به همان حالت بگذارید. فر را از قبل آماده کنید و خمیر نان‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه و با حرارت ۲۲۰ درج سانتیگراد در فر بگذارید تا پخته ​ و روی آنها طلایی شود. چنانچه می‌خواهید نان نرم‌تر باشد، یک ظرف کوچک آب در فر گذاشته و نان را بپزید. نان شیرمال با یک لیوان شیر، افطاری مناسبی برای روزه‌داران است.


برای سلامتی خودتان، افطار را با این ماده شروع کنید


غذاهای پیشنهادی برای افطار کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ