علائم مهم و هشدار دهنده افت قند خون!

faateme1366
قند خون و تعادل آن امر حیاتی برای حفظ تعادل بدن و سلامتی است. هر نوع افزایش یا کاهش قند خون می تواند ضررهایی برایتان به همراه داشته باشد. بنابراین هرچه بیشتر درباره علائم کاهش قند خون بدانید بهتر خواهد بود. علائم هشدار دهنده افت قند خون به شما کمک می کند زودتر برای درمان خود اقدام کنید.

 

کاهش قند خون یعنی چه؟

به گزارش سایت الودکتر، تشخیص پایین بودن قند یا hypoglycemia (کم شدن قند در خون)، دارای نشانه های هشدار دهنده ایست که شامل جستجوی یک سری علائم و شناسایی رفتارها است. کاهش کم قند خون (زیر ۷۰ mg/dll) ممکن است موجب حالت تهوع، یا نامنظمی ضربان نبض شود. کاهش قند خون متوسط (زیر ۵۵mg/dll) دارای نشانه های هشدار دهنده از جمله تغییر مود (حوصله)، سر درد و مشکلات روانی است. کاهش قند خون شدید (۳۵۵ – ۴۰ mg/dl) ممکن است منجر به حالت غش، تشنج و هیپوترمی (کم شدن ناهنجار حرارت بدن) گردد.Hypoglycemia برای کسانی که بیماری دیابت دارند خطر ویژه ای دارد و اگر درمان نشود می تواند تا وضعیت های اورژانسی پیشرفت کند. با خوردن یک غذای میان وعده، مخصوصا قبل و بعد از ورزش، و اگر دیابت دارید با مدیریت میزان قند خون می توانید از کاهش قند خون پیشگیری کنید.

 

چه کسانی بیشتر به افت قند خون مبتلا می شوند؟

هیپوگلیسمی اصطلاحی پزشکی است که به معنای کاهش قند خون است، عارضه‌ای شایع در افراد مبتلا به دیابت است. مبتلایان به دیابت که از درمان‌های کاهنده قند خون مانند تزریق انسولین استفاده می‌‌کنند، در صورتی که دوز دارویی بیش از حد توصیه ‌شده دریافت کنند یا وعده‌های غذایی‌شان را نخورده باشند، ممکن است به این عارضه دچار شوند.

 

کاهش قند خون و عصبی شدن

کاهش قند خون را با این علامت بشناسید: اگر ناگهان و بدون دلیلی مشخص با افراد دیگر تند برخورد می کنید و آستانه تحمل شما به شدت پایین آمده است، این امکان وجود دارد که به دریافت قند یا کربوهیدارت نیاز داشته باشید. این نوسانات خلقی می توانند موجب گریه هیستریک و همچنین خشم غیر قابل کنترل در برخی افراد شوند. اگر احساس می کنید سطوح خشم شما رو به افزایش است یا شرایطی عادی بیش از حد معمول بر شما تاثیرگذار است، مصرف یک موز یا دیگر منابع سالم قند می تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

 

افت قند خون و تعریق

اگر در محیطی با دمای عادی و متوسط حضور دارید، اما همچنان به شدت عرق می کنید ممکن است افت قند خون مقصر اصلی این شرایط باشد. تعریق می تواند نشانه ای از افت قند خون خفیف – زمانی که قند خون به زیر 70 میلی گرم در هر دسی لیتر رسیده است – باشد. هنگامی که قند خون افت می کند، تعریق بیشتر مواقع در پشت گردن و خط مو صورت می گیرد. به این شرایط هنگام شب باید توجه داشته باشید زیرا فرد ممکن است در خواب به شدت عرق کند و متوجه آن نباشد که این شرایط به نام هیپوگلیسمی شبانه نیز شناخته می شود.

 

یک علامت خیلی ناخوشایند

اگر کاهش قند خون دارید، ممکن است تجربه بی اشتهایی یا حالت تهوع را داشته باشید. حالت تهوع یک احساس تهوع یا ناراحتی معده است. در موارد جدی و نادر، ممکن است از شدت تهوع استفراغ کنید.

 

گرسنگی علامت افت قند خون است؟

گرسنگی همیشه نتیجه یک کاهش قند خون است. کمتر شدن قند در خون، احساس گرسنگی را باعث می شود . hypoglycemia متوسط ممکن است در واقع سبب احساس گرسنگی شدید گردد. اگر این تنها نشانه هشدار دهنده کاهش قند خون شما است، احتمالا بتوانید این وضعیت را با یک میان وعده مانند موز درمان کنید.

 

تغییرات در سر، نشانه کاهش قند خون

سردردی که نشانه کاهش قند خون باشد می تواند در گیجگاه، بالای سر، یا در پشت سر رخ دهد. زمانی که مربوط به کمبود قند خون باشد، ممکن است همراه با گیجی و تیرگی دید باشد. اگر کاهش قند خون شبانه دارید- یعنی در حین خواب قند خون کاهش یابد-ممکن است که زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید تجربه سردرد را داشته باشید. اگر با افت قند خون خفیف مواجه باشید، احتمال تجربه سرگیجه چندان عجیب نیست، به ویژه اگر به بیماری دیابت مبتلا باشید. بیماران مبتلا به دیابت ممکن است سرگیجه ناگهانی را تجربه کنند که می تواند با افزایش ناگهانی دمای بدن همراه باشد و می تواند شرایطی هشدار دهنده باشد. در زمان وقوع چنین حالتی، فرد باید به دیگران اطلاع دهد که به بیماری دیابت مبتلا است تا کمک دریافت کرده و در بهترین حالت یک خوراکی به شما داده شود تا سطوح گلوکز خون افزایش یابد. در شرایطی که قند خون پایین می تواند موجب احساس سرگیجه شود، دلایل دیگری نیز می توانند در این زمینه موثر باشند که دمای بیش از اندازه بالا، کم آبی بدن، یا واکنش به دارو از آن جمله هستند.

 

اگر این 15نشانه را دارید، حتما آزمایش قند خون بدهید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ