دفع لخته خون در قاعدگی ، یک هشدار مهم !

faateme1366
قاعدگی و تغییرات و روند قاعدگی مثل دفع لخته خون در قاعدگی می تواند نشانه مهمی از میزان سلامت بانوان باشد. اما سوال مهم این است که دفع لخته خون در قاعدگی یک هشدار مهم است؟ برای یافتن پاسخ این سوال ادامه مطلب را بخوانید.

لخته خون در قاعدگی طبیعی است؟

به گزارش سایت الودکتر، دفع لخته خون در دوران قاعدگی، پدیده ای است که هر زنی در طول سال های باروری خود تجربه می کند. اگرچه شاید این لخته ها زنگ خطر را زیر گوش تان به صدا درآورد، اما واقعیت این است که بیشتر اوقات دفع لخته با خون عادت ماهانه کاملاً طبیعی است حتا وقتی اندازه لخته ها خیلی بزرگ است. با وجود آنکه دفع لخته های خونی طبیعی است، مهم است که بدانید چه زمانی این لخته ها به یک مشکل جدی اشاره دارد. به طور طبیعی خون فاکتورهای ضدانعقاد خونی تولید می کند که غلظت خون را حفظ می کند و اجازه نمی دهد که خون لخته شود، اما گاهی وقتی جریان خون سنگین است، این فاکتورهای ضدانعقاد خون، زمان کافی برای عمل کردن ندارند و در نتیجه لخته های خونی شکل می گیرند.

کدام لخته های خون نگران کننده است؟

هرچند دفع لخته خون در دوره عادت ماهانه پدیده ای طبیعی است. اما لخته های خون زمانی باعث نگرانی می شود که بالاتر از مشت یک زن باشد در تمام دوره عادت ماهانه بیش از حد اتفاق بیفتد و پس از دوره عادت ماهانه هم رخ بدهد و همراه با درد نیز باشد. اما در ادامه به برخی دلایل دفع لخته خون در قاعدگی  می پردازیم که مهم هستند و باید مورد بررسی قرار گیرند.

یک مشکل شایع اما حل شدنی

یکی از دلایل دفع لخته خون در قاعدگی ، سندروم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین مشکل هورمونی زنان است. وقتی زنی از سندروم تخمدان پلی کیستیک رنج می برد تعادل بین هورمون های زنانه، استروژن و پروژسترون بهم می خورد. این اختلال باعث خونریزی غیرعادی و سنگین خون می شود که به صورت لخته دفع می شود.

دفع لخته خون در قاعدگی به دلیل یک کمبود بدنی

مطالعات نشان می دهد کمبود آهن موجب لخته شدن خون می شود. اگر کم خونی هنوز تشخیص داده نشده است نباید بلافاصله مصرف مکمل های آهن را شروع کنید. ابتدا آزمایش خون برای تعیین مقدار هموگلوبین انجام دهید. اگر مقدار آن پایین باشد پزشک مکمل تجویز می کند. کمبود مواد معدنی و مواد بیولوژیکی که فرایند تشکیل لخته خون را تنظیم می کنند باعث لخته شدن خون می شوند. همچنین کمبود ویتامین هایی مانند ث، پتاسیم و کا نیز باعث لخته شدن خون می شود. اگر مقدار آمینو اسید زیاد باشد لخته خون تشکیل می شود حتی اگر فاکتور لخته شدن خون کم باشد.

آندومترویوم و دفع لخته خون

به دنبال دانستن علت دفع لخته خون در قاعدگی  هستید؟ وقتی لایه داخلی رحم که به آن اندومتریوم گفته می شود بیرون از بخش داخلی رحم رشد می کند به آن آندرومتریوز گفته می شود. این غشای مخاطی مثل اندومتریوم غشای مخاطی رفتار می کند و شروع به خونریزی در دوره عادت ماهانه می کند. این لایه به ذره کوچکی بیرون می آید که شبیه لخته خون های بزرگی است که در دوره عادت ماهانه خارح می شود. آندرومتریوز هم عارضه دردناکی است.

دفع لخته خون در قاعدگی ، یک هشدار مهم !

یکی از دلایل دفع لخته خون در قاعدگی فیبروم رحم در سال های بچه آوری اتفاقی شایع است. طبق برآوردها، از هر پنج زن، یکی شان فیبروم رحم دارند. خبر خوب این است که فیبروم رحم غده های (غیرسرطانی) خوش خیمی هستند. آن ها درون فضای خالی رحم یا در دیواره رحم رشد می کند. فیبروم ها ممکن است آن قدر کوچک باشند که تنها بتوان با میکروسکوپ آن ها را دید، اما آن ها به آرامی رشد می کنند تا زن قاعده شود و اندازه شان در یک دوره زمانی کاملاً بزرگ می شود. عموماً بیش از یک فیبروم در رحم زن رشد می کند. این فیبروم ها نسبت به هورمون استروژه بسیار حساس هستند. در دوره عادت ماهانه وقتی سطح هورمون زن افزایش پیدا می کند این فیبروم ها هم رشد می کنند و رشدشان باعث خونریزی شدید همراه با لخته های خونی بزرگ می شود.

درمان نفخ دوران قاعدگی با چند ترفند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ