برای درمان کیست تخمدان کافیست این گیاه را مصرف کنید

sahar.d
کیست تخمدان بیماری است که از تشکیل یک یا چندین کیست غیرطبیعی در تخمدان سرچشمه می‌گیرد. این بیماری می‌تواند موجب دردهای شدید شکمی، اختلالات قاعدگی وموهای زاید ، ناباروری و ... شود. 

کیست تخمدان بیماری است که از تشکیل یک یا چندین کیست غیرطبیعی در تخمدان سرچشمه می‌گیرد. این بیماری می‌تواند موجب دردهای شدید شکمی، اختلالات قاعدگی وموهای زاید ، ناباروری و …شود.  کیست های تخمدان معمولا نگران کننده نیستند و طی چند هفته با درمان های لازم برطرف می شوند. در این مطلب شما را با درمان گیاهی کیست تخمدان با استفاده از رازیانه آشنا می کنیم.

درمان های خانگی علائم کیست تخمدان

کیست های تخمدان به عنوان توده های غیرسرطانی روی تخمدان ها رشد می کنند. بسیاری از کیست ها هیچ علامتی ندارند، اما برخی دیگر دردناک هستند یا دوره قاعدگی زنان را سنگین تر می کنند. زنان مشکوک به کیست تخمدان باید قبل از انجام هرگونه درمان خانگی به پزشک مراجعه کنند زیرا تشخیص علت بروز کیست گزینه ضروری محسوب می شود.

درد شدید ناشی از کیست تخمدان نشان دهنده پارگی یا آسیب دیدن تخمدان یا لوله فالوپ (لوله رحم) است. پارگی کیست می تواند یک وضعیت اورژانس پزشکی محسوب شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله انواع داروهای خانگی برای درمان علائم کیست تخمدان، گزینه های درمان دارویی و زمان مراجعه به پزشک مورد بررسی قرار می گیرد.

کیست تخمدان چیست؟

به لحاظ پزشکی، کیست تخمدان به عنوان یک کیسه‌ی پر از مایع توصیف می‌شود که در اطراف یا داخل یک تخمدان شکل می‌گیرد. این کیست‌ها در زمان تخمک‌گذاری و در هنگام این‌که تخمدان تخمک آزاد می‌کند، ساخته می‌شوند. در اغلب موارد، آن¬ها خطری ندارند و می‌توانند از بین بروند. بیش¬تر زنان ممکن است دست کم یک کیست در طول زندگی‌شان داشته باشند.

مطالعات صورت گرفته در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری نشان داده‌اند که بیشتر زنانی که در دوره‌ی پیش از یائسگی به سر می‌برند می‌توانند یک یا چند بار در طول زندگی خود کیست داشته باشند، در حالی که تشکیل کیست بعد از یائسگی در بیش از ۱۵ درصد از زنان رخ می‌دهد.

کیستهای به نسبت بزرگ و گسترده به طور معمول بی خطر هستند. بسیاری از زنان هیچ علامتی ندارند و تقریبا یک سوم زنانی که پریود می شوند در هر زمان می توانند دچار کیست تخمدان شوند.

کیست جسم زرد: این نوع کیست در جسم زرد ایجاد می شود، بافتی که یک فولیکول خالی را پس از تخمک گذاری در زمان تخمک گذاری آزاد می کند. این کیست ها خونریزی کرده و باعث بروز درد می شوند.

کیست فولیکولار: این کیست ها در فولیکولی تشکیل می شوند که در آن تخمک در طول تخمک گذاری ایجاد می شود.

هیچ کدام از این نوع کیست ها به طور معمول علائم ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می روند. نوع دیگری از کیست تخمدان به عنوان توموری خوش خیم به آرامی رشد می کند و در موارد نادر حتی سرطانی می شود.

زنان مبتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک اغلب دارای کیست فولیکولار متعدد هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث عدم تعادل هورمونی می شود. تخمک گذاری در برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان رخ نمی دهد یا به ندرت تخمک گذاری انجام می شود.

برخی اوقات کیست آنقدر بزرگ می شود که تخمدان را می پیچاند. این امر به تخمدان یا لوله فالوپ آسیب می رساند یا حتی باعث بروز خونریزی تهدید کننده زندگی می شود. این نوع کیست برای جلوگیری از آسیب دائمی به تخمدان نیاز به درمان فوری دارد. در برخی موارد اگر یک تخمدان بیش از حد آسیب دیده باشد احتمال برداشتن آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید:از بین بردن خط خنده در دو هفته + عکس

دلایل ایجاد کیست تخمدان از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی چهار علت عمده باعث تشکیل کیست در تخمدان می‌شود که ممکن است کسی تحت تاثیر یکی از این عوامل و شخص دیگری تحت تاثیر هر چهار عامل دچار کیست شده باشد. چاقی، غلظت خون، برودت و رطوبت چهار علت اساسی به وجود آمدن کیست تخمدان هستند.

علایم کیست تخمدان

بسیاری از زنانی که کیست تخمدان دارند از این مشکل اطلاعی ندارند زیرا این کیست‌های کوچک هیچ علامت یا نشانه‌ای ایجاد نمی کنند. تنها با یک معاینه‌ی فیزیکی معمولی وجود کیست تخمدان فاش می‌شود. اگر شما کیست تخمدان داشته باشید، ممکن است با چنین علائمی مواجه شوید:

• ورم

• فشار

• نفخ

• احساس درد در قسمت تحتانی شکم هنگام دفع ادرار یا بروز مشکل در اجابت مزاج

• استفراغ و تهوع (بعد از پارگی کیست رخ می‌دهد)

• ناباروری

• درد لگنی بعد از انجام تمرینات ورزشی سنگین یا پس از مقاربت

درمان کیست تخمدان با استفاده از مخلوط رازیانه با گیاهان دارویی

معمولاً در درمان بیماری‌ها در طب سنتی به مزاج افراد خیلی توجه می‌شود و براساس اصلاح مزاج، درمان فرد را انجام می‎دهند. برای درمان این نوع کیست نیز، بسیاری از این کیست‎ها با رفع غلبه اخلاط ممکن است رفع شوند به شرط اینکه علت ایجاد آن هم از بین رفته باشد. استفاده از برخی گیاهان دارویی مانند رازیانه، تخم کتان، گل ختمی، پیاز، آویشن، مرزنجوش و اسطوخودوس مفید است.

برای درمان کیست تخمدان با رازیانه بایستی ابتدا رازیانه را به همراه این گیاهان، ‎جوشانید و سپس جوشانده این گیاهان را در وانی ریخته و داخل آن نشست، این کار باعث پاکسازی رحم و تخمدان‎ها می‎شود.

درمان کیست تخمدان با رازیانه به دلیل غنی بودن این گیاه از ماده استروژن که همان هورمون زنانه است، بسیار مفید بوده و برای بیش از 90 درصد خانم‌ها قابل تجویز است، همچنین استفاده از این گیاه علاوه بر درمان بیشتر انواع کیست تخمدان برای درمان سایر مشکلات و بیماری‌های زنان نیز مفید است.

درمان کیست تخمدان با عرق رازیانه 

یکی از روش‌های درمان کیست تخمدان با رازیانه، مصرف عرق رازیانه است، برای این منظور می‌توان نیم فنجان عرق رازیانه را بعد از صرف هر وعده غذایی نوشید.

دمنوش رازیانه برای کیست تخمدان

استفاده از دمنوش رازیانه برای درمان کیست تخمدان، بسیار مفید و به صرفه است.

تهیه دمنوش رازیانه: 

برای تهیه دمنوش رازیانه یک قاشق چای‌خوری رازیانه کوبیده را داخل یک قوری بریزید. مقداری آب جوش روی آن بریزید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد.

به طور کلی استفاده رازیانه به صورت دم نوش مفیدتر و هزینه استفاده از آن، نسبت به عرق آن 10 برابر کاهش می‌یابد. از دمنوش رازیانه نیز می‌توان صبح و شب استفاده نمود و برای شیرین کردن آن می‌توان به آن عسل اضافه کرد.

درمان های خانگی کیست تخمدان

در صورت بزرگ شدن یا رشد سریع آن پزشک به طور معمول توصیه می کند که مراقب باشید یعنی منتظر بمانید تا ببینید کیست بدون درمان برطرف می شود یا خیر. پزشک طی چند ماه چندین سونوگرافی برای زیر نظر داشتن کیست انجام می دهد تا از ناپدید یا بزرگ شدن آن اطمینان حاصل کند.

درمان خانگی کیست را از بین نمی برد. در عوض، هدف درمان کنترل علائم و مدیریت درد است. به عنوان مثال، بسیاری از زنان مبتلا به کیست تخمدان در طول دوره های خود درد قابل توجهی را تجربه می کنند، بنابراین درمان خانگی کیست تخمدان اغلب بر مدیریت درد دوره ای متمرکز است. برخی از موثرترین استراتژی ها عبارتند از:

داروی بدون نسخه

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن درد ناشی از کیست تخمدان و  رفتگی های دوره ای را بهبود می بخشند. درد زنانی که با مصرف این داروها تسکین نمی یابد باید به پزشک مراجعه کنند زیرا درد شدید احتمال می رود به عارضه شدید اشاره داشته باشد. در برخی موارد پزشک داروهای ضددرد متفاوتی مانند کوکودامول حاوی کدئین تجویز کند.

ماساژ

درد کیست تخمدان باعث تنش ماهیچه های اطراف نیز می شود. این عارضه به ویژه در طول یک دوره ناراحت کننده است. ماساژ کمر، ران، باسن و معده می تواند به شل شدن ماهیچه های کشیده شده و کاهش درد کمک کند.

ورزش و کشش

ورزش و کشش به کاهش درد ناشی از کیست تخمدان کمک می کنند، همچنین در کاهش تنش عضلانی نیز موثر واقع می شوند. برخی از زنان ورزش شدید مانند دویدن را انتخاب می کنند، در حالی که برخی دیگر حرکات آرام و یوگا را ترجیح می دهند.

ورزش از وزن سالم و مناسب در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک حمایت می کند. حتی بدون کاهش وزن، ورزش با تقویت ماهیچه ها درد را کاهش می دهد. علاوه بر این، از ایجاد کیست های بیشتر جلوگیری کرده و به مقاومت در برابر انسولین کمک می کند.

کمپرس گرم

گرما ضمن افزایش جریان خون به کاهش درد کمک می کند. یک پد گرم کننده یا بطری آب گرم پیچیده شده در حوله را روی معده یا قسمت پایین کمر حدود 20 دقیقه قرار دهید. پد نباید آنقدر داغ باشد که پوست را بسوزاند. چندین بار در روز از این روش درمانی استفاده کنید و فقط دقت داشته باشید با کمپرس یا پد گرم نخوابید.

تکنیک های آرام سازی

استرس و اضطراب باعث تشدید درد می شوند. تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق به تسکین اضطراب و کاهش شدت درد کمک می کند، همچنین این تکنیک ها می توانند به فرد کمک کنند تا درد را در درازمدت درد را مدیریت کرده و سلامت عمومی را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید:چه علل و شرایطی باعث بوجود آمدن بیماری آسکاریس می شود؟

دستگاه تحریک الکتریکی عصب TENS

تحریک الکتریکی عصبی زیر پوستی (TENS) یک سیگنال الکتریکی کوچک و ایمن را به اعصاب می رساند. این سیگنال نحوه واکنش اعصاب نسبت به درد را تغییر داده و به کاهش درد کیست تخمدان و پریود نیز کمک می کند. دستگاه های TENS بدون نسخه نیز در دسترس هستند، اما پزشک یکی از آنها را تجویز می کند.

کاهش وزن

در زنان دارای اضافه وزن، کاهش وزن به بدن وی در تنظیم بهتر هورمون ها، جلوگیری از ایجاد کیست و بهبود علائم درد و خستگی کمک می کند. کاهش وزن با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک سخت است، بنابراین سعی کنید ناامید نشوید زیرا این فرآیند زمان بر است.

تغییرات رژیم غذایی

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نسبت به انسولین مقاوم هستند. این امر می تواند منجر به بروز دیابت شود، بارداری را دشوارتر کرده و باعث افزایش وزن شود.

طیف وسیعی از تغییرات رژیم غذایی کمک کننده است، اما از آنجا که تحقیقات به رژیم غذایی خاصی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره نمی کند، ممکن است فردی برای پیدا کردن بهترین راه نیاز به آزمون و خطا داشته باشد.

از آنجا که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نسبت به انسولین مقاومت دارند، احتمال می رود کاهش مصرف قند مفید واقع شود. قند در طیف گسترده ای از مواد غذایی از جمله کربوهیدرات ها مانند نان و ماکارونی وجود دارد.

پزشک با بررسی نمونه خون فرد می تواند تشخیص دهد آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارد یا خیر. انتخاب مواد غذایی کامل و سالم به فرد در حفط وزن در محدوده سالم کمک می کند.

روش های دیگر درمان کیست تخمدان

کیست های در حال رشد یا دارای علائم ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشند، درمان های پزشکی کیست تخمدان عبارتند از:

قرص های ضدبارداری هورمونی برای تنظیم هورمون ها و کاهش خطر ایجاد کیست بیشتر

متفورمین برای افزایش حساسیت نسبت به انسولین در زنان مبتلا به سندرم کیست تخمدان

برداشتن کیست با جراحی با استفاده از ایجاد یک برش کوچک در ناف یا معده

در صورت وارد کردن آسیب جدی به این ساختارها توسط کیست تخمدان یا لوله فالوپ برداشته می شود

در برخی موارد پزشک باید به طور مرتب تومور خوش خیم رو به رشد را زیر نظر داشته باشد. برخی اوقات پزشک گزینه جراحی را برای برداشتن تومور حتی در صورت غیر سرطانی بودن یا عدم جود علائم پیشنهاد می دهد.

زمان مراجعه به پزشک

پزشک می تواند کیست تخمدان را تشخیص داده و بگوید آیا درمان آن در خانه بی خطر است یا خیر. زنانی که مشکوک به ابتلا به این عارضه هستند باید به متخصص زنان مراجعه کنند. وی ضمن سوال در مورد سابقه پزشکی زن سونوگرافی یا آزمایش خون تجویز می کند.

در موارد نادر، کیست تخمدان یک وضعیت اورژانس پزشکی محسوب می شود. کیست پاره شده می تواند باعث بروز درد شدید و غیرقابل تحمل و خونریزی شدید شود. زن مبتلا به پارگی کیست نیز احتمال می رود همراه با درد لگن دچار سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ شود. در این صورت باید بلافاصله با پزشک تماس گرفته یا به بیمارستان مراجعه کند.

چشم انداز

کیست های تخمدان شایع و اغلب آنها بی خطر هستند و با گذشت زمان از بین می روند. حتی در صورت تداوم، درمان بی خطر و قابل اعتماد است و می تواند از آسیب جدی کیست ها جلوگیری کند. درمان خانگی کیست تخمدان باعث از بین رفتن کیست ها نمی شود بلکه می تواند هرگونه درد یا ناراحتی را کاهش دهد. زنان باید به هرگونه تغییر در علائم توجه داشته باشند و هرگز از درد شدید لگن غافل نشوند.

مترجم: الهه زارعی

 

درمان گیاهی کیست تخمدان و منظم شدن پریود

رمان کیست تخمدان؛ جراحی یا دارویی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
محمدرضا صفری

محمدرضا صفری

1400-03-16 - 22:31 پاسخ

دست شما درد نکنه ممنون بسیار عالی بود

فاطمه

فاطمه

1398-07-24 - 14:05 پاسخ

سلام خسته نباشید خدمت شما. .. ببخشید من می خواهم بگم من چند ساله به دکتر می روم ولی کیست تخمدان دارم با دارو خوب نمیشه باید چکار کنم تورا خدا بگین

samin

samin

1397-10-17 - 19:42 پاسخ

برای کیست ال دی میخوردم پرمو شده بودم! یه داروی گیاهی از یه عطاری گرفتم به نام ساپوژکس 1 ماه نشد کیست حل شد! دکترم تعجب کرده بود.