بدنتان را با آب گازدار هیدراته کنید!

toranj
هیدراته کردن بدن را با آب گازدار بدون هیچ نگرانی از عوارض ان انجام دهید.

به گزارش الودکتر: هیدراته کردن بدن یکی از مهمترین کارها برای بدن در تایستان است. در حقیقت بدن نیاز به هیدراته شدن دارد و این کار را می توانید با آب های گاز دار انجام دهید.

آیا آب گازدار به اندازه آب معمولی برای بدن مفید است؟

حتما تا به حال با خودتان فکر کرده اید که آیا مصرف آب گاز دار sparkling water برای بدنتان مفید است یا نه. آیا آب گازدار دندان های شما را از بین می برد؟ در مورد استخوان هایتان چطور؟ و آیا به اندازه آب معمولی بدنتان را هیدراته می کند؟

اگرچه تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده اس اما مطالعات متعددی نشان داده اند که آب گازدار به اندازه آب معمولی به بدن آب رسانی می کند. این امر منطقی است چون آب گاز دارد فقط از ترکیب آب و حباب های گاز دی اکسید کربن بوجود آمده است.

این حباب ها ممکن است احساس سیری بیشتری به شما بدهد و یا مصرف زیاد آن منجر به اختلالات گوارشی شده و مقدار آبی که باید مصرف کنید را تحت تاثیر قرار دهد.یک مطالعه پزشکی ورزشی نشان داد افرادی که بعد از ورزش برای آبرسانی به بدن تمایلی به نوشیدن آب نداشتند از آب گاز دار استقبال می کنند. مطالعه ای دیگر نشان داده بود کودکانی که در خانه به نوشیدنی های گازدار دسترسی دارند بدنشان هیدراته تر از سایر کودکان است.

ولی این ادعا که می گوید آب گازدار کلسیم دندان ها و استخوان شما را از بین میبرد را چه کنیم؟

خبر خوب این است که هیچ شواهدی وجود ندارد که آب آشامیدنی روی سطح کلسیم بدن تاثیری بگذارد. شاید این باور غلط در سال 2006 در مطالعه ای که روی زنان سالمند انجام گرفت، رد شد . این مطالعه نشان داد زنان سالمندی که هر روز نوشابه مصرف  می کنند تراکم مواد معدنی استخوانی شان کمی کاهش پیدا می کرد ولی زنانی که آب گاز دار ساده بدون قند مصرف می کردند تغییری در غلظت مواد معدنی استخوانی شان مشاهده نشد.

تاثیر آب گازدار بر سلامت دندان‌ها

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که درباره‌ آب گازدار وجود دارد تأثیر آن بر سلامتی دهان و دندان است، چرا که با نوشیدنش مینای دندان مستقیماً در معرض اسید قرار می‌گیرد. در این باره تحقیقات زیادی صورت نگرفته اما نتیجه‌ برخی تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که:

    آب معدنی گازدار ، تنها کمی‌از آب غیر گازدار به مینای دندان صدمه می‌زند.
    آب معدنی گازدار صد برابر کمتر از نوشیدنی‌های قندی گازدار ضرر دارد. در واقع نوشیدنی‌های گازدار در صورتی به مینای دندان صدمه می‌زنند که حاوی قند باشند.
    ترکیب قند و دی اکسید کربن به پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شود.
    در کل، آب گازدار خطر بسیار کمی‌برای دندان دارد.

آیا آب گازدار قدرت بلع را بهبود می‌دهد؟

شاید شگفت انگیز باشد اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که آب‌های گازدار موجب بهبود قدرت بلعیدن در افراد پیر و جوان می‌شوند. در این مطالعات، از ۱۶ فرد سالم درخواست شد به صورت جداگانه مایعات مختلف را بنوشند. در این میان آب گازدار بیشترین قدرت را در تحریک عصب‌هایی داشت که درگیر عمل بلع هستند.

پژوهش دیگری نشان داد که این قدرت در دمای پایین، یعنی وقتی نوشیدنی سرد باشد افزایش پیدا می‌کند.

در این راستا ۷۲ نفر که با مشکل گرفتگی مستمر در ناحیه‌ی گلو روبرو بودند، پس از نوشیدن آب گازدار سرد، به طور میانگین تا ۶۳ درصد بهبود پیدا کردند. افرادی که شدیدترین و درازمدت‌ترین عوارض را در ناحیه‌ی گلو داشتند بیشترین بهبود را پیدا کردند.

آیا موجب افزایش احساس سیری می‌شود؟

آب گازدار موجب می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید تا آب معمولی. به این دلیل که احتمالاً آب گازدار به ماندگاری بیشتر غذا در معده کمک می‌کند.

در یک آزمایش کنترل شده بر روی ۱۹ زن سالم و جوان، احساس سیری، پس از نوشیدن ۸ اونس (۲۵۰ میلی‌لیتر) سودا، بسیار بیشتر بود.

با این حال مطالعات بیشتری برای اثبات کامل این قضیه مورد نیاز است.

آب گازدار و تاثیر بر سوءهاضمه

در یک مطالعه‌ی ۲ هفته‌ای بر روی ۴۰ فرد مسن که به سکته‌ی قلبی دچار شده بودند، این افراد به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه از آن‌ها آب گازدار نوشیدند. میانگین تناوب حرکات روده‌ی این افراد به دو برابر گروهی رسید که از آب معمولی استفاده کرده بودند.

هم‌چنین شواهدی وجود دارد که آب گازدار مشکلاتی نظیر سوء‌هاضمه و معده‌درد را نیز بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه‌ کنترل شده بر روی ۲۱ نفر که به مشکلات مضمن‌هاضمه دچار بودند نیز راه‌اندازی شد. پس از ۱۵ روز، عده‌ای که آب گازدار نوشیده بودند علائم خوبی از بهبود نشان دادند.

آب رسانی بدن به کمک خوراکی های خوشمزه!

نوشیدنی های مناسب برای آب رسانی به بدن!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ