عادت های غلط غذایی ما ایرانی ها!

atoosamirzavandi
مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می آید.

عادات غلط غذایی ممکن است در هر فرهنگی وجود داشته باشد و نمیتوان این را فقط در مورد فرهنگ غذایی ایرانیان دانست اما با شناخت عادت های غلط غذایی که به واسطه ی گذشتگان به ما به ارث رسیده است می توانیم از غذاها و مواد خوراکی بیشترین لذت راببریم و نهایت استفاده از مواد و منابع موجود در آن ها را داشته باشیم. در این مقاله به چند مورد عادت غلط غذایی ایرانیان اشاره می کنیم.

مصرف میوه همراه با غذا

مصرف میوه با غذا سوء هاضمه و اخلاط فاسد تولید کرده و موجب تباه شدن معده می گردد. تنها دو میوه زیتون و انار، مجوز مصرف با غذا را دارند. جالب است که بدانیم مصرف آن ها به تنهایی از دیدگاه طب سنتی مناسب نیست و مضر شناخته شده است.

بهتر است میوه ها به تنهایی و در وعده جداگانه ای مصرف شوند و در هر وعده غذایی تنها یک نوع میوه (به دلیل متفاوت بودن زمان هضم مواد غذایی مختلف) که البته باید به فصل و کاملا رسیده (کال نباشد) میل شود. به عنوان مثال در یک وعده نباید هم زمان از سیب و پرتقال استفاده شود.

میوه ها دارای فیبر بوده و مانع از یبوست می شوند. هم چنین موادی سرشار از ویتامین محسوب می شوند.

نکته: شیر هم یک غذا محسوب می شود، بنابراین مصرف آن با میوه ممنوع است و مصرف میوه با شیر، معده را تباه می کند. به عنوان مثال شیر و موز.

مصرف غلط ماست با اسفناج

مصرف ماست با اسفناج به دلیل تشکیل اگزالات کلسیم، مولد تشکیل سنگ کلیه و مثانه است اما امروزه به وفور مصرف می‌شود. مصلح ماست و اسفناج، زعفران و گردو می‌باشد.

عدم مصرف صحیح ادویه جات

باور غلط دیگر مضر بودن ادویه جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی می باشند.

مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد. اکثر ادویه ها خاصیت دارویی و درمانی دارند. به طور کلی ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می شوند. مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سودای نا به جای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت های زنانه، افسردگی و ….

مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه

مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر می باشد و بلغم زا است. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می کند.
غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می کنیم بایستی همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم در غیر این صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی دارد که موجب کند ذهنی می شود.

بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) می باشد. زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می گیرد.

نکته: گردو (و هم چنین بادام) باید در زمان مصرف شکسته شود، زیرا در برخورد طولانی مدت با هوا، اکسید شده و خاصیت اولیه خود را ندارد.

نکته: بادام نباید با پنیر مصرف گردد. زیرا موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو می کند و به عنوان عامل مهمی در تشکیل سنگ کلیه و مثانه محسوب می شود.

خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی

مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر این که تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.

خوردن غذاهای چرب

ما ایرانی ها می پنداریم که هر چه غذا چرب تر باشد پس بنابراین آن غذا خوشمزه تر است اما نمی دانند که خوردن غذاهای چرب چقدر می تواند خطر آفرین باشد چرا که خوردن غذای چرب نه تنها به جسم آسیب می‌رساند بلکه روی مغزهم تاثیر سوء دارد. غذاهای چرب و شیرین به مغز آسیب جدی وارد می کند ، نکته قابل ذکر این است که فردی که غذای چرب میل می کند خیلی بیشتر در معرض چاقی و دیابت نوع 2 قرار می گیرد و توصیه می شود به افراد لذت آنی را در نظر نگیرند و بیشتر به تغذیه و سلامتی خود اهمیت دهند

عادت غلط غذایی مرتبط با خستگی

چگونه ذائقه و عادت های غذایی در ما شکل می گیرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ